|
|
  |
BRA artikel om blandrashundar |
|
|
|
15-11-2006, 22:07
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Gaia @ 15-11-2006, 21:57) Dom flesta moderna raser är ett hopkok av människan. Det är få raser som har en historia som sträcker sig mer än 200 år bakåt. Jag har sett så många rassjukdomar hos hundar, så den här diskussionen fattar jag inte. Det finns många oseriösa uppfödare av dyra rashundar som bara ser till pengarna, så det är inget som särskilt betecknar blandrasaveln. Själv har jag haft rashundar förut, men nu har jag två spanska hittehundar. Har sällan varit med om friskare hundar! 4 år och inga veterinärbesök förutom de för vaccinationer. Jämför med t ex engelsk bulldog som måste få kejsarsnitt för att föda fram sina valpar...listan kan göras lång. Många raser är behäftade med rassjukdomar. Alla dessa sällskapsavlade hundar med konstiga utseenden....suck. Inte bara det att de ser konstiga ut, utan de mår inte bra. Ta cockrarnas öron t ex. Hur många ggr har man inte hört om öroninflammationer pga att öronen inte får luft. Öronen är för långa, och för lockiga/pälsiga. Att två vita bullterriers inte får para sig med varandra....etc etc Vad vill jag säga med det här? Jo, kanske att jag inte förstår hierarkin inom hundvärlden. Det borde vara som med allt annat - alla varelser har lika mycket värde, ras- som blanrashund!. håller med dej...men diskusionen uppstog i den saxade länken... den experten håller inte med dej mina "livsfarliga" blandraser skulle han nog vilja avliva, då dom är schäfer/vallhund.....och mildare än den mildaste barntvål
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
16-11-2006, 00:14
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Synd att somliga ska känna sig så påhoppade... jag tycker bara att det är bra information att man ska undvika vissa korsningar som har tendens, kanske till och med potential, att bli "farliga hundar". Jag håller med om en hel del rasavel som sker på uppenbara exteriöra eller mentala defekter lämnar en del övrigt att önska... själv är jag gammal "schäfermänniska" och jag har inte skaffat en ny efter att jag avlivade min gamla 14-åriga underbara tik för ett par år sedan. Men blir det en ny hund så visst är det en schäfer och jag kommer att lusläsa stamtavlor och andra meriter 20 år bakåt! Såg att det bildats en klubb för "bruksschäfrar" och en för vita (ryyyyser), men med en massa information så kan man kanske.......... hoppas på något bättre. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
16-11-2006, 00:32
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
mentalt instabila individer finns ju både bland renras och blandras. att blanda två raser där ursprunget inte passar ihop är ju dumt så klart men jag kan faktiskt ändå förstå att det händer då folk som håller på med blandrasavel oftast inte kan ett skit om hundar. det är nästan värre när de renrasiga kenneldamerna använder sina mentalt instabila hundar i avel för att de är så snygga, de ska ju kunna det här med avel men skiter fullständigt i vad hunden har i skallen.
sen tycker jag inte du ska rysa över de vita herdehundarna fenja - bland det friskaste i schäferväg i dag..
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
16-11-2006, 00:48
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Fenja @ 16-11-2006, 00:14) Synd att somliga ska känna sig så påhoppade... jag tycker bara att det är bra information att man ska undvika vissa korsningar som har tendens, kanske till och med potential, att bli "farliga hundar". Jag håller med om en hel del rasavel som sker på uppenbara exteriöra eller mentala defekter lämnar en del övrigt att önska... själv är jag gammal "schäfermänniska" och jag har inte skaffat en ny efter att jag avlivade min gamla 14-åriga underbara tik för ett par år sedan. Men blir det en ny hund så visst är det en schäfer och jag kommer att lusläsa stamtavlor och andra meriter 20 år bakåt! Såg att det bildats en klubb för "bruksschäfrar" och en för vita (ryyyyser), men med en massa information så kan man kanske.......... hoppas på något bättre. Mvh Fenja Påhoppade... nja det vet jag inte om någon har uttryckt i tråden att dom känt sig påhoppade. Jag för min del önskar bara att det även med bra information skulle sättas stopp för denna galenskap inom renraser också. Som schäfer tex i extrema fall avlas med så låg has (har för mig det heter så, utställningsschäfern ska ju luta ner med ryggen så mycket som möjligt) att hundstackarn har problem med att röra sig naturligt... men men, det är ju så rasstandarden säger att det ska vara... Djurplågeri tycker då jag...
|
|
|
|
|
16-11-2006, 01:27
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (Blomstertanten @ 15-11-2006, 14:30) Är väl viss skillnad på hundar o katter ! Aldrig hört talas om nån katt som anfallit o svårt skadat eller dödat nån människa  min mamma har fortfarande ärr efter en av våra katter och ang hela tråden det finns konstiga (i brist på annat ord) både bland renrasiga och icket renrasiga och hur ett djurs mentala bit är beror ju också på ägaren hundar är smarta och behöver mkt stimulans och vissa hundar får inte det
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
16-11-2006, 01:51
|

