Jag fick ett olivträd för ca två år sedan. Hade hört olika uppfattningar angående om det skulle funka att ha som krukväxt eller inte, men bevisligen finns det de som lyckas. Då jag fick hem trädet blev det genast ledset och började fälla blad så in i bomben. Jag läste på lite och kom fram till att trädet kunde vara "stressat" p g a olika faktorer - exempelvis för ojämn/hög temperatur, för mycket vatten eller för lite ljus. Jag drog alltså ned på vattningen och lät trädet stå så ljust och svalt som möjligt (direkt invid en dåligt tätad balkongdörr, temp ca 16 grader). Trädet fortsatte fälla ett tag, och jag trodde ett tag att det skulle dö - men så vände det, och hämtade sig. På våren kom det massvis med skott och trädet verkade må bra i största allmänhet.
Nu har dock samma problem inträffat som när jag först fick hem trädet. Det har fällt säkert 40 procent av sina blad och en del kvistar ser döda ut. Jag har inte ändrat på något speciellt, så ljus- och temperaturförutsättningar borde vara desamma. Jag har dock inte planterat om eller gödslat trädet, så nu undrar jag om någon har erfarenhet om hur man ska sköta olivträd på denna front... Ska jag ge trädet någon extra näring nu, som en akutåtgärd? Tacksam för hjälp.
(Trädet är ca 90 cm högt och står i en kruka med en diameter på 25 cm)
|