|
|
  |
Kommissarie Lynley, dax igen |
|
|
|
03-01-2007, 23:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (anna_rispan @ 03-01-2007, 15:27) edit. men inte var det väl organiserad brottslighet bakom morden i senaste Lynley? det var väl den unga kvinnan som drunknade som hade tagit kål på männen?? eller missförstod jag. dessutom är det uselt av manusförfattarna o låta skurken ta livet av sig. dåligt!! Stod det i tidningen men de skriver ju inte alltid rätt heller
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
03-01-2007, 23:46
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (Farbror Blå @ 03-01-2007, 03:06) tycker fortfarande Öynley är helt fel! fel hårfärg. fel bil, hans fru är ju död å varför bytte dom skådis?  Hans fru dog bara i tv aldrig i boken,hon klarade sig och de separerade sedan.I boken kör Linley en Bently(stavas det så?) ( En trogen Elizabeth George läsar) Håller med dig den nya Helen gillar inte jag heller.Avsnittet i kväll var helt ok. Jag missa inte någon kommissarie Linley.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
04-01-2007, 08:22
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Lynley var som vanligt igår tyckte jag, dvs ganska ok. Det verkar som om man inte ska ha läst böckerna innan.  Jag tyckte väl att det var nåt obekant över frun, att det var en annan skådespelerska förut. Och igår när dom pratade om sitt barn, kom jag ihåg det också. Och visst är det väl Lynley som är förmögen egentligen? Kommer ihåg när dom första avsnitten sändes i serien (för flera år sen?) att han var nån slags arvtagare och väldigt rik, och att han gifte sej med nån som kändes lite fel. Och att Havers hade jobbigt med sin mor?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
04-01-2007, 14:45
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Berith @ 04-01-2007, 08:22) Lynley var som vanligt igår tyckte jag, dvs ganska ok. :) Det verkar som om man inte ska ha läst böckerna innan.  Jag tyckte väl att det var nåt obekant över frun, att det var en annan skådespelerska förut. Och igår när dom pratade om sitt barn, kom jag ihåg det också. Och visst är det väl Lynley som är förmögen egentligen? Kommer ihåg när dom första avsnitten sändes i serien (för flera år sen?) att han var nån slags arvtagare och väldigt rik, och att han gifte sej med nån som kändes lite fel. Och att Havers hade jobbigt med sin mor? :unsure: Lynley är lord och blivande arvtagre till ett gods och tillhörande ägor. Havers mamma är väl död numera? men jag vet inte om hon är död i böckerna eller om hon bara har dött i tv? De senare avsnitten följer inte de tidigare böckerna riktigt så för Elizabeth George fantaster blir det lite förbryllande ibland. Jag har en bild av Havers från böckerna som jag inte alls tycker stämmer med tvserien. Jag föreställde mig Havers som mer sjavig, hon ser för bra ut i tv.
--------------------
|
|
|
|
|
04-01-2007, 14:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Ja, det är ett elände när de filmatiserar böcker. Jag har svårt för att läsa Elizabeth Georges böcker numera eftersom mina egna bilder av karaktärerna har "förstörts" av filmerna.
Men en fördel med att de fortsätter att filmatisera och låna karaktärerna även när böckerna har tagit slut är ju att man slipper att reta sig på att de ändrar förloppet/handlingen jämfört med boken.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
07-01-2007, 00:35
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Apropå att frångå böckerna. Kvällens Sherlock Holmes var nog ingen originalhistoria. Det tror jag inte åtminstone. Fast den var rätt ok ändå, även om den trots miljöerna kändes för modärn ibland. Rätt bra gestaltning av Holmes också, fast jag tycker Jeremy Brett ändå är bäst. Jättekul att min favoritnamnskådis Honeysuckle Weeks syster var med i Sherlock-filmen. Det var hon (Perdita Weeks) som spelade 19-åriga Roberta. Eller, jag vet inte om hon var 19 i filmen, men hon var det tydligen i verkligheten. Underligt att jag, som är så blind för sådant vanligen, så fort kunde se att Honeysuckle tydligen hade en syster.
(Honeysuckle Weeks spelar chauffören Sam(antha) i Foyle's War)
Jösses, börjar bli väl off-topic. Men min poäng var att jag höll med, det kan vara ok med nya historier som inte ursprungsförfattaren skrivit.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
07-01-2007, 09:40
|

Medlem

|
Fortsätter OT... Jag tyckte att Holmes var ganska tråkig, fick iaf inte mej att fundera över vem som var skyldig eller ens misstänkt. Och Holmes är inte riktigt min grej, just för hans sätt att lista ut saker. Han kan vrida och vända på en tappad knapp och utläsa att ägaren just kommit med 16.40-tåget. Samtidigt gick en Agatha Christie på TV8, kände inte igen namnet på detektiven där så jag valde Holmes istället. Skulle kanske valt tvärtom...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
07-01-2007, 09:44
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 07-01-2007, 00:35) (Honeysucke Weeks spelar chauffören Sam(antha) i Foyle's War) Foyle´s War är bra!  Och för att återgå till ursprungsämnet så kommer sista avsnittet av Lynley i morron.
--------------------
|
|
|
|
|
07-01-2007, 10:21
|

Medlem

|
CITAT (anna_rispan @ 07-01-2007, 09:44) Nej gick det enAgatha Christie på tv8?!! TYpsikt. jag måste börja läsa tv-tidningen noggrannare. O surfa mindre. :rolleyes: Japp. Det var Den gula hästen - har jag läst den tro?  Ringer ingen klocka iaf...
--------------------
|
|
|
|
|
08-01-2007, 19:10
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
Del 4 ikväll.
--------------------
|
|
|
|
|
08-01-2007, 20:43
|

Medlem

|
CITAT (faith @ 08-01-2007, 19:10) Del 4 ikväll. Krockar med CSI NY och CSI går alltid först
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
08-01-2007, 21:55
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
CITAT (fruberglund @ 08-01-2007, 20:43) CITAT (faith @ 08-01-2007, 19:10) Del 4 ikväll. Krockar med CSI NY och CSI går alltid först  Tur att man har video
--------------------
|
|
|
|
|
08-01-2007, 22:29
|

Medlem

|
CITAT (faith @ 08-01-2007, 21:55) CITAT (fruberglund @ 08-01-2007, 20:43) CITAT (faith @ 08-01-2007, 19:10) Del 4 ikväll. Krockar med CSI NY och CSI går alltid först  Tur att man har video  Har vi med, vi har till och med hårddisk på dekodern men vi har parabol och då kan vi inte spela in på en kanal och kolla på en annan
--------------------
|
|
|
|
|
08-01-2007, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (faith @ 08-01-2007, 19:10) Del 4 ikväll. Ja, nu har jag sett alla fyra avsnitten. Jag gillar teamet men nu vill jag gärna ha hjälp med lite historik i serien/böckerna Inga ingående berättelser, men mitt minne (är som hos en guldfisk, säger mina söner  ).......... Jag har läst många böcker av Elisabeth George, men inte under de senaste åren. Jag har fattat att det gjorts tv-avsnitt som inte bygger på böckerna. Visst var det nån familjetragik för Lynley tidigare, med missfall/dödfött barn eller nåt... eller hade hustrun Helen redan dött i böckerna, eller........??? Minnet är som sagt inte vad man kunde önska, så om någon förklarar nu kan jag inte lova att jag inte ställer samma frågor om serien kommer med fler avsnitt nån annan gång  Men just nu funderar jag över ovan fråga.
|
|
|
|
|
09-01-2007, 04:32
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Eva i Skåne @ 08-01-2007, 23:01) CITAT (faith @ 08-01-2007, 19:10) Del 4 ikväll. Ja, nu har jag sett alla fyra avsnitten. Jag gillar teamet men nu vill jag gärna ha hjälp med lite historik i serien/böckerna Inga ingående berättelser, men mitt minne (är som hos en guldfisk, säger mina söner  ).......... Jag har läst många böcker av Elisabeth George, men inte under de senaste åren. Jag har fattat att det gjorts tv-avsnitt som inte bygger på böckerna. Visst var det nån familjetragik för Lynley tidigare, med missfall/dödfött barn eller nåt... eller hade hustrun Helen redan dött i böckerna, eller........??? Minnet är som sagt inte vad man kunde önska, så om någon förklarar nu kan jag inte lova att jag inte ställer samma frågor om serien kommer med fler avsnitt nån annan gång  Men just nu funderar jag över ovan fråga. Är du säker på att du verkligen vill veta?Själv brukar jag vilja få reda på det/sanningen, genom att läsa mig till den/det. Om du verkligen vill kan du få veta genom pm, annars vore det synd om dem som vill vänta, och i stället läsa de senaste böckerna De nya avsnitten ska, om jag har förstått rätt, vara uppdiktade enbart för TV. Men jag har inte sett dem, såg bara några av de första, som verkligen bygger på böckerna  . Men jag är som vanligt, lite motvals, och har lite svårt för " filmatiseringar " av böcker som jag tycker om. de brukar inte kunna leva upp till " originalet "
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
09-01-2007, 07:28
|

Medlem

|
CITAT (Eva i Skåne @ 08-01-2007, 23:01) CITAT (faith @ 08-01-2007, 19:10) Del 4 ikväll. Ja, nu har jag sett alla fyra avsnitten. Jag gillar teamet men nu vill jag gärna ha hjälp med lite historik i serien/böckerna Inga ingående berättelser, men mitt minne (är som hos en guldfisk, säger mina söner  ).......... Jag har läst många böcker av Elisabeth George, men inte under de senaste åren. Jag har fattat att det gjorts tv-avsnitt som inte bygger på böckerna. Visst var det nån familjetragik för Lynley tidigare, med missfall/dödfött barn eller nåt... eller hade hustrun Helen redan dött i böckerna, eller........??? Minnet är som sagt inte vad man kunde önska, så om någon förklarar nu kan jag inte lova att jag inte ställer samma frågor om serien kommer med fler avsnitt nån annan gång  Men just nu funderar jag över ovan fråga. Igår var väl det tråkigaste avsnittet som visats...?  Och inte blev man uppiggad av slutet heller. Jag har inte läst böckerna, däremot har jag nog sett alla avsnitten som visats i sv TV. Jag frågade ju också för ett tag sen (hmmm... den här tråden kanske?  ) lite om Lynleys familjeförhållanden. Joodå dom miste ett barn tidigare kommer jag ihåg, men då var nog skådespelerskan en annan. (Känner inte igen den här rent utseendemässigt alltså.) Hoppas inte att jag trampar helt fel nu, för Gillans skull som tvekade om man skulle avslöja nåt.  Men jag har ju faktiskt inte sagt mer än vad man kunnat se i TV-serien, om det sen står nåt annat i böckerna vet jag inte.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|