Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hur länge är fröer grorbara?, bästföre datum???
          katah
          Inlägg 10-01-2007, 09:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag vet att svaret kan vara allt från 1 år till 1000 år, men
          några generella rekommedationer mäste väl finnas.

jag köpte för första gången MASSA frö förra året när jag fick mitt växthus , men har annars oldat från frön länge.

På grönsaks fröerna står det oftast någon bästföre datum ( typ 2 år framåt). minskar grorbarheten efter detta drastiskt, eller kan de bli bra 5-10 år efter det datumet?
          Jag har någon gång sått "gamla" frön, men man vill ju inte riskera skörden!

På mina nya påsar från Rockdala och Impecta står det oftast inte någon
          " bäst före" -datum ( kanske på 2 av 40 sorter) de är för det mesta tomat, paprika, chili och ett-åriga blommor.

När jag nu fortsätter med fröbyten och funderar vad jag ska behålla, skulle det vara roligt att veta vad jag ska tex.göra med 20 paprikafrön som jag ska så kanske 5 av i år. kan jag räkna med att de håller sig 4 år framåt och behålla allt själv, eller är det klokare att byta ut de nu när de är inhandlade år 2006?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon