Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Jag har ropat in några Aprikosa Krolliljefrön från Tradera. (billigt, vann båda auktionerna Så nu undrar jag om de finns över huvudtaget eller är det mest troligt att det är Aprikosa liljor som jag köpt frön av?
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
ja du det kommer väl någon duktig och svara snart ..men när du skrev detta så tänkte jag på Lilium superbum...drottninglilja kan det var en sån dom menar tro den är jätte fin iallafall
ska bli kul att se vad du fick
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-01-2007, 17:56)
ja det finns -i så fall är det en hybrid från de där duktiga förädlarna i öst Men därmed inte säkert att avkomman blir aprikos -
vilken söt
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Krolliljor har det vetenskapliga namnet Lilium martagon.
Lilium × marhan är en korsning där Lilium martagon ingår tror inte den har något svenskt namn egentligen men korsningar som innehåller Lilium martagon brukar kallas mandarinlilja, mandarinliljorna hör till Lilium martagon-gruppen, men är inte någon krollilja.
Medlem
Antal inlägg: 25
Medlem nr: 5 056
Hittade det här på nätet...
LILIUM (Division II) MARTAGON HYBRIDS - Hybrids derived from L. martagon or L. hansonii, Zone 4-8
LILIUM marham 'Mrs. R.O. Backhouse' One of many hybrids raised by Sarah Elizabeth Backhouse (1857-1921) and her husband Robert Ormston Backhouse (1854-1940). Flowers orange, with a light sprinkling of purple spots. Ht. 4-6 feet. AGM