| |
|
  |
hur var det nu med lysrör? |
|
|
|
|
06-01-2007, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (fruberglund @ 05-01-2007, 21:19) .....Ja, som sagt var det många bud...jag gick nog på "expertens" som jag för övrigt inte sett mer sen, minns inte ens vad han hette  ............ TeliaNet heter han och han "tittar in" här ibland
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2007, 11:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (Hamilton @ 06-01-2007, 08:11) CITAT (fruberglund @ 05-01-2007, 21:19) .....Ja, som sagt var det många bud...jag gick nog på "expertens" som jag för övrigt inte sett mer sen, minns inte ens vad han hette  ............ TeliaNet heter han och han "tittar in" här ibland  Ja, så var det  Har inte sett honom på länge.
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
ewa zon 3
|
06-01-2007, 11:29
|
Gäster

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2007, 21:10) Frigolit `? I så fall beror det på att Helen och jag är lite skraltiga i våra leder  och frigolit gälller utesådderna Nu kanske den här tråden spårar ur helt ........ .........men måste få fråga om det här med hur frigolit kan spara lederna? En till som är skraltig lite här och där  /Ewa
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2007, 12:09
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
de är lätta medan plastbackar av min tidigare modell väger i sig själva ... varje hekto man slipper bära är värd guld Dessutom skyddar frigoliten mot hastiga tempväxlingar något
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
ewa zon 3
|
06-01-2007, 12:20
|
Gäster

|
Tack, "två flugor i en smäll" alltså /Ewa
|
|
|
|
|
|
|
|
11-01-2007, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2006, 22:10) Tänk på att 4 rör s armaturer ger visserligen mkt ljus -men är svårhanterliga pga avståndet till växterna -bättre med två tvårörs -då kan man hålla lite olika höjder jo sambon satte upp hyllan igår och utan min hjälp  så det blev lite som han tyckte  kan ju tyvärr inte visa på bild(det kommer jag ska låna grannens kamera) men nu satte han fast armaturen på det översta planet...hyllorna går lätt att höja och sänka frågan är,ska jag använda den till små växterna på ganska långt avstånd eller ska jag vänta tills att allt är lite större nu har jag bara mina växtlampor på inga lysrör...bara över det som tittar upp äsch vad krångligt det blev nu lättare att visa med bilden kanske men det måste väl vara så att jag ska ha längre avstånd till plantorna nu när det är 4 rör i.....vill skaffa annat men måste tyvärr vänta lite
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2007, 12:48
|

Medlem
Antal inlägg: 443
Medlem nr: 6 354

|
Wexthuset har en lysrörsarmatur som är djupare än vanliga (ser ut som det på bilden i alla fall). http://www.wexthuset.com/default.asp?sp_pi...sp_product=8094Den är ju bara 55 cm lång, men har ändå 2*55 wattslysrör... jag trodde att wattalet var beroende på längden av lysröret? För jag har lika långa armaturer, men då har jag 2*18 watt - och det är klart att det ger mycket mycket mindre ljus. Jag satte ju in en armatur/hylla i min ivar-bokhylla, men började fundera på att komplettera med en armatur mer/hylla, för plantorna sträcker sig efter ljuset. Då är ju frågan ifall jag inte ska köpa 2 stycken från wexthuset istället, och flytta två av de jag redan till de två andra hyllorna? Fast det är klart, skillnaden i priset är ju ganska stor! Vad tycker ni?
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2007, 12:59
|

Medlem

|
Jättedyrt... säkert bra ljus
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2007, 13:05
|

Medlem

|
Men vad tror du om lysrören då? En tanke vore ju att sätta in så starka i billiga armaturer (eller är det speciella armaturer som håller för den förmodliga värmen som strålar ut?).
Däremot skulle en sådan passa ypperligt i garaget över min övervintringshylla, där jag har fuchsia, pelargoner, och i sådana fall skulle kunna placera mitt citronträd.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2007, 16:25
|

