| |
|
  |
ingen jul för mig, *nästan* |
|
|
|
|
28-12-2006, 00:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (malin72 @ 28-12-2006, 00:01) usch  tänker på dig...det är jobbigt att gå i väntans tider,jag brukar känna att man är som i dvala när saker händer och att man "släpper" och kan känna sorgen efter"på"begravningen...... när min mormor dog så kände jag att det var tungt men ändå en lättnad för hon fick en så stor stroke att hon hade inte varit (mormor)längre så för hennes del var jag glad att hon bara fanns kvar i en vecka... Det ligger mycket i det du skriver Malin. Så kände jag oxå när min mormor gick bort i höstas. Vi kunde inte säga att det kom som en chock eller att vi blev överrumplade av det för hon hade haft cancer i flera år så vi var inställda på att det skulle ske. Med tiden accepterar man den tanken och försöker fungera som normalt för att vardagen ska fungera. Men sedan känns det ändå tungt efter begravningen för då känns det så definitivt, då inser man att någon verkligen har gått bort och är borta för alltid. Men det är klart att jag hade mer än ett år på mig att inse var det var på väg...  . Jag förstår om det blir jobbigt för dig Linus eftersom det kom så plötsligt. Hoppas att det löser sig för er och du orkar ta dig igenom vad utgången än blir.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2006, 02:48
|
Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 7 183

|
CITAT (malin72 @ 28-12-2006, 00:01) ... så jag hoppas att det ska gå bra (om du förstår mig rätt) det är ju så otroligt jobbigt att ha nära och kära som blir vårdpaket hoppas att det inte går illa för er... Flaxss tänker på dig. Och ja Malin, det är så sant - flera år är inte så ovanligt - det finns massor av kärlek att få och ge under den tiden också men visst är det tungt ... Mest är det svårt att veta hur mycket den berörda lider. Och flaxss, du kan gärna fråga din mormor om din morfars ålder. Tror intresset kan värma. Och så är det ju din mammas far. Svåra saker.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2006, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Skickar styrkekramar till er Linus och Angeta.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2006, 10:33
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Även jag sänder styrkekramar till både Linus och Agneta.
Det är svårt att tänka tanken att det är bättre för den anhörige om det får bli ett slut om ändå livet inte längre blir som det varit.
Jag har själv upplevt det på nära håll. Min man var 39 år när han fick en svår hjärnblödning som slog ut stora delar av hjärnan och om han överlevt så hade det varit som ett vårdpaket resten av livet. Nu fick han somna in och det är jag och barnen tacksamma för numera.
När det hände ville vi naturligtvis inte annat än att han "bara" skulle överleva, men det var ju lite av en skyddsmekaniskm hos oss, vi behövde ju honom tyckte vi. Jag var 36 år och våra fyra barn var mellan 9 - 18 år. När den värsta sorgen rusat genom oss så insåg vi att det var bäst för oss alla att det gick som det gick, låter kanske känslokallt, men man måste också se livet med dess verkliga ögon. En människa som levt sitt liv full av fart och fläkt och så som bara över en natt bli ett vårdpaket och kanske måst leva så i många år eftersom han var "mitt i livet" när det hände. Visst han hade säkert inte varit medveten själv om det men vi som var kvar hade varit medvetna om det varenda dag och det hade inte varit lätt för särskilt barnen att deras pappa varit en "levande död".
Nu har snart 20 år gått sedan den svåra dagen i vårt liv och idag hälsar barnbarnen som ju aldrig träffat morfar/farfar på honom på kyrkogården. De går dit med sina små blombuketter och teckningar pratar lite med honom och när de går tittar de upp mot himlen och vinkar till honom. Det är så naturligt för dem att morfar/farfar är med bland oss fast han inte är det kroppsligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2006, 01:59
|
Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 7 183

|
Det blev så tyst efter ditt inlägg Björken. Men vad säger man.
Min mor drabbades av hjärnblödning. Halvförlamad men med talförmåga och mer eller mindre klart medveten under tre år. Tungt. Men även en hel del bitterhet som smälte bort mellan oss alla. Alldeles alldeles omöjligt att säga vad som är rätt/fel/bra/dåligt. Vet bara att jag själv skulle skulle vilja försvinna fort. Lätt att säga då frisk kanske.
Sen vet man ju inte vad olika inlägg egentligen menar med "vårdpaket" (även om aldrig styggt menat!). Alla på äldreboende?
Din man var så ung. Mitt hjärta blöder. Säkert många många andras också. Så rätt med barnbarnen. Kram Eva
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2006, 15:54
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
När min pappa dog - ganska hastigt på min tjugoårsdag - sa en av mina farbröder, en enkel man med själv ett till synes tungt liv bakom sig : "Vi ska inte missunna honom." Fast han sa det på dialekt.
Jag har tänkt mycket på det uttalandet, och det har fått stor betydelse för mig att tänka så!
Tänker på alla er som har det svårt idag.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2006, 16:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Tråkigt med din morfar! Sänder några tröstekramar  Har nyss gått igenom sorg själv och det är inte lätt men det blir bättre med tiden
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
29-12-2006, 21:41
|
Gäster

