Varför man inte äter häst i Sverige? En del av svaret ligger i vår kultur grundad på vår historia långt tillbaka i tiden. Ända tillbaka till tiden för vårt kristnande faktiskt.
Som "hedningar"

(sorry

) när vi dyrkade asagudarna, ingick "bloter", dvs att vi offrade blod av djur till gudarna.
Främst offrade vi hästar. Under stora fester offrade vi hästar, och deras huvuden var uppsatta på stänger. Och hästköttet åts. Fast just hur det gick till, är jag inte helt säker på.
När sedan landet kristnades, gällde det att få folket att överge sina gamla seder och sin gamla tro och kultur. Sånt är inte lätt.
Som ett led i denna kamp, byggdes kyrkorna ofta på de gamla hedniska offerplatserna. Både för att folk kunde fortsätta att gå dit de var vana, och inte kunde smyga iväg till det gamla i hemlighet.
Man vidtog många åtgärder för att genomdriva kristendomen, bland annat få in sedvänjan att det var tabu att äta hästkött. (på det viset föregrep man ju blot-festerna)
Så, att vi inte äter hästkött, kom med kristendomen. Men sedvänjan håller på att luckras upp numera.
Det är ett stort antal hästar som slaktas utomlands. Främst i Italien och Spanien har jag för mig, men jag är inte säker på vilka land de åker till.
Dessa mycket vanliga slakttransporter av en
stor mängd hästar är ett elände! Transporterna är regelvidriga och djuren far mycket illa innan de äntligen kommer fram till det utvalda slakteriet.
Det är en stor andel unghästar som får åka iväg. Travhästar som inte blir nåt av - vilket är många! Uppfödning av travhästar är stor, de travhästar som "blir nått" är en bråkdel.
Hur det är med varmbloden (galopphästarna) vet jag inte men det borde vara samma sak där.
Vill man ha "en häst" bara, kan man enkelt köpa en rar frisk travhäst i bra ålder för en billig slakt-penning. Det är överskott på dem.
Det gäller också arbetshästar (i alla fall för några år sedan) samt raser som inte är populära, och som inte går att göra sig av med.