Medlem

|
Ja det är ju så jag gör -köper billiga armaturer , gärna begagnade fula saker och sätter i rör 965 , alt TLD i dem ..... Kan säga att det är betydligt lättare att hitta bra rör till de längre armaturerna än till korta specialare ...
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
ewa zon 3
|
26-01-2007, 17:19
|
Gäster

|
Har sett dom där Nebulla lysrörsarmaturerna i verkligheten och det är böjda speciallysrör i dom. Jättefin och proffsig armatur men....... som Kerstin säger, för dom pengarna kan du få många begagnade armaturer och vanliga långa lysrör.
/Ewa
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2007, 17:33
|

Medlem

|
Sökte på lysrör+tld+965... och så fick jag upp en artikel som du skrivit, kerstin, om lysrör och fröuppdragning, från trädgårdsamatörerna! Jättekul!
Nå, alltså, det jag tycker är konstigt, är att wexthusets armatur är ca 60 cm långt, men ändå har 2*55 watt. Jag begränsades ju i mitt val av att hyllan är ca 80 cm bred, och letade därför efter en lösning. Och iom. att wattalet har att göra med längden på lysröret, och att lysröret till mina ca 60 cm långa armaturer har 18 watt, undrar jag hur wexthusets armaturer kan ha 55watt?
Det jag saknar med mina armaturer är främst reflektorer. Undrar ifall det går att klä baksidan med aluminiumfolie... känns lite riskabelt...
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2007, 17:39
|

Medlem

|
Böjda speciallysrör, mhmmmm, det är därför det blir annorlunda med wattalet då. Man kan ju undra vad dessa speciallysrör skulle kosta.
Om detta inte blir bra med fröuppdragningen iår (hittills ser det som grott fint ut), då tror jag jag köper en stor 400wattare till växthuset och värmer upp det och odlar där under vårvintern. Om den sitter i taket täcker den hela golvytan.
|
|
|
|
|
|
|
ewa zon 3
|
26-01-2007, 17:43
|
Gäster

|
 Jo, jag skrev i det tidigare inlägget ,Wexthusets armatur har böjda lysrör formade som ett stort smalt U. Om du tittar på bilden på "Nebula-4 med 4 lysrör" så ser man lite hur de ser ut. Förstår du nu?  ooops! nu bev det visst konstigt Ditt inlägg syntes inte emmapemma, när jag svarade igen /Ewa
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2007, 20:43
|

Medlem
Antal inlägg: 231
Medlem nr: 5 036

|
Wexthusets nebula har kompaktlysrör och ett sådant kostar ca 100kr.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2007, 22:15
|

Medlem

|
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2007, 09:54
|

Medlem

|
Mja, nej, jag borde ju klara mig här i stockholmstrakten i mars, ifall du gör det i västerbotten,kerstin. Grejen är ju bara att iår har jag börjat med odlingen av chili och paprika i mitten av januari, och det jag märker är att de sträcker sig efter lysröret. Men det är ju möjligt att om jag koncentrerar ljuset mer (dvs kompletterar varje hylla med ytterligare en likadan armatur) så kommer jag runt det problemet. De plantor som man ska så i mars-april, och som inte behöver lika varmt och gosigt runt fötterna när de blir större, kan åka ut i växthuset med en värmefläkt istället för att jag köper wexthusets dyra armatur.
Men frågan är om jag inte ska köpa den armaturen för övervintring i garaget, för "formatet" på armaturen, samt den yta den täcker för övervintring, passar perfekt för min övervintringsplats!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2007, 11:01
|

Medlem

|
Många gör även tankevurpan att om det går i Västerbotten .. Arktis , så går det .. men det är inte så säkert -vi har fördelar bla ljuset Reflexerna sol + snö gör att i mitt v hus är ljuset otroligt starkt Redan i april har vi dessutom fler soltimmar, än stockholm - i slutet av maj nästan ingen natt alls Du måste nog kolla upp hur det ser ut i ditt Dessutom tror jag , men jag odlar inte grönfoder  att Chili är värmeälskande -och de vill nog inte vara ute i +7 grader i mars -så är det sådant du vill odla är nog den större varmare lampan till garage + uppdragning ideal för just dej Som vanligt går det inte att ge råd rakt av , utan man måste kolla in de enskilda förutsättningarna
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|