Medlem

|
Jag håller med dig Anne R! Just för att det ÄR så, så får man leta bakåt efter vissa linjer så att man får en fysiskt duglig hund. Min gamla tik hade höfter som var hd excellenta och det är det max 1 av tusen schäfrar som får. Rasstandaren säger inte att det ska vara så extrema korsryggar som det är idag, men vissa utställningsuppfödare avlar tyvärr på sådana linjer. Innan var det där mest en fråga om att handlern kunde ställa hunden ordentligt, för även en 100% bra schäfer kan ställas upp så att den får den flackande korsryggen... Sedan är jag ingen vän av överdrivna "bruksschäferaveln" heller, där man avlar på ungefär vad som helst som har bruksmmeriter... Och vita schäfrar Herkules, det finns inte...  , hur friska de än må vara. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
16-11-2006, 03:23
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Anki på Öland @ 15-11-2006, 21:31) CITAT (Whiskuchi @ 15-11-2006, 20:43) Alltså korsar man pudeln (för pälsen) och labradoren (för lynnet) för att få fram en ledarhund som även en del allergiker kan ha. Och så är möjligheten lika stor att man står där med en labbepäls och ett pudelkynne i alla fall.... Anki Eller att tro att om Marilyn Monroe och Ernest Hemmingway fått barn, så skulle det bli en vacker och intelligent blondin. Det kan lika gärna bli en ful och korkad brunett
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
16-11-2006, 09:12
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 16-11-2006, 01:51) Och vita schäfrar Herkules, det finns inte nä - jag skrev herdehundar då de har blivit en egen ras.
--------------------
|
|
|
|
|
16-11-2006, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
CITAT (Gaia @ 15-11-2006, 21:57) Dom flesta moderna raser är ett hopkok av människan. Det är få raser som har en historia som sträcker sig mer än 200 år bakåt. Jag har sett så många rassjukdomar hos hundar, så den här diskussionen fattar jag inte. Det finns många oseriösa uppfödare av dyra rashundar som bara ser till pengarna, så det är inget som särskilt betecknar blandrasaveln. Själv har jag haft rashundar förut, men nu har jag två spanska hittehundar. Har sällan varit med om friskare hundar! 4 år och inga veterinärbesök förutom de för vaccinationer. Jämför med t ex engelsk bulldog som måste få kejsarsnitt för att föda fram sina valpar...listan kan göras lång. Många raser är behäftade med rassjukdomar. Alla dessa sällskapsavlade hundar med konstiga utseenden....suck. Inte bara det att de ser konstiga ut, utan de mår inte bra. Ta cockrarnas öron t ex. Hur många ggr har man inte hört om öroninflammationer pga att öronen inte får luft. Öronen är för långa, och för lockiga/pälsiga. Att två vita bullterriers inte får para sig med varandra....etc etc Vad vill jag säga med det här? Jo, kanske att jag inte förstår hierarkin inom hundvärlden. Det borde vara som med allt annat - alla varelser har lika mycket värde, ras- som blanrashund!. Håller med dig Gaia. Har också bara haft renrasiga hundar tidigare, men de två som syns i min avatar är också spanska gatuhundar. Och nu har alltså den lilla utav dessa två fått valpar. En medveten parning med en hanhund som var 75% Schitzu och 25% Malteser = inte helt renrasig. Och med lite för kort nos för att kunna andas obehindrat som de flesta av de raserna har. Resultatet blev tre ljuvliga valpar utan jakt, rena sällskapshundar, som vi tog varsin utav. Så ser bastarden ut:  Men visst, Fenja, jag håller med dig också. En hel del eftertanke krävs, men det gäller precis lika mycket när det gäller de renrasiga anser jag.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
16-11-2006, 09:37
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 15-11-2006, 22:07) mina "livsfarliga" blandraser skulle han nog vilja avliva, då dom är schäfer/vallhund så vitt jag vet så är schäfern ursprungligen en vallhund (det är ljuvligt att se schäfrar valla!!) så helt fel ute var du inte. även om inte blandrasavel är att föredra.
--------------------
|
|
|
|
|
16-11-2006, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 334
Medlem nr: 4 586

|
CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 14:12) Håller med Anki. Dom som sysslar med blandrasavel har som regel inte noll kunskaper om genetik. Det är bara drömmen om några tusenlappar extra i plånboken. Snacket om att "blandrashundar är friskare" är en myt. Det finns ingen statistik över sjukdomar/defekter på blandraser. Just korsningen vallhund/vakthund som tas upp i artikeln är sällan lysande Grattis förresten Fenja ... hett ämne  Jodå, försäkrings bolagen har statistik även på blandraser! De flesta försäkringsbolagen (alla???) delar in raserna i risk grupper dvs man tittar på hur mycket bolaget fått in i premie och hur mycket som betalas ut för rasen i fråga. Det är därför att det är lägre premie på en del raser och högre på andra. Självklart tittar de även på blandras! I "mitt" bolag så delas blandras upp i två risk grupper, beroende på vilka raser de är blandade av. Finns 8 risk grupper där 8 är högst risk och har dyrast premie och 1 är lägst och därmed lägst premie. Blandras har 8 och 4 (som sagt efter de raser de är blandade med) ingen av de två blandras grupperna har alltså någon riktigt bra risk..... Dock! 4:an är den ”normala riske” den som de flesta raser hamnar i och också den man jämför med vid bedömning om rasen är sämre eller bättre (ur försäkrings synpunkt alltså) än ”normal” gruppen.
|
|
|
|
|
16-11-2006, 11:08
|

Medlem

|
CITAT (Bjäbban @ 16-11-2006, 10:40) CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 14:12) Håller med Anki. Dom som sysslar med blandrasavel har som regel inte noll kunskaper om genetik. Det är bara drömmen om några tusenlappar extra i plånboken.
Snacket om att "blandrashundar är friskare" är en myt. Det finns ingen statistik över sjukdomar/defekter på blandraser.
Just korsningen vallhund/vakthund som tas upp i artikeln är sällan lysande :(
Grattis förresten Fenja ... hett ämne ;) :) Jodå, försäkrings bolagen har statistik även på blandraser! De flesta försäkringsbolagen (alla???) delar in raserna i risk grupper dvs man tittar på hur mycket bolaget fått in i premie och hur mycket som betalas ut för rasen i fråga. Det är därför att det är lägre premie på en del raser och högre på andra. Självklart tittar de även på blandras! I "mitt" bolag så delas blandras upp i två risk grupper, beroende på vilka raser de är blandade av. Finns 8 risk grupper där 8 är högst risk och har dyrast premie och 1 är lägst och därmed lägst premie. Blandras har 8 och 4 (som sagt efter de raser de är blandade med) ingen av de två blandras grupperna har alltså någon riktigt bra risk..... Dock! 4:an är den ”normala riske” den som de flesta raser hamnar i och också den man jämför med vid bedömning om rasen är sämre eller bättre (ur försäkrings synpunkt alltså) än ”normal” gruppen. Försäkringsbolagens statistik grundar sig på försäkrade hundar (alla hundar är tyvärr inte försäkrade) Någon ersättning för t.ex. HD/AD utgår inte, alltså redan där en brist i statistiken. Finns säkert många fler exempel om man skulle vilja lägga ner tid på att få fram sånt. Det är exempel på sånt som rasklubbarna för statistik över, följer upp, ser till att dessa individer inte används i avel o.s.v. Det är ett exempel på skillnaden. Antalet HD/AD-röntgade blandraser är sannolikt försvinnande liten.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
16-11-2006, 11:32
|

Medlem

|
Nej, självklart är inte alla hundar försäkrade, det gäller ju de renrasiga också! Och inte heller är alla försäkrade i samma bolag (finns 4 bolag som försäkrar djur och varje bolag ser ju på sin risk) Men det är ändå en lite fingervisning om att blandras inte är så friska som folk tror....
När det gäller HD, så var jag på en föreläsning för ett par år sedan där vi bland annat fick veta att den "ras" som hade störst % HD-fel var just blandras!! Fast man måste nog där vara medveten om att de röntgas i regel inte förän de haltar....så det blir ju lite snett.
|
|
|
|
|
16-11-2006, 12:03
|
Medlem

|
Hmm.. vet inte riktigt hur eller på vilka grunder mitt bolag lägger sina premier, men om det nu är baserad på skaderisken så är mina blandisar bra mycket friskare enligt deras satistik än vad mina renrasiga var. Blandisarna kostar under 1400kr/år Renrasiga nästan 3000kr/år. Det knepiga där var att min Dobermann kostade 2900:- Greyhounden 2800:- och blandningen av just dessa två hundar 1300:- Greyhound anses vara en hund med väldigt få genetiska fel, men dom skadar sig ofta i olyckor. Det förklarar den dyrare premien där. Dobermann har, som jag förstår, ganska många genetiska fel som hjärtfel och HD. Ögonsjukdomen har dom lyckats avla bort har jag hört. Om man ser till dessa faktorer borde väl min "lilla" Doberhound/Greyman kosta närmare 6000:- att försäkra... Jag menar han har ju förhöjd risk för olycksfall och genetiska sjukdomar...
|
|
|
|
|
16-11-2006, 12:10
|

Medlem

|
Låter som om "ditt" bolag bara har en risk grupp för blandras.
|
|
|
|
|
16-11-2006, 12:25
|

Medlem

|
CITAT (Bjäbban @ 16-11-2006, 12:10) Låter som om "ditt" bolag bara har en risk grupp för blandras. Det verkar konstigt. Inte för att jag nånsin har kollat. Har alltid haft samma ras, så det är bara att betala och se glad ut Trots allt så är ju inte "blandras" nån ras. En blandning mellan schäfer och GD borde ju vara en riktig högrisk för att ta ett exempel. Vilket bolag har du AnneR?
--------------------
|
|
|
|
|
16-11-2006, 12:28
|
Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 16-11-2006, 12:25) CITAT (Bjäbban @ 16-11-2006, 12:10) Låter som om "ditt" bolag bara har en risk grupp för blandras. Det verkar konstigt. Inte för att jag nånsin har kollat. Har alltid haft samma ras, så det är bara att betala och se glad ut Trots allt så är ju inte "blandras" nån ras. En blandning mellan schäfer och GD borde ju vara en riktig högrisk för att ta ett exempel. Vilket bolag har du AnneR? Folksam. Funderar på att ringa och fråga hur dom räknar, blev nyfiken på riktigt ju...  Kanske ringer jag, men lovar inget... har fått en släng av telefonfobi...
|
|
|
|
|
16-11-2006, 12:40
|

Medlem

|
Är nästan helt säker på att Folksam bara har en risk gr. för blandras, men kolla gärna för säkerhets skull. "Mitt" bolag har två och ditt exempel hade hamnat i den högsta....
|
|
|
|
|
16-11-2006, 12:45
|
Medlem

|
CITAT (Bjäbban @ 16-11-2006, 12:40) Är nästan helt säker på att Folksam bara har en risk gr. för blandras, men kolla gärna för säkerhets skull. "Mitt" bolag har två och ditt exempel hade hamnat i den högsta.... Han (dobermann/greyhound) kostar 120:- mer än hon (Drever/Jack Russel). Finns det bara en riskgrupp borde ju båda kosta lika, eller hon vara dyrare då hon är okastrerad tik, dom har ju rabatt 10% på kastrerade tikar. Dom kanske har kilopris?
|
|
|
|
|
16-11-2006, 12:48
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 16-11-2006, 09:12) nä - jag skrev herdehundar då de har blivit en egen ras. Hoppsan, där har jag inte hängt med ser jag! Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|