Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plugga nånting :)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-01-2007, 19:33
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jodå det är många som vill ha hjälp men helst ska det vara gratis. Det finns många som ringer till mig och vill att jag ska skicka dit en "praktikant" för att anlägga gräsmattor, beskära träd etc. i villaträdgårdar, bostadsrättsföreningar. När jag förklarar att APU innebär att eleven ska ha handledning i arbetet av trädgårdskunnig person som är anställd samt man ska fylla i ett omdöme om eleven börjar man höra lite tvekande i rösten i telefonen (de hade nog förväntat sig att få en trädgårdselev som utför jobbet självständigt och utan betalt). När jag frågar om jag istället ska sätta upp ett jobberbjudande på anslagstavlan dit eleverna kan gå och se vilka som behöver trädgårdskunnig personal, brukar de flesta tacka för sig och lägga på luren (för då kommer det ju att kosta pengar, inte gör ju eleverna jobbet gratis på ledig tid).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Anna M
          Inlägg 09-01-2007, 13:51
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 7 688

Hej Åsa! Jag är inte så insatt i vad som menas med APU, men om du har lust att berätta mer skulle jag bli glad!
          Men tror du inte om "eleven" jobbade lite billigare (om det nu går, försäkringsmässigt och så) så skulle den ändå ha möjlighet att visa upp sig och sina kunskaper rent praktiskt medans meritlistan är tunn. Det skulle vara mer reklam av sig själv än nåt man blir rik på under en tid. Bästa reklamen går ju från mun till mun!

/Anna

Citera
          Piccante
          Inlägg 09-01-2007, 14:04
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

APU= arbetsplats förlagd undervisning vill jag minnas att det stod för. Ingår med en viss andel i praktiska gymnasiekurser och ska betygsättas för att vägas in i elevens slutbetyg.
          Det är jättebra att man inte låter APU elever utnyttjas som gratis arbetskraft. Jag hade tyvärr några dåliga placeringar när jag gick på gymnasiet och det är inte roligt att bli lämnad själv utan handledning för att utföra sysslor man inte kan till fullo sad.gif . Givetvis är det väl arbetsgivarens egna fel om det skulle gå åt skogen så ingen kan skylla på eleven men elever kan komma till skada om de lämnas oövervakade med vissa uppgifter så det är inte bra.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anna M
          Inlägg 09-01-2007, 18:53
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 7 688

Aha, jag tänkte nog inte på ungdomar under 18 i första hand när jag pratade om lägre lön än full-lön. Handledning för undomar är ju en sak men efter univeritetsstudier och alternativet att arbeta på McDonalds för McD-lön, eller som trädgårdsmästare för McD-lön borde ju valet vara enkelt.

Nej jag är fortfarande positiv, folk skulle nog betala om de väl upptäcker vad de kan göra istället på tiden de vinner (i alla fall vissa kategorier av befolkningen). Borde också kunna gå som hushållsnära tjänst tycke man!

Har någon sett riktigt bra direktreklam för trädgårdstjänster (inkl. trädgårdsdesign)? Berätta gärna!
          /Anna

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 00:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon