Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          LåstNytt inlägg
          > Fula ord, Finns det?
          Sommartorparn
          Inlägg 31-12-2006, 00:28
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag tror inte att det är en slump att vissa grupper ur befolkningen används som skällsord för allt möjligt. Ungarna snappar upp värderingar som finns bland dom vuxna, kanske inte lika uttalade, men ändå..... Ungarna vet mycket väl vad orden betyder. Dom vet att kvinnor, invandrare, mörkhyade, homosexuella och handikappade är människor som det är OK att förakta. Att t.ex. använda "vit, medelålders, heterosexuell man" som ett skällsord skulle inte fungera av den anledningen.

Sedan tycker jag frågan är fel ställd från början: Det är ointressant om ett ord är fult eller inte, men så länge det är sårande för någon så bör man undvika använda det, tycker jag.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          suddis
          Inlägg 31-12-2006, 00:33
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 370
          Medlem nr: 6 293

CITAT (Kat @ 30-12-2006, 23:48)
          Jag ser en extrem skillnad i att använda könsord i syftet att väcka uppmärksamhet, ventilera ilska eller förnedra någon, mot att använda dem som ord med den innebörd de har.

Visst är det så. Mitt ex med kuka ur var dåligt. Jag anväder sällan om ens någonsin könsord då jag gör mig illa eller då något går åt pipsvängen (mer än just kuka ur).

Reserv: Jag vet inte hur man gör för att citera fler men att använda svordomar med ursäkten att man inte är ensam om det känns väl lite skevt också? Jag tycker det är väldigt grovt att svära ÅT folk och du tycker det är väldigt grovt att säga knulla. Jag säger det inte publikt av respekt för er som reagerar på det. Men jag kräver heller inte att ni ska sluta svära. Man kan ju bråka och tjafsa om precis allt om man vill men jag ids inte. Svär ni i skrift. Men inte åt mig tack. smile.gif

Jag har nog verkligen inget mer att säga här.
          /suddis.

Citera
          suddis
          Inlägg 31-12-2006, 00:35
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 370
          Medlem nr: 6 293

CITAT (Sommartorparn @ 31-12-2006, 00:28)
          Sedan tycker jag frågan är fel ställd från början: Det är ointressant om ett ord är fult eller inte, men så länge det är sårande för någon så bör man undvika använda det, tycker jag.

Visst är det så.
          /suddis

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-12-2006, 00:38
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja så kan då inte jag heller hålla tyst men jag har en stilla undran bara.
          Varför är det så viktigt att använda ett språk (eller ord) som de flesta inte gillar? Jag anser att dom könsord du Kat använder är vulgära och inte platsar i överallt. Dom ger mig avsmak snarare än det jag tror du vill förmedla. Sorry men så tror jag det är för många. Tror inte ett skvatt på att om man använder dom orden oftare så skulle dom accepteras på ett annat sätt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-12-2006, 00:52
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag tror inte att det är en slump att vissa grupper ur befolkningen används som skällsord för allt möjligt. Ungarna snappar upp värderingar som finns bland dom vuxna, kanske inte lika uttalade, men ändå..... Ungarna vet mycket väl vad orden betyder. Dom vet att kvinnor, invandrare, mörkhyade, homosexuella och handikappade är människor som det är OK att förakta. Att t.ex. använda "vit, medelålders, heterosexuell man" som ett skällsord skulle inte fungera av den anledningen.

Jag tog illa vid mig när jag blev anklagad för att vara privilegierad vit medelklass utan förståelse för andras utsatta situation..., så det går kanske att förolämpa folk genom att kalla dem "vit medelålders heterosexuell man" oxå? Det ligger nog mycket i vad avsändaren menar med det.

Sen håller jag med om att ungar snappar upp värderingar runt omkring. Jag blir arg när ungar säger t.ex. bög, neger, CP etc i föräldrars närvaro och föräldrar inte säger något! Det är ju att visa ungarna att säg gärna bögjävel vi bryr oss inte.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 31-12-2006, 10:49
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Att t.ex. använda "vit, medelålders, heterosexuell man" som ett skällsord skulle inte fungera av den anledningen.

Är inte det en "jä**a svensson" ?? smile.gif Ett skällsord så gott som något.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Kat
          Inlägg 31-12-2006, 12:26
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Jag håller både med dig och inte.

När det gäller att använda ord som "neger" är jag fullständigt på din planhalva. När det gäller att använda mer neutrala svordomar (utanför kyrkan) så som "helvete" och "fan", eller hur man benämner sitt könsorgan etc. så måste det vara upp till var och en att bedöma hur man vill uttrycka sig.
          Omgivningen kommer att betrakta en utifrån sina värderingar, det bör man vara medveten om, men det bör ändå ligga i var och ens egna intresse att uttrycka sig enligt egna bedömningar.

Citera
          Kat
          Inlägg 31-12-2006, 12:28
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2006, 10:49)
          Att t.ex. använda "vit, medelålders, heterosexuell man" som ett skällsord skulle inte fungera av den anledningen.

Är inte det en "jä**a svensson" ?? smile.gif Ett skällsord så gott som något.
          Anki

Skillnaden ligger i svärordet före "svensson". Svensson själv är inte regelmässigt ful.

Citera
          Kat
          Inlägg 31-12-2006, 12:30
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 31-12-2006, 00:38)
          Ja så kan då inte jag heller hålla tyst men jag har en stilla undran bara.
          Varför är det så viktigt att använda ett språk (eller ord) som de flesta inte gillar? Jag anser att dom könsord du Kat använder är vulgära och inte platsar i överallt. Dom ger mig avsmak snarare än det jag tror du vill förmedla. Sorry men så tror jag det är för många. Tror inte ett skvatt på att om man använder dom orden oftare så skulle dom accepteras på ett annat sätt.

Eftersom jag delvis umgås i kretsar där dessa ord är vardag, så vet jag att det är fullt möjligt att avdramatisera det och dess innebörd.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 31-12-2006, 12:37
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Kat @ 31-12-2006, 12:26)

När det gäller att använda ord som "neger" är jag fullständigt på din planhalva. När det gäller att använda mer neutrala svordomar (utanför kyrkan) så som "helvete" och "fan", eller hur man benämner sitt könsorgan etc. så måste det vara upp till var och en att bedöma hur man vill uttrycka sig.
          Omgivningen kommer att betrakta en utifrån sina värderingar, det bör man vara medveten om, men det bör ändå ligga i var och ens egna intresse att uttrycka sig enligt egna bedömningar.

Du får naturligtvis säga vad du vill till vem som helst, men du måste vara medveten om att personer kan bli kränkta. Sedan kan det ju vara att du gärna vill kränka vissa personer genom att hävda din frihet att använda vissa ord. Ganska barnsligt, tycker jag. Inte heller kan jag se att det kan vara intressant att tala om sitt könsorgan till kreti o pleti, annat än att provocera. Antar att detta var meningen med tråden. wacko.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Kathy
          Inlägg 31-12-2006, 12:39
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Sommartorparn @ 31-12-2006, 12:37)
          CITAT (Kat @ 31-12-2006, 12:26)

Du får naturligtvis säga vad du vill till vem som helst, men du måste vara medveten om att personer kan bli kränkta. Sedan kan det ju vara att du gärna vill kränka vissa personer genom att hävda din frihet att använda vissa ord. Ganska barnsligt, tycker jag. Inte heller kan jag se att det kan vara intressant att tala om sitt könsorgan till kreti o pleti, annat än att provocera. Antar att detta var meningen med tråden. wacko.gif

Vissa vokabulär passar sig inte på t.ex en arbetsplats. Man får helt enkelt lägga sin revolution åt sidan och ta seden dit man kommer.

Citera
          AnitaO
          Inlägg 31-12-2006, 12:44
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Scrollan @ 31-12-2006, 12:39)
          Vissa vokabulär passar sig inte på t.ex en arbetsplats. Man får helt enkelt lägga sin revolution åt sidan och ta seden dit man kommer.

Touche smile.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Kat
          Inlägg 31-12-2006, 12:53
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 31-12-2006, 12:37)

Det är ungefär lika logiskt att bli kränkt av att jag använder svärord.
          Det må vara så att vissa uppfattar mitt eventuella svärande (läs: min vokabulär) som ett tecken på dålig hyfs eller dålig uppfostran, men att bli kränkt av densamma är rätt löjeväckande. Det är inte så att jag kallar någon annan för sådant som vissa tycker är fult, utan enbart företeelser. Däri ligger en stor skillnad.

Jag ser heller ingen mening i att diskutera mitt känsorgan med allehanda människor och gör det därför inte heller. Vid de tillfällen detta uppkommer tar jag mig dock friheten att kalla det precis vad jag vill. I mitt fall vanligen "Rufus".

Syftet med tråden var att separera den från tråden som debatten startade i, inget annat.

Citera
          faith
          Inlägg 31-12-2006, 13:06
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (Kat @ 31-12-2006, 12:53)
          I mitt fall vanligen "Rufus".

TMI...

--------------------

Citera
          Kat
          Inlägg 31-12-2006, 13:10
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (faith @ 31-12-2006, 13:06)
          TMI...

Vad betyder det?
          *har aldrig sett*

Citera
          Reserv
          Inlägg 31-12-2006, 13:33
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Kat @ 31-12-2006, 13:10)
          CITAT (faith @ 31-12-2006, 13:06)

TMI...

Vad betyder det?
          *har aldrig sett*

Too Much Information rolleyes.gif

Citera
          Björken
          Inlägg 31-12-2006, 13:38
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Att ni orkar tjafsa om sånt här, det är nyårsafton njut istället av årets sista timmar och glädjs åt att det kommer ett nytt år att fylla med många fina stunder.

Citera
          niklaswik
          Inlägg 31-12-2006, 13:52
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Fulheten ligger i uttalet. "Schräta" ser inte riktigt så hemskt ut som det låter t.ex.

--------------------
          //Niklas

Citera
          Kat
          Inlägg 31-12-2006, 14:31
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Björken @ 31-12-2006, 13:38)
          Att ni orkar tjafsa om sånt här, det är nyårsafton njut istället av årets sista timmar och glädjs åt att det kommer ett nytt år att fylla med många fina stunder.

Vad skulle det vara för skillnad? Vi vänder blad i almanackan och skrämmer slag på djuren med smällare. Samma snö - eller brist på densamma - som året innan. Samma vardag.
          Nyår måste vara den mest överskattade av alla högtider.

Citera
          herkules
          Inlägg 31-12-2006, 14:43
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Kat @ 31-12-2006, 14:31)
          Nyår måste vara den mest överskattade av alla högtider.

håller med

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 05:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon