|
|
  |
Ungdomsarbetslösheten, vad kommer nu att hända |
|
|
|
03-01-2007, 06:18
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (e_sedell @ 02-01-2007, 22:38) De som inte har något jobb, ska inte leva i överflöd. (jag har själv inget jobb) Du har ju ett eget företag. Säg inte att du har fått starta-eget-bidrag för det också Bortsett från det så förefaller det urbota dumt att skicka ungdomarna till socialkontoret när dom inte vill annat än få ett jobb. Spelar det nån roll vilken plånbok pengarna kommer från? Den kommunala eller den statliga? Det behövs ju bara ett par månader efter skolan med arbetslöshet för att man ska tvingas säga upp sin lägenhet och flytta hem. Vad är det för jäkla regering som inte värnar om den unga generationen bättre än så? Skickar dom till socialkontoret i stället. Jamen det är ju en bra start i livet
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
03-01-2007, 07:00
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
CITAT (askar @ 02-01-2007, 21:44) Jag har dotter som är universitetsstuderande... ifjol sommar fick hon stämpla, men det kommer hon inte att få göra kommande sommarlov. Hon har arbetat några år innan och varit med i facket.
Men... hon tror fullt o fast att hon kommer att få något jobb antingen inom det hon utbildar sig, eller något annat.
Så klart är det dumt att ta bort Ungdomsgarantin... fast den har ju också missbrukats, vad jag sett iaf. Har man jobbat innan man började studera och varit med i A-kassa och ämnar vara klar med studierna inom 5 år så får man visst stämpla på lovet även nu.
|
|
|
|
askar
|
03-01-2007, 07:10
|
Gäster

|
CITAT (Björken @ 03-01-2007, 07:00) Har man jobbat innan man började studera och varit med i A-kassa och ämnar vara klar med studierna inom 5 år så får man visst stämpla på lovet även nu. Nej... det ska man inte får göra fr.o.m i år. Studier berättigar inte längre till A-kassa.
|
|
|
|
askar
|
03-01-2007, 07:22
|
Gäster

|
Hittade detta
Nya a-kasseregler
• Avgift: A-kasseavgifterna höjs, som mest med 300 kronor/mån.
• Arbetslösa behöver ej betala den höjda avgiften.
• Ersättning, ändras den 5 mars: Nivån sänks till 70 procent efter 200 dagar, till 65 procent efter 300 dagar.
• Högsta ersättning blir 680 kronor/dag.
• Förälder till barn under 18 år får 70 procent i 450 dagar.
• Ersättningen grundas på förvärvsinkomsten de senaste tolv månaderna.
• Villkor: Minst 80 timmars arbete/månad under sex månader inom en ram på 12 månader.
• Alternativt: 480 timmars arbete under sex månader, dock minst 50 timmar/mån.
• Överhoppningsbar tid, till exempel på grund av sjukdom och studier, begränsas till fem år.
• Möjligheten att kvalificera sig genom studier avskaffas.
|
|
|
|
askar
|
03-01-2007, 07:28
|
Gäster

|
CITAT (AnitaGg @ 03-01-2007, 07:25) Läste att det var en övergångsregel för studerande om man anmäler sig innan februari månads utgång. Men vem är klar med sina studier i februari? För jag gissar att man inte kan anmäla sig som arbetslös så länge man studerar?
Eftersom jag har 2 ungar som pluggar på universitetet så ska jag ringa AF idag och försöka få lite klarhet. Man får inte anmäla sig som arbetslös förrän dagen efter terminsslut.
|
|
|
|
askar
|
03-01-2007, 07:37
|
Gäster

|
CITAT (mamamaggan @ 03-01-2007, 02:31) Det var någon som skrev i den här tråden att den som var 18 år och bodde hemma inte hade rätt till socialbidrag men det tror jag man har. En 18-åring är ju myndig och föräldrarna har då ingen skyldighet att försörja . Föräldrarna har försörjningsplikt tills barnet fyller 18 år Men om barnet studerar så har de försörjningsplikt fram till 21 års ålder.
|
|
|
|
|
03-01-2007, 07:48
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 03-01-2007, 07:37) CITAT (mamamaggan @ 03-01-2007, 02:31)
Det var någon som skrev i den här tråden att den som var 18 år och bodde hemma inte hade rätt till socialbidrag men det tror jag man har. En 18-åring är ju myndig och föräldrarna har då ingen skyldighet att försörja .
Föräldrarna har försörjningsplikt tills barnet fyller 18 år Men om barnet studerar så har de försörjningsplikt fram till 21 års ålder. Och när dom har fyllt 21 så får dom ta en kölapp på socialkontoret
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
03-01-2007, 08:48
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
CITAT (askar @ 03-01-2007, 07:22) Hittade detta
Nya a-kasseregler
• Avgift: A-kasseavgifterna höjs, som mest med 300 kronor/mån.
• Arbetslösa behöver ej betala den höjda avgiften.
• Ersättning, ändras den 5 mars: Nivån sänks till 70 procent efter 200 dagar, till 65 procent efter 300 dagar.
• Högsta ersättning blir 680 kronor/dag.
• Förälder till barn under 18 år får 70 procent i 450 dagar.
• Ersättningen grundas på förvärvsinkomsten de senaste tolv månaderna.
• Villkor: Minst 80 timmars arbete/månad under sex månader inom en ram på 12 månader.
• Alternativt: 480 timmars arbete under sex månader, dock minst 50 timmar/mån.
• Överhoppningsbar tid, till exempel på grund av sjukdom och studier, begränsas till fem år.
• Möjligheten att kvalificera sig genom studier avskaffas. Där står det ju att överhoppningsbar tid är 5 år.
|
|
|
|
askar
|
03-01-2007, 09:22
|
Gäster

|
Ja så står det... kanske vet inte facket heller vad som gäller ang rätt till A-kassa
|
|
|
|
|
03-01-2007, 10:29
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 03-01-2007, 09:22) Ja så står det... kanske vet inte facket heller vad som gäller ang rätt till A-kassa  Inbetalningskort på den höjda A-kassan har dom i alla fall skickat ut, så det har dom koll på i alla fall
--------------------
|
|
|
|
|
03-01-2007, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Men om man upptäcker att man påbörjat en utbildning på högskolan som inte är den rätta och hoppar av efter ett år så får man ingen a-kassa det var det som ställde till det för min son, hade varit bättre om han inte hade påbörjat utbildningen eftersom avslutad gymnasieutbildning ger rätt till a-kassa men inte ett avhopp från högskola(bättre att fortsätta och skuldsätta sig även om man inte trivs med det framtida yrket) Nu kommer jag att skjutsa honom till EU projektet vilket kostar mig ca 700:-/mån och dessutom försörja honom med min sjukpension-kan inte förmå mig att kasta ut honom på grund av idiotiska regler Han trivs och har en nyckelroll i projektet som efter 18 mån skall kunna ge honom ett bra jobb men som han nu efter nyåret inte ger honom någon lön(ungdomsgarantin gav 3200:-mån)
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
03-01-2007, 10:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
ååå, vad trist när de sätter stopp efter 5 år. så om jag ska läsa fem och ett halvt år så kan jag inte räkna studierna som överhoppningsbvar period!!!!! gaaaaahhhhhh
|
|
|
|
|
03-01-2007, 12:21
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Fast å andra sidan har det varit väldigt orättvist mot dem som inte jobbat ett år innan studierna, och fått gå arbetslösa utan a-kassa eller socialbidrag på sommaren. (Väldigt svårt att få socialbidrag som studerande, närapå omöjligt även om det förra året verkades lätta lite efter någon dom nånstans, jag trodde det var lika svårt att få a-kassa).
(Jag tycker alla som vill arbeta ska vara berättigade till a-kassa, oavsett om de studerat etc innan arbetslösheten)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
03-01-2007, 19:14
|
Medlem
Antal inlägg: 300
Medlem nr: 5 741

|
CITAT (askar @ 03-01-2007, 07:37) CITAT (mamamaggan @ 03-01-2007, 02:31)
Det var någon som skrev i den här tråden att den som var 18 år och bodde hemma inte hade rätt till socialbidrag men det tror jag man har. En 18-åring är ju myndig och föräldrarna har då ingen skyldighet att försörja .
Föräldrarna har försörjningsplikt tills barnet fyller 18 år Men om barnet studerar så har de försörjningsplikt fram till 21 års ålder. Har för mig att man bara har försörjningsplikt när det gäller gymnasiestudier, inte för postgymnasiala utbildningar.
|
|
|
|
|
03-01-2007, 19:36
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Pirum @ 03-01-2007, 12:21) Fast å andra sidan har det varit väldigt orättvist mot dem som inte jobbat ett år innan studierna, och fått gå arbetslösa utan a-kassa eller socialbidrag på sommaren. (Väldigt svårt att få socialbidrag som studerande, närapå omöjligt även om det förra året verkades lätta lite efter någon dom nånstans, jag trodde det var lika svårt att få a-kassa).
(Jag tycker alla som vill arbeta ska vara berättigade till a-kassa, oavsett om de studerat etc innan arbetslösheten) Vet inte hur det är i alla kommuner men visst kan väl den som studerar få socialbidrag på sommaren om den inte har någon annan inkomst? Vet de som fått men OBS! de får mindre pengar än andra " för de är ju vana att klara sig på mindre pengar". Att få A-kassa är däremot svårare oavsett om du jobbat innan eller ej. Vår äldste son jobbade 100% samtidigt som han studerade men bara under terminerna. När han ville ha A-kassa under sommaren blev det ett väldigt hallå och han fick strida ordentligt för att få några pengar. Allt det här tog ju tid och han fick inte sina A-kasse pengar förrän höstterminen börjat igen så under tiden fick han socialbidrag. Det fick han betala tillbaka när han fick sina pengar och det är väl inget att säga något om. Men det verkar som om man ger avslag på både det ena och andra fast folk rätt till det och sedan måste man " bråka" sig till det.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
03-01-2007, 19:53
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (mamamaggan @ 03-01-2007, 19:36) Vet inte hur det är i alla kommuner men visst kan väl den som studerar få socialbidrag på sommaren om den inte har någon annan inkomst? Vet de som fått men OBS! de får mindre pengar än andra " för de är ju vana att klara sig på mindre pengar". Tidigare var det praxis att man som student _inte_ fick socialbidrag, då CSN-bidraget+lånet ansågs räcka hela året. Om man var ensamstående förälder kunde man få socialbidrag om man hade tur. Annars gick det säkert att 'mygla' genom att avbryta studierna, få bidrag, och sen återuppta studierna. Men det har varit en del rabalder och nu på senare 1-2 åren har det nog blivit enklare att få socialbidrag på sommaren. Det var någon domstol som slog fast att även studenter skulle få medborgerliga rättigheter i detta fall. Men det kräver såklart fortfarande att man står till arbetsmarknadens förfogande, inte äger kapital, onödigt dyr bil etc.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
03-01-2007, 19:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (e_sedell @ 02-01-2007, 21:45) Med risk för att få många emot mig - jag tycker det är bra och rätt!
A-kassan ska man ha mellan två jobb, inte före ett jobb eller i all evighet efter ett jobb. Då ska man ha socialbidrag.
Den som har studerat och inte hittat ett jobb ska alltså gå på socialbidrag, vad är det för fel med det? Man blir inte fet på det, men det är inte rätt att bli fet på andras surt förvärvade slantar heller.
Ang. ungdomsgarantin så tycker jag praktikantverksamheten har drivits för långt. Praktikplatser är bra, men det är också godis för företagare och vill man inte anställa kan man se till att systematiskt ha praktikanter hos sig, eller över en högsesång. Det är inte, och var inte tillåtet men förekom. Håller med dg. Jag hör även ganska ofta hur folk resonerar gällande sina ersättningar. Finns de som inte kan tänka tanken på att vara tvugna att ansöka om socialbidrag men det är ju ett val man gör om man inte är berättigad ersättning någon annan stans.
|
|
|
|
|
03-01-2007, 20:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (askar @ 02-01-2007, 22:43) CITAT (e_sedell @ 02-01-2007, 22:38)
De som inte har något jobb, ska inte leva i överflöd. (jag har själv inget jobb)
Aj, aj... nu kollade jag din profil... född -86 Då tror jag faktiskt inte att du har några större erfarenheter inom arbetslivet. Att komma med påstående att arbetslösa inte ska leva i "överflöd" är ju bara så dumt som det kan bli. Är inte det där lite för mycket "klappa på huvudet på unga människan"? Väldigt moget skrivet av en person som är född -86 och inte har arbete. Håller med om i det hon skriver. Är ganska trött på att se mina surt förvärvade skattepengar flyga sin kos. Har även varit arbetslös OCH är några år äldre än e_sedell.
|
|
|
|
|
03-01-2007, 21:07
|

Medlem

|
CITAT (Ophelia @ 03-01-2007, 20:13) CITAT (askar @ 02-01-2007, 22:43) CITAT (e_sedell @ 02-01-2007, 22:38)
De som inte har något jobb, ska inte leva i överflöd. (jag har själv inget jobb)
Aj, aj... nu kollade jag din profil... född -86 Då tror jag faktiskt inte att du har några större erfarenheter inom arbetslivet. Att komma med påstående att arbetslösa inte ska leva i "överflöd" är ju bara så dumt som det kan bli. Är inte det där lite för mycket "klappa på huvudet på unga människan"? Väldigt moget skrivet av en person som är född -86 och inte har arbete. Håller med om i det hon skriver. Är ganska trött på att se mina surt förvärvade skattepengar flyga sin kos. Har även varit arbetslös OCH är några år äldre än e_sedell. Fast e_sedell driver ett eget företag, och det är också ett arbete
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|