Jag höstplanterade avenbokshäck, beställd från Hortogreen. Jag frågade dem innan om man verkligen ska höstplantera, eftersom det står i böckerna att vårplantering gäller för avenbok. Men de sa att odlarna släpper inte plantorna förrn de gått i "vintervila", så det är inte mer riskabelt än vårplantering, tvärtom. Bladen var också torra och bruna vid leverans, såg "vilande" ut.
Jag har nu skrapat gång på gång på alla mina avenboksplantor (häck). De visar grönt under barken men det är bara cirka 17 av 70 plantor som har blad på sig. Och bara några få blad, längst ner. Men den är alltså inte stendöd, så jag har visst hopp.
Vad är detta tecken på? För blött, för torrt, för kompakt, för löst... för lite näring, för mycket näring...
Är det något jag kan göra för att få de stackrarna att få bättre livskraft?
Vissa smala sidogrenar verkar torra, ska jag korta in sidogrenarna? kan det hjälpa till att sätta sprätt?
Eftersom vi höstplanterade, så står rötterna med "höstjord" allra närmast, sen plantjord (blandat med sand) mellan och under, sen där under grus blandat med kodynga (långt under rötterna), och längst ner sand/grus med matjord, för bra dränering.
Vad tror ni om gödning? Läst att man inte ska göda första året efter plantering, för då kan avenboksplantor stanna i växten, stämmer det?
Jag har grävt och luckrat i jordytan, och på vissa ställen blandat i kodynga (på påse, dvs mest torv skulle jag tro) för att testa om det hjälper, men det är 2 veckor sen, och det syns ingen skillnad.
Kanske är avenbok extra kinkig första etableringsåret??
Nästan alla plantor är väldigt spretiga och svajiga. De är förgrenade (som klykor) en bit upp på stammen så det blir 2 (ibland 3) stammar, sidogrenar kan vara långa och böja sig åt alla håll. Bara max en tredjedel har en riktig "mitt", dvs en gren som kan bli en rak genomgående stam.
Jag hoppas någon kan hjälpa mig!?!
Jag faktiskt tveksam om detta inte var en genomgående dålig leverans, alltså att de var i dåligt skick?? Vad man läser om avenbok verkar den så robust och tålig. Vore väldigt bra om någon annan har beställt avenbok för höstplantering från Hortogreen, så jag får höra hur det gått för er! På Hortogreen säger de att ingen annan haft problem... "att det var ju tråkigt, hoppas den tar sig"...
Tacksam för rådgivning!
|