Är med i en liten liten förening. Vi har ett postgirokonto, eller plusgiro som det väl så tråkigt heter nu, och lite stadgar etc. Kort sagt så är vi en "riktig" förening. Nu har vi fått en liten _inbetalning_ för en gångs skull, som reseersättning kan man säga,...men inbetalaren tycker att vi ska ha ett organisationsnummer eller F-skattebevis, eller helst bådarera. Eller nåt. Inbetalaren yrade något om moms också. Moms? Ska vi hålla på med sånt?
Vad används organisationsnummer till? Blir det väldigt mycket krångligare för oss om vi ansöker om sådant? Vi har i dagsläget i praktiken inga inkomster eller utgifter värda att nämna. Verkar mestadels onödigt att krångla till det hela när det fungerat så bra hittills. Kanske har vi redan ett organisationsnummer, som användes när vi öppnade postgiro för tiotalet år sedan, men vi kan då inte hitta några noteringar om det.
F-skatt? Det måste väl enbart gälla företag? Eller kommersiella föreningar kanske, dit vi verkligen inte kan räknas.
Har letat info på nätet men där finns ju tusan ingenting...eller så finns oöverskådligt mycket ägnat mestadels åt jättestora föreningar (sådana med typ hundratals medlemmar...)...
Finns ju en massa föreningsmänniskor här så ... provar att fråga
Tips om bra böcker på biblioteket, för den lilla föreningen, emottages tacksamt.