Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Skjuter KORKALM rotskott?, min har gjort det i alla fall
          fruberglund
          Inlägg 11-12-2006, 13:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Som jag har förstått så är Korkalmen inte så hemskt vanlig i våra trakter (Småland) men jag har en nere i skogen på baksidan av huset.

När jag var ute och eldade igår (jodå, jag kollade efter igelkottar först rolleyes.gif) så såg jag att min Korkalm skjutit två rotskott. Två små Korkalmar står brevid. Den ena var högre än mig och måste vuxit fort för förra året såg jag inget, en anledning till det är nog att det står mycket hallonbuskar runt om och innan den fått sin skorvliga bark ser man nog inte så mycket skillnad om man inte kollar noga.

Eftersom de står så nära den stora så har jag tänkt försöka flytta dessa skott till våren. En av dem kommer få stå kvar där nere i skogen men en av dem ska jag försöka flytta upp på tomten men i utkanten av skogen så man ser den mer, de är ju så vackra och har så häftig bark smile.gif Om det går visar sig men de kan ju ändå inte stå kvar där de står så jag tänker chansa.

Nån som vet om det är vanligt att de skjuter rotskott? Hur som helst så verkar den trivas väldigt bra i alla fall smile.gif

Min Korkalm

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          kristerh
          Inlägg 11-12-2006, 14:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

vilken härlig bark wub.gif
          visste inte ens att det fanns något som hette korkalm unsure.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-12-2006, 15:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (kristerh @ 11-12-2006, 14:37)
          visste inte ens att det fanns något som hette korkalm unsure.gif

Nä det visste inte jag heller. Undrar om det inte är en synonym för någon underart av vår alm eller en annan art som är inplanterad. Enligt Virtuella floran så finns det inget som heter korkalm??? blink.gif .

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-12-2006, 16:01
          Länk hit: #4

Medlem

Nu ska jag svara mig själv laugh.gif När man inte hittar det man söker på nätet får man ta till bibeln Den nya nordiska floran av Bo Mossberg.
          Enligt floran har Lundalm Ulmus minor korklister på grenarna och rotskott. Så rotskott verkar vara vanliga.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          fruberglund
          Inlägg 11-12-2006, 16:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Leocarpus @ 11-12-2006, 16:01)
          Nu ska jag svara mig själv laugh.gif När man inte hittar det man söker på nätet får man ta till bibeln Den nya nordiska floran av Bo Mossberg.
          Enligt floran har Lundalm Ulmus minor korklister på grenarna och rotskott. Så rotskott verkar vara vanliga.

Enligt Odlas egen sida här så heter den Ulmus Caprinifolia var. suberosa. Söker man på Korkalm på Google så får man upp massor med träffar så visst finns det nåt som heter så.

Och så här står det på en sida om Göteborgs botaniska trädgårds Korkalm, ja då fick man svar på det också.

"Korkalmar har ibland en stark tendens att skjuta rotskott men här ses inga problem för närvarande".

Bild på Botans Korkalm...ojdå blir den så stor så ska jag nog tänka över mina planer på att flytta upp den till tomten biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Cilla
          Inlägg 11-12-2006, 19:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Fina bilder på ett märkligt träd!
          Jovisst finns korkalm, men vad den ska heta botaniskt är frågan. Ulmus Caprinifolia var. suberosa verkar vi svenskar och kanske ryssar också vara ganska ensamma om att kalla den.
          Säkert kommer någon här på vad den botaniskt brukar kallas i andra länder.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-12-2006, 20:45
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Cilla @ 11-12-2006, 19:24)
          Fina bilder på ett märkligt träd!
          Jovisst finns korkalm, men vad den ska heta botaniskt är frågan. Ulmus Caprinifolia var. suberosa verkar vi svenskar och kanske ryssar också vara ganska ensamma om att kalla den.
          Säkert kommer någon här på vad den botaniskt brukar kallas i andra länder.

U caprinifoliafanns med i registret i Mossberg som synonym till Ulmus minor.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 11-12-2006, 21:30
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Ulmus minor var. suberosa är det mest vedertagna namnet jag vet. Konsultera Svensk kulturväxtdatabas

Förutom att skjuta rotskott frösår den sig lätt. Jag har i bl.a. Ystads Sandskog hittat många frösådda plantor som också verkar ha korsat sig med vanlig alm. "Korkigheten" i bark är inte så utpräglad hos dessa hybrider. Det är ett mycket vackert träd.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Cilla
          Inlägg 13-12-2006, 10:34
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Birger och Leocarpus,
          Men visst är det lite märkligt att den med det namnet bara förekommer i svenska och ryska informationskällor på nätet? Finns detta träd kanske inte i övriga världen, eller har den där ett annat namn?

Oavsett det så är det mycket roligt att läsa hur den växer, och att se bilder.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 08:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon