|
aptitlöshet, har ni tips |
|
|
|
08-12-2006, 10:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
själv anser jag att allt är farligt i för stora mängder så för mkt b-vitamin tror jag det inte är så stor risk för jag tror det är för att jag är deppig jag har dålig aptit men jag kan ju inte vara säker men helst vill jag få i mig genom maten vad ar det var det gröna grönsaker som innehöll mkt b-vitamin eller?
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
askar
|
08-12-2006, 10:24
|
Gäster

|
Vitaminer och MineralerKlicka på länken så kan du läsa lite om vitaminer och mineraler. Håller med Kerstin, att uteluft och ljus är viktigt.... man blir oftast hungrig efter en promenad.
|
|
|
|
|
08-12-2006, 10:28
|

Medlem

|
jajust det jag köpte frukt idag det är ju iallafall inte onyttigt även om det kanske inte hjälper det är synd det står inte vilka grönsaker b-vitamin finns i
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
08-12-2006, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Rapchic, jag tycker du ska försöka ta tag i din deppighet först så löser sig nog aptiten med det. Svårt att bara ta bort ett symtom utan att först lösa själva "kärnfrågan".... Hälsar Stina
|
|
|
|
|
08-12-2006, 10:42
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 08-12-2006, 11:41) Rapchic, jag tycker du ska försöka ta tag i din deppighet först så löser sig nog aptiten med det. Svårt att bara ta bort ett symtom utan att först lösa själva "kärnfrågan".... Hälsar Stina  ja men jag vill gärna äta om jag inte äter kan jag inte träna och att träna hjälper mot deppighet
--------------------
|
|
|
|
|
08-12-2006, 11:13
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Ät på bestämda tider varje dag, då lär sig kroppen att bli sugen då. Drick 1/2 dl coca cola och ät 5 st chips en halvtimme innan maten, det ökar suget. MEN byt inte ut maten mot det Överdosera inte den här kuren. På barncancerkliniken kallade barnen dietisten för "chipstanten" för hon kom med detta på en bricka en halvtimme före lunch och middag till alla barn som förlorade aptiten under behandlingarna.
--------------------
|
|
|
|
|
08-12-2006, 11:36
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Vetegroddar innehåller mycket B-vitamin. Bananer är en bra B6 källa.
När jag för några år sedan studerade innehållet i ett antal olika livsmedel kom jag fram till att följande är bra i största allmänhet:
Fullkorn, råris dvs sådant där man inte tagit bort den del som innehåller mest vitaminer och mineraler.
Groddade mungbönor, sojabönor, gröna blad, avokado och sesamfrön.
Ett par glas apelsinjos om dagen är också bra.
|
|
|
|
|
08-12-2006, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (Rapchic @ 08-12-2006, 10:42) CITAT (stina @ 08-12-2006, 11:41) Rapchic, jag tycker du ska försöka ta tag i din deppighet först så löser sig nog aptiten med det. Svårt att bara ta bort ett symtom utan att först lösa själva "kärnfrågan"....
Hälsar Stina :wub: ja men jag vill gärna äta om jag inte äter kan jag inte träna och att träna hjälper mot deppighet Jamen äter du ingenting??? Sök på nätet om grönsaker så kan du hitta näringinnehåll med. Tycker du ska stoppa i dig allsidig kost och inte enbart grönsaker och frukt. Lägg upp ett matschema och håll dig till bra mattider då lär du inte får brist varje fall. Om du inte äter kan aptiten minska p g a det. Om det är så att du inte kan svälja maten bör du gå till läkare oavsett om det är fysiska eller psykiska orsaker. Annars är du ju såpass gammal att du måste se till att äta själv. Ibland är det faktiskt så att vi får vackert stoppa i oss käk vare sig vi vill det eller ej.
|
|
|
|
|
08-12-2006, 23:16
|

Medlem

|
CITAT (Ophelia @ 08-12-2006, 15:05) Jamen äter du ingenting???
Sök på nätet om grönsaker så kan du hitta näringinnehåll med. Tycker du ska stoppa i dig allsidig kost och inte enbart grönsaker och frukt. Lägg upp ett matschema och håll dig till bra mattider då lär du inte får brist varje fall. Om du inte äter kan aptiten minska p g a det.
Om det är så att du inte kan svälja maten bör du gå till läkare oavsett om det är fysiska eller psykiska orsaker. Annars är du ju såpass gammal att du måste se till att äta själv. Ibland är det faktiskt så att vi får vackert stoppa i oss käk vare sig vi vill det eller ej. jo jag äter men har hög förbränning så jag måste äta mkt så bara en liten ändring kan påverka hur jag presterar
--------------------
|
|
|
|
|
08-12-2006, 23:16
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 08-12-2006, 12:13) Ät på bestämda tider varje dag, då lär sig kroppen att bli sugen då. Drick 1/2 dl coca cola och ät 5 st chips en halvtimme innan maten, det ökar suget. MEN byt inte ut maten mot det Överdosera inte den här kuren. På barncancerkliniken kallade barnen dietisten för "chipstanten" för hon kom med detta på en bricka en halvtimme före lunch och middag till alla barn som förlorade aptiten under behandlingarna.  finns det inget nyttigare alternativ?
--------------------
|
|
|
|
|
08-12-2006, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 66
Medlem nr: 5 996

|
Fiskleverolje. Det skal man drikke alle måneder som har et et R i seg. Altså fra oktober til og med april. Man är pigg hele vinteren av AD vitaminene og blir ikke syk.
|
|
|
|
|
08-12-2006, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Rapchic @ 08-12-2006, 10:28) det är synd det står inte vilka grönsaker b-vitamin finns i  Vitamin B6 finns i bland annat frukt, kyckling, biff, kronärtskocka, sparris, vetegroddar, bönor och kålsorter. Vitamin B12 finns i stora mängder i kött, lever, ägg, mjölk och ost. Om du känner dig trött kan det bero på brist på järn, zink, kalcium eller magnesium eller som sagts innan B-vitaminer. Mycket av det finns i kött, järnberikade frukostflingor, sesamfrön och torkade aprikoser och fikon. Ett recept du kanske vill testa?Man äter med ögonen också, så lägger man ner lite extra tid på att piffa till maten kanske den ser mer inbjudande ut?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
09-12-2006, 09:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (Rapchic @ 08-12-2006, 23:16) CITAT (Ophelia @ 08-12-2006, 15:05) Jamen äter du ingenting???
Sök på nätet om grönsaker så kan du hitta näringinnehåll med. Tycker du ska stoppa i dig allsidig kost och inte enbart grönsaker och frukt. Lägg upp ett matschema och håll dig till bra mattider då lär du inte får brist varje fall. Om du inte äter kan aptiten minska p g a det.
Om det är så att du inte kan svälja maten bör du gå till läkare oavsett om det är fysiska eller psykiska orsaker. Annars är du ju såpass gammal att du måste se till att äta själv. Ibland är det faktiskt så att vi får vackert stoppa i oss käk vare sig vi vill det eller ej.
jo jag äter men har hög förbränning så jag måste äta mkt så bara en liten ändring kan påverka hur jag presterar Drick energidryckdryck/proteindryck om du har så hög förbränning då och har svårt att stoppa i dig tillräckligt med mat.
|
|
|
|
|
09-12-2006, 11:08
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Jag tränar mycket och dricker alltid en Gainomax direkt efter träningen - funkar bra på mej!  Det tar ett tag innan jag kommer åt och äta efter träningen och då är en Gainomax bra för mej. /Stina
|
|
|
|
|
11-12-2006, 09:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Jag har hört att apelsinjuice retar magen o gäör attmna blir hungrig. Kan jag ha hört rätt? kanske ett nyttigare tips än cola????
|
|
|
|
|
11-12-2006, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Jag kan då skriva under på att det är sant! Dricker numer inte juice till frukost, eftersom sockerinnehållet inte ligger långt efter läsk, men viss blir man hungrig av juice!
Åtminstone jag! En annan åtgärd är att börja ta bort mellanmål, så att man bara har tre mål kvar, frukost, lunch och middag och då satsar på att äta rej'lt, även lite sedan mättnaden inträtt.
Sen när man lär kroppen, för så funkar det, kan man succesivt föra in de andra målen (5/ dag är ju ibland rekommenderat) Matsäcken är ju töjbar och det är ju så enkelt att när den ätiti mycket mat, så har den lättare att tänja sej lika mycket nästa gång= man blir hungrig. Äter man dåligt så vill den inte tänja sej så mycket nästa mål= man blir inte så hungrig
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|