Hur ser frön till Lavendel ut?

Är de pyttesmå, mindre än en mm, ovala och svårt att säga om de ät bruna eller svarta eller är de ca två mm stora, ovala, mörkbruna och lite glänsande?
Anledningen att jag frågar är för att jag har några lavendelplantor här i z 4/5 som verkar ganska så härdiga och de har till och med frösått sig ( på idiotiska ställen).
I somras försökte jag ta sticklingar till en kompis (som aldrig lyckats få lavendel att leva över vintern) men de ville inte så nu tänkte jag försöka fröså till henne.
Fröställningar har jag massor av och i varje liten frökapsel finns det ett pyttelitet frö. Jag lade ner ganska mycket jobb på att rensa och fick till en ansenlig hög med frön och så när jag nästan kom till slutet så hittade jag två frökapslar som innehöll något som var betydligt mycket större än det jag rensat fram förut. Är det kanske det som är fröna?......men vad är det andra då i så fall?
I alla fall så sådde jag allt i hopa……. så endera delen har jag sått ett 100-tal små Lavendelfrön eller då har jag sått 2 stora.
/Anki