| |
|
  |
Ni som har barn |
|
|
|
|
21-01-2007, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 626
Medlem nr: 8 383

|
CITAT (Rapchic @ 21-01-2007, 13:50) CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 14:48) CITAT (Rapchic @ 21-01-2007, 13:45) CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 14:44) Visst allt kan man inte fötuse men om nån blir änka eller änkling t.ex. så tycker inte jag att dom ska ha ett barnbidrag för det utan då ska dom ha nån annan typ av hjälp. Jag är inte oempatisk på något sätt och jag är även en realist, det jag främst tänker på är den större delen av befolkningen som dock är friska och arbetar.
// Stussis man
inte för att vara negativ men det sker väldigt många skilsmässor nu för tiden Ja men då är man väl ändå oftast två som tar hand om barnen fast på varsitt håll. // Stussis man det beror på vilka det är fortfarande min pappa har nog inte betalat ett jota sen dom skilde sig det gör staten (å om man inte räknar med presenter från dollar  ) kärnfamiljer är inte till för alla Min poäng är att slopa barnbidraget helt och ge ett annat typ av bidrag till dom som verkligen behöver det. Jag tycker dock inte att försäkringskassan ska ha hand om det utan att socialen borde ha hand om det då. Dom ska följa upp och se så allt funkar. Jag vill ju att alla människor först och främst ska må bra och många gånger spelar tyvärr ekonomin en stor roll i den frågan. // Stussis man
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 14:56) Min poäng är att slopa barnbidraget helt och ge ett annat typ av bidrag till dom som verkligen behöver det. Jag tycker dock inte att försäkringskassan ska ha hand om det utan att socialen borde ha hand om det då. Dom ska följa upp och se så allt funkar. Jag vill ju att alla människor först och främst ska må bra och många gånger spelar tyvärr ekonomin en stor roll i den frågan.
// Stussis man men det blir ju typ samma sak som att inkomstpröva fast jag tror det skulle bli mindre jobb med en inkomstprövning men det kan jag ha fel me jag tänker staten har ju alldrig pengar över hur skulle dom då kunna anställa massa nya folk?
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:14
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 21-01-2007, 14:05) CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 14:56) Min poäng är att slopa barnbidraget helt och ge ett annat typ av bidrag till dom som verkligen behöver det. Jag tycker dock inte att försäkringskassan ska ha hand om det utan att socialen borde ha hand om det då. Dom ska följa upp och se så allt funkar. Jag vill ju att alla människor först och främst ska må bra och många gånger spelar tyvärr ekonomin en stor roll i den frågan.
// Stussis man
men det blir ju typ samma sak som att inkomstpröva fast jag tror det skulle bli mindre jobb med en inkomstprövning men det kan jag ha fel me jag tänker staten har ju