|
CITAT (flaxss @ 27-12-2006, 22:39) CITAT (askar @ 27-12-2006, 22:28) CITAT (flaxss @ 27-12-2006, 16:11) han har inte vaknat än och stänger dom va vissa maskiner så fungerar inte kroppen helt . så mamma och hans fru är inne på sjukhuset i dag och mormor sa att han är död om det inte händer nåt mirakel . men har redan ställt in mig själv på att han kanske dör så jag är inte jätte lässen heller men det är ju tråkigt för mamma och hans fru . jag har kanske inte insett tillfullo så på begravningen så blir man kanske lässen Så är det... det är svårt att förstå och acceptera att en nära bara försvinner och inte längre finns hos oss. Du är inte ensam om att inte förstå det till fullo... här väntar vi på tecken från svåger/bror att han är närvarande. Han fick sin femte stroke igår och ligger nu i dvala.. ingen vet om han varken ser eller hör något och han är bara (62) två år äldre än mig.  usch vad kusligt när det händer sånt när man ändå inte är så gammal . hoppas allt går bra dom var på sjukhuset i dag skulle morfar vakna upp har han redna fått såna stora skador på hjärnan så det funkar inte att leva eller hur man ska säga . kroppen lever med hjälp av en maskin men hjärnan är förstörd . han andas själv och allt annat och sover kan man säga och en maskin som pumpar runt blodet och en skadad hjärna .så det blir någ begravning hoppas allt går bra för din del säger jag igen  Tråkigt nog så kommer han aldrig igen. Ingen vet om han ens hör eller ser efterom han inte reagerar alls på tilltal. Han är i sin egen värld... orolig... i sitt gamla yrke ser det ut som. Måste ha ständig vak pga oron. Tragiskt är det att från en stund till nästa... vara borta fastän inte död. Det är som med din morfar... hjärnan är så svårt skadad.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
29-12-2006, 22:21
|
Gäster

|
CITAT (askar @ 29-12-2006, 21:41) CITAT (flaxss @ 27-12-2006, 22:39) CITAT (askar @ 27-12-2006, 22:28) CITAT (flaxss @ 27-12-2006, 16:11) han har inte vaknat än och stänger dom va vissa maskiner så fungerar inte kroppen helt . så mamma och hans fru är inne på sjukhuset i dag och mormor sa att han är död om det inte händer nåt mirakel .
men har redan ställt in mig själv på att han kanske dör :( :( :( så jag är inte jätte lässen heller men det är ju tråkigt för mamma och hans fru . jag har kanske inte insett tillfullo så på begravningen så blir man kanske lässen Så är det... det är svårt att förstå och acceptera att en nära bara försvinner och inte längre finns hos oss. Du är inte ensam om att inte förstå det till fullo... här väntar vi på tecken från svåger/bror att han är närvarande. Han fick sin femte stroke igår och ligger nu i dvala.. ingen vet om han varken ser eller hör något och han är bara (62) två år äldre än mig.  usch vad kusligt när det händer sånt när man ändå inte är så gammal . hoppas allt går bra dom var på sjukhuset i dag skulle morfar vakna upp har han redna fått såna stora skador på hjärnan så det funkar inte att leva eller hur man ska säga . kroppen lever med hjälp av en maskin men hjärnan är förstörd . han andas själv och allt annat och sover kan man säga och en maskin som pumpar runt blodet och en skadad hjärna .så det blir någ begravning hoppas allt går bra för din del säger jag igen  Tråkigt nog så kommer han aldrig igen. Ingen vet om han ens hör eller ser efterom han inte reagerar alls på tilltal. Han är i sin egen värld... orolig... i sitt gamla yrke ser det ut som. Måste ha ständig vak pga oron. Tragiskt är det att från en stund till nästa... vara borta fastän inte död. Det är som med din morfar... hjärnan är så svårt skadad.  hemskt när det blir så jag vet att inte nån kram skrivet av ord hjälper dig . men tusen kramar från mig
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
29-12-2006, 22:22
|
Gäster

|
CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 22:21) hemskt när det blir så jag vet att inte nån kram skrivet av ord hjälper dig . men tusen kramar från mig  Så klart de värmer... vet du väl
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2006, 09:04
|
Medlem

