Om du skall beställa en magnolia hos din lokala leverantör, gör det NU. Jag tror det är nu de jobbar på sina beställningar, oftast hos holländska plantskolor. Dessa brukar få sina tillgänglighetslistor uppdaterade nu under hösten.
Jag skulle kanske förtydliga mig ang vintertäckning, jag menade främst täckning av rötterna, åtminstone hos unga plantor.
Vid beställning från utlandet gör inte samma misstag som jag gjorde utan beställ för en tidig leverans (senast början på mars ??) när plantan är i dvala. Jag beställde dyra magnolior från England (med Parcelforce som leverantör) och det tog dem 9 dagar att leverera mot betalda tre. Under tiden torkade rötterna ut hos Peachy så den dog. De övriga två magnoliorna som inte hade lika väl utvecklade löv klarade sig. Så beställ den/de tidigt och låt dem stå på ett kallt och mörkt ställe.
Olav Kalleberg, norsk magnoliaentusiast med flera hundra magnolior i sin "hage" har gjort en rekommendationslista
Magnolior för nordiskt klimat. Den är värd att studera, trots att den är drygt tre år gammal och nya sorter, främst från China, har tillkommit.
Att välja magnolior är minst lika kul som att njuta av dem. Och tro inte på påståenden att de är rådjurssäkra !!!