Medlem
Antal inlägg: 906
Medlem nr: 190
Yabadabbadooo !!
Ser äntligen första knopparna på mina minipenseer Amber Kiss. Nu återstår bara att se om blomman blir lika snygg som på bilderna från fröfirman...
Den vanliga penséen Papharadja ser däremot inte klok ut. Den är yvig som jag vet inte vad. Skall de se ut så här? Borde jag knipsa av de längsta bladen?
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Grattis! Till en lyckad sådd! Amber Kiss ser FANTASTISKA ut Vilka prakt exemplar.......... Penséen Papharadja.......den liknar mycket en av min sort Och på den brukar jag ta bort de längsta bladen för att den skall bli mer "symetrisk" Men Kattis? Du VET ju att man skall ta bort de första knopparna eller hur? ............. Men det kan jag säga att på Penseér behöver man inte göra det. Däremot brukar jag rekommendera att man tar bort de utslagna blomman vid själva utplanteringen (men jag har inte gjort någon vetenskapligundersökning som visar att det är bättre) Ännu en gång ett Stort Grattis till dig Kattis!
Själv har jag idag börjat med att ha mina Penseér ute i det fria på dagen. Och om en vecka kommer de att få stå ute dygnet runt OM det nu inte blir under -10* Då "fegar" jag och bär in dem i växthuset igen. Men jag tänkte ha dem endast ha dem"övertäckta" om de om det blir max -5* men ff ute i det fria.
Redigerat av Lady Hamilton: 23-03-2008, 11:10
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Javisst kan du det Floppy Grejjen är bara att ta det lite försiktigt i början med sol å blåst. Ex. ställa dem lite skyddat vid hårdvind o inte ställa dem direkt en hel dag i stekande sol Jag har ju 4 st som varit ute i storm å -8* och det märkas knappt på dem. Men då hade jag dem lite skyddat från 2 håll, uppe på "trappen" Men kör på du Floppy! Det du kan riskera är någon blomma eller knopp som kan skadas men det gör inte så mycket De växer väldigt snabbt denna årstid (i allafall mina )
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
och inte blev dom stora gula heller tror minsan att dom blir en av mina favoritfärger blandat_06_376.jpg ( 965.07k )
Antal nedladdningar: 44
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
Antal inlägg: 906
Medlem nr: 190
Nu har äntligen mina minipenseér Amber Kiss slagit ut sina första blommor. Är nog dags att börja avhärda dem så de kan få pryda sin plats någon annanstans än i växthuset snart.