Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dagens frösåddstips!, Perenna växter....
          ewa zon 3
          Inlägg 26-12-2006, 10:47
          Länk hit: #121

Gäster

Oj så många godbitar. Jag som redan ätit för mycket julgodis rolleyes.gif
          Kaukasiska vallörten är bara så härlig med de där bladen biggrin.gif
          Är det ogräsvarning på den som på en del andra vallörter?
          Hade en stor rugge bredvid komposten där vi bodde förut. Den fick bo i en stor bottenlös hink för att inte sprida sig för mycket. Använde den som kompostmat men den fick blomma också.

/Ewa

Jo, några frågor till. Nu har jag "Googlat" runt lite och blivit förvirrad blink.gif
          På vissa ställen står det att Symphytum ibericum är synonymt med Symphytum grandiflorum. Bildsöker jag på ibericum får jag upp bilder på mer lågväxande vita.
          Men dina har en mycket vacker färg. Har det ett särskilt sortnamn?
          Hur hög blir din?

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 26-12-2006, 18:06
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Nu har jag kollat i mina anteckningar och ser att jag köpte fröna -04 från STA:s frölista. Jag har även googlat och det verkar inte riktigt stämma med vad jag tror att jag har och vad jag har biggrin.gif laugh.gif
          Jag tycker att min Vallört ser mer likt ut som Symphytum officinale färgmässigt, dvs. svagt rosa. S.ibericum är vit rolleyes.gif Det har kanske gått för kort tid för att säga om och hur spridningen är, men ännu har jag inget oroväckande märkt. Min är ca. 1m hög, sträv och småstickig, läckrast är den på våren. Om jag inte minns helt galet så fick den åka i komposten sent i höstas pga. att jag behövde platsen till en Pion. Det är många frösådda växter som grävs upp numera rolleyes.gif jag har för lite plats och vill pröva för mycket biggrin.gif Det har väl blivit lite mer av Pioner, Liljor, Lungört och Nävor som får ta mer plats av annat biggrin.gif / Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 27-12-2006, 19:43
          Länk hit: #123

Medlem

Vill bara påminna er så att ni inte ska glömma att beställa frön till Lathyrus vernus - Vårärt. En underbar vårblomma som behåller sitt vackra bladverk hela sommaren.
          Jag frösår i jan. filar fröna försiktigt mellan 2 sandpapper, lägger fröna 1 dygn i vatten så att dom sväller upp lite. Planterar ner i såjord dagen efter, fuktar jordytan något, 1 dygn inne sedan svalt i drygt 8v. tar in för groning. Ni som köper från STA:s frölista Vårärt av blandade färger (nr. 1371) fröna kommer från den här plantan
          http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...67243364_aa.jpg
          Bladen får olika utseende beroende på färg, man kan skola om bladlika eller blanda bladformer. Jag skolar om 3-5strån i varje kruka.
          http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...67243426_aa.jpg

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 27-12-2006, 20:51
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 28-11-2006, 08:47)
          Nu hoppas jag att ni har fått lite inspiration till kommande frösådder rolleyes.gif

Liiiiite??? Jag är bara inne på sidan 4 av 9 än så länge och redan är det en lång lista på nytt jag vill ha rolleyes.gif

Vad roligt att du lägger in bilder på allt så man slipper googla och leta reda på allt själv...och så får man ju se hur det ser ut på "riktigt", alltså i en vanlig trädgård.

Kör du kyla på allt? Tycker det står så på de flesta beskrivningarna. Behöver Rudbeckia verkligen kylperiod eller är det bara för att det är smidigt för er norrlänningar med all snö? laugh.gif

Tack för en jättebra tråd wub.gif Ska kika vidare en annan dag.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 27-12-2006, 22:06
          Länk hit: #125

Medlem

CITAT (fruberglund @ 27-12-2006, 20:51)
          Kör du kyla på allt? Tycker det står så på de flesta beskrivningarna. Behöver Rudbeckia verkligen kylperiod eller är det bara för att det är smidigt för er norrlänningar med all snö? laugh.gif

Nej, allt kör jag inte kyla på men en hel del biggrin.gif Det kan även bli kyla på frön som inte behöver det pga. för lite plats inne. Men det är bara på sådana sorter som hinner bli stora ändå under sommaren så att dom går att plantera ut i rabatten. Rudbeckia behöver ingen kyla, dom gror snällt inne rolleyes.gif

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 28-12-2006, 10:51
          Länk hit: #126

Medlem

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-12-2006, 22:06)
          CITAT (fruberglund @ 27-12-2006, 20:51)

Nej, allt kör jag inte kyla på men en hel del biggrin.gif Det kan även bli kyla på frön som inte behöver det pga. för lite plats inne. Men det är bara på sådana sorter som hinner bli stora ändå under sommaren så att dom går att plantera ut i rabatten. Rudbeckia behöver ingen kyla, dom gror snällt inne rolleyes.gif

Ok!

Nu har jag kollat igenom och lagt till några på "önskelistan" biggrin.gif

Undrar bara hur ni gör när ni sätter ut. Kanske passar bättre i nån frösåddstråd men eftersom du verkar göra så med det mesta så frågar jag här.

Fuktar du och sätter ut utan att vattna mer sen? Alltså det fryser i krukan och sen får det stå till våren? Provade att göra så ett år och hälften dog...Alpmartornen blev det inget av alls. Undrar vad jag gjorde för fel.

Det lär ju inte funka att sätta ut här i söder nu när det är så milt...får nog vänta tills det blir kallt i så fall.

Såg att du hade en "sålåda", typ pallkrage full med krukor. Täcker du över den med nåt? Jag har en pallkrage med lock och några utan, vad är bäst?

Tar du in allt till våren eller får det stå kvar ute och omskolar du ute i så fall eller planterar ut i rabatter direkt och hur är det med vattningen?

Inser nu med alla fröer jag redan har och alla jag vill ha att jag inte kommer ha plats inne för alla frösådder. Måste därför ställa ut men jag vill ju inte att hälften dör bort för mig om jag gör fel tongue.gif

Många frågor men när det gäller ska man ju ta hjälp av experterna wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 28-12-2006, 11:05
          Länk hit: #127

Medlem

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 20-11-2006, 11:19)

Den här bara måste jag ha!

Var in på Kirstens hemsida men hon hade inga såna vad jag såg...du tror möjligen inte att jag skulle kunna få köpa några frön av dig nästa år...om du kommer ihåg att plocka wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 28-12-2006, 12:36
          Länk hit: #128

Medlem

CITAT (fruberglund @ 28-12-2006, 11:05)
          Var in på Kirstens hemsida men hon hade inga såna vad jag såg...du tror möjligen inte att jag skulle kunna få köpa några frön av dig nästa år...om du kommer ihåg att plocka wub.gif

Det var av Kirsten jag köpte fröna i fjol, men hon kanske inte har dom i år. Jodå, nog plockar jag, har skickat in till STA:s frölista rolleyes.gif Om du påminner mig nästa sommar så ska jag skicka frön till dig. / Helen

--------------------

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 28-12-2006, 12:48
          Länk hit: #129

Medlem

Vi som bor här uppe har ju snön som vi kan skotta över våra frösådder. Men för att du ska behålla lite fukt i dina krukor kan du ställa dom i en plastpåse så att krukorna inte torkar ut. Fram mot vårkanten så får man fukta på lite då och då, en torkad kruka är helt förstörd och det blir inget. Även vi har haft väldigt milt hela hösten och även nu, men jag sätter ut i alla fall, det är bra med lite tempvariationer för fröna som ska ha en kylperiod. Jag har ett lock över på mina övervintringslådor, tycker att det funkar bäst så för mig. Jag har sand i mina lådor som jag har tryckt ner krukorna i, fukten behålls bättre så, men man får både lufta och vattna i lådorna då solen börjar värma. Nej, allt tar jag inte in under våren, då skulle jag inte få plats rolleyes.gif Oftast så gror fröna ute under april/maj månadskifte. Det får stå och växa till sig där och jag skolar om ute och sätter alla krukorna i frigolitlådor som är ute hela tiden, väldigt passande med vattningen. Planterar ner i rabatten under sensommaren/hösten. Hoppas jag har förklarat så att det går att förstå hur jag gör biggrin.gif lite svårt i text...
          http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpg
          http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6808.jpg
          frön som gror under våren sätter jag har, men fortfarande ute
          http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6806.jpg

--------------------

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 28-12-2006, 13:38
          Länk hit: #130

Gäster

Helen, har sett dina fina "fisklådor" med frösåddskrukor flera gånger nu och nu måsta jag bara få fråga, skottar du snö över dom också?
          Annars, kanske ett bra alternativ för oss snölösa biggrin.gif
          Ska ta mig till fiskaffär´n efter nyår. Då borde dom ha lite lådor över hoppas jag.

/Ewa

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 28-12-2006, 15:01
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (ewa zon 3 @ 28-12-2006, 13:38)
          Helen, har sett dina fina "fisklådor" med frösåddskrukor flera gånger nu och nu måsta jag bara få fråga, skottar du snö över dom också?

Om det finn snö skottar jag i det, annars så täcker jag bara med en fiberduk och inget mer. Vaktar med vattenkannan då det blir varmare ute rolleyes.gif /Helen

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 28-12-2006, 16:58
          Länk hit: #132

Medlem

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 28-12-2006, 12:48)
          Vi som bor här uppe har ju snön som vi kan skotta över våra frösådder. Men för att du ska behålla lite fukt i dina krukor kan du ställa dom i en plastpåse så att krukorna inte torkar ut. Fram mot vårkanten så får man fukta på lite då och då, en torkad kruka är helt förstörd och det blir inget. Även vi har haft väldigt milt hela hösten och även nu, men jag sätter ut i alla fall, det är bra med lite tempvariationer för fröna som ska ha en kylperiod. Jag har ett lock över på mina övervintringslådor, tycker att det funkar bäst så för mig. Jag har sand i mina lådor som jag har tryckt ner krukorna i, fukten behålls bättre så, men man får både lufta och vattna i lådorna då solen börjar värma. Nej, allt tar jag inte in under våren, då skulle jag inte få plats rolleyes.gif Oftast så gror fröna ute under april/maj månadskifte. Det får stå och växa till sig där och jag skolar om ute och sätter alla krukorna i frigolitlådor som är ute hela tiden, väldigt passande med vattningen. Planterar ner i rabatten under sensommaren/hösten. Hoppas jag har förklarat så att det går att förstå hur jag gör biggrin.gif lite svårt i text...
          http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpg
          http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6808.jpg
          frön som gror under våren sätter jag har, men fortfarande ute
          http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6806.jpg

Varför frigolit? Tja, för att isolera antar jag men det ska det väl inte vara om de ska ha kyla?

Annars fattar jag nog, problemet är nog att komma ihåg att vattna när det är dags... Kanske kan sätta i lite större krukor och gräva ner krukorna i pallkragen, jag får prova lite.

Får väl testa med några fröer som inte är så noga med...några av fröpåsarna på Jelitto innehöll ju 800 fröer så då har man ju lite att laborera med biggrin.gif

Tack för tipsen och jag ska försöka att påminna dig om fröerna i sommar smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 28-12-2006, 17:05
          Länk hit: #133

Medlem

Det kan vara vilken låda som helst, ... att jag har frigolitlådor är pga. dom är gratis, rymmer många krukor, går att stapla på varandra m.m. rolleyes.gif Du kan lika gärna gräva ner krukor i pallkragen, då behöver det säker mindre med passning också rolleyes.gif Det är bara jag som är lite 'galen' älskar att springa och kolla mina krukor under våren biggrin.gif biggrin.gif fleeeera gånger per dag
          biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------

Citera
          fruberglund
          Inlägg 28-12-2006, 19:16
          Länk hit: #134

Medlem

Ok, då vet jag biggrin.gif

När är det dags? Alltså när kan man börja så...börjar klia lite i fingrarna nu smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 28-12-2006, 22:31
          Länk hit: #135

Medlem

CITAT (fruberglund @ 28-12-2006, 19:16)
          Ok, då vet jag biggrin.gif

När är det dags? Alltså när kan man börja så...börjar klia lite i fingrarna nu smile.gif

Jag har börjat rolleyes.gif Men den offentliga frösåddardagens början är 1/1-07 biggrin.gif

--------------------

Citera
          tettan
          Inlägg 30-12-2007, 23:36
          Länk hit: #136

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

har hittat en helt underbar tråd här, men hur hittar jag fortsättningen. det har ju utlovats en fortsättning? har skrivit av allt nu, men det finns plats kvar i blocket.
          tettan

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 30-12-2007, 23:46
          Länk hit: #137

Medlem

Ojdå! tråden är ju aktuell igen trots att den är 1 år gammal, kul! tongue.gif Jag/vi får väl försöka fortsätta på den då biggrin.gif

--------------------

Citera
          tettan
          Inlägg 30-12-2007, 23:52
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

du kan inte ana så många svar jag fått ikväll när jag suttit å läst, nu har jag sorterat massor av fröpåsar till så-och-ställ-ut-högen såg ju solen idag å då blev jag väldigt inspirerad.
          det är bara en påse egntligen som jag inte har någon hög till å det är Ephedra viridis. har ingen aning om vad det är för jag har fått fröna
          tettan

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 31-12-2007, 00:07
          Länk hit: #139

Medlem

Har inte prövat att fröså Ephedra viridis själv, men jag hittade ute på google (STA-Stockholmskretsens fröråd) uppgift om att fröna är varmgroende.

Jag har snabbt tittat igenom hela den här tråden och ser att det fattas flera bilder som jag har länkat till. Det beror på att jag har tagit bort mina foton från AoT, men jag får väl lägga in fler bilder här i mina album.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-12-2007, 00:59
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

starta en ny för 08 Helen -gamla trådar gör mej superförvirrad ...

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-10-2025, 01:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon