CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 20-11-2006, 11:19)

Geranium pratense 'Purple-Haze' och Geranium versicolur
Jag frösår tidigt redan då jag får fröna som oftast är nov/dec. mina Geraniumfröer kommer oftast från Kirsten i Danmark.
http://www.lyng.dk/planteriget/Sätter fröna i dygn i ljummet vatten, skalar därefter bort 'skalet', frösår. Ställer krukorna svalt, +0,5-+6,0 eller ut, tar in i mars/april månadskifte, det gror på några dar. Skolar om en och en, utplanterinsbara första sommaren.
Tack! Jag sitter här med två påsar från T&M, totalt tio frö. Jag vill få till det. Såråd från T&M:
"Sowing Time: February to June or September to October. Sow seed in pots or trays of moist seed compost and cover with a very fine sprinkling of compost or vermiculite. After sowing, seal container inside a polythene bag and keep at 15-20C (60-68F). Germination can be slow, if there is no emergence within 8 weeks, then place container and bag into a refrigerator (not freezer) for 3 weeks, before returning to 15-20C"
Nu är jag för sent ute för försådd i nov/dec. Men, till helgen testar jag halva mängden med din metod; resterande med T&M:s råd. Och håller tummar och tår.