|
CITAT (rosentass i Göteborg @ 29-12-2006, 01:59) Det blev så tyst efter ditt inlägg Björken. Men vad säger man.
Min mor drabbades av hjärnblödning. Halvförlamad men med talförmåga och mer eller mindre klart medveten under tre år. Tungt. Men även en hel del bitterhet som smälte bort mellan oss alla. Alldeles alldeles omöjligt att säga vad som är rätt/fel/bra/dåligt. Vet bara att jag själv skulle skulle vilja försvinna fort. Lätt att säga då frisk kanske.
Sen vet man ju inte vad olika inlägg egentligen menar med "vårdpaket" (även om aldrig styggt menat!). Alla på äldreboende?
Din man var så ung. Mitt hjärta blöder. Säkert många många andras också. Så rätt med barnbarnen. Kram Eva Jag är van vid att det blir tyst efter mina lite längre inlägg, varför vet jag inte. Ibland blir jag ledsen och känner att ingen riktigt tar mig på allvar men oftast rycker jag på axlarna och tänker att det känns skönt att veta att jag har vänner som bryr sig om vad jag har att säga. Kram på dig Eva och tack.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2006, 09:37
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Björken @ 30-12-2006, 09:04) CITAT (rosentass i Göteborg @ 29-12-2006, 01:59) Det blev så tyst efter ditt inlägg Björken. Men vad säger man.
Jag är van vid att det blir tyst efter mina lite längre inlägg, varför vet jag inte. Ibland blir jag ledsen och känner att ingen riktigt tar mig på allvar men oftast rycker jag på axlarna och tänker att det känns skönt att veta att jag har vänner som bryr sig om vad jag har att säga. Kram på dig Eva och tack. det är nog inte, att folk inte tar dina inlägg på alvar som det blir tyst. BJÖRKEN jag tror det är tvärt om, dina inlägg berör djupt i hjärtat och är så träffande, att det inte finns mera att säga oftast är dina länre inlägg också något som berör många, och då "träffar" dina ord så rätt så rätt.... så det är inte för att ingen tar dej på alvar eller att du är osynlig....tvärt om. dom får oss att tänka till em gång till bara... ha en bra fortsättning och ett gott nytt Björken
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2006, 09:44
|
Medlem

|
Tack för de orden pejori, de värmde gott och en tår rinner ner för kinden, så har jag inte tänkt själv. Kram
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2006, 14:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
CITAT (pejori @ 30-12-2006, 09:37) jag tror det är tvärt om, dina inlägg berör djupt i hjärtat och är så träffande, att det inte finns mera att säga oftast är dina länre inlägg också något som berör många, och då "träffar" dina ord så rätt så rätt.... så det är inte för att ingen tar dej på alvar eller att du är osynlig....tvärt om. dom får oss att tänka till em gång till bara... ha en bra fortsättning och ett gott nytt Björken Håller med!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2006, 15:01
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Håller också med om det!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2006, 15:05
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Björken @ 30-12-2006, 09:04) CITAT (rosentass i Göteborg @ 29-12-2006, 01:59) Det blev så tyst efter ditt inlägg Björken. Men vad säger man.
Din man var så ung. Mitt hjärta blöder. Säkert många många andras också. Så rätt med barnbarnen. Kram Eva Jag är van vid att det blir tyst efter mina lite längre inlägg, varför vet jag inte. Ibland blir jag ledsen och känner att ingen riktigt tar mig på allvar men oftast rycker jag på axlarna och tänker att det känns skönt att veta att jag har vänner som bryr sig om vad jag har att säga. Kram på dig Eva och tack. När jag läste ditt inlägg blev jag verkligen tagen. Jag tänkte hur orkar man igenom sådana händelser. Man vill så gärna skriva men det är som om orden inte finns. Det känns som om de inte räcker till. Orden blir bara ord trots att man vill ge dem en innebörd. Jag tog verkligen ditt inlägg på allvar. Jag är glad att ditt liv gått vidare och sänder dig varma tankar och kramar så här i årets slutskede och hoppas att du får ett Gott Nytt År.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2006, 15:10
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Björken; Av hela mitt hjärta håller jag också med Pejori i vad hon säger. Du skriver alltid så att man förstår vad det är du säger, och det går ofta rakt in i hjärteroten. Då är det som redan sagts svårt att finna fler ord. För övrigt skickar jag en stor kram till dig flaxss och hoppas på det bästa för dig och de dina  stavfel
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2006, 15:21
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Leia @ 30-12-2006, 14:54) CITAT (pejori @ 30-12-2006, 09:37) jag tror det är tvärt om, dina inlägg berör djupt i hjärtat och är så träffande, att det inte finns mera att säga  :wub: :wub: oftast är dina länre inlägg också något som berör många, och då "träffar" dina ord så rätt så rätt.... så det är inte för att ingen tar dej på alvar eller att du är osynlig....tvärt om. dom får oss att tänka till em gång till bara... ha en bra fortsättning och ett gott nytt Björken Håller med!  Instämmer jag med, jag som tyckt det va´tidigt att mista sin livskamrat vid 50...  tårarna kom hos mig med när jag läste ditt inlägg Björken, och jag visste inte va´jag skulle svara. En styrkekram till dig Linus också, känner med dig
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2006, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
usch vilken sorglig tråd hur går det Linus????  vi är många som tänker på dig
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|