Har satt mina perenner (belladonna, björnbär, hallon, rysk martorn, lavendel, äpple) tillsammans i två jättestora plastlådor ute på balkongen för vintersäsongen. Passade på att slänga ner lite rest-fröer som jag inte trodde skulle gro, eller som jag trodde behövde en köldknäpp för att gro, och tänkte att något kanske skulle komma upp till våren... Men inte f-n har det blivit kallt här nere i Malmö! 10-15 grader har det varit, och ikväll när jag var ute på balkongen så såg jag att saker och ting har börjat komma upp! Vet inte vad det är, men jag ska ta en bild imorgon i dagsljuset. Slängde i magnolia, rosenkvitten, 4 olika 5 år gamla blomfröer och lite annat... Har åtminstone 4 små 5-10 cm höga saker, och nu naturligtvis kommer ju kylan! Inatt kröp det ner under noll, och det blir säkert mer av det. Under dagen är det fortfarande 5-10 grader, men sen då?! Vad ska jag göra? De små tåler väl inte frost? Ska jag ta in dem eller låta de vara och hoppas på det bästa? Dumma, dumma varma Skåne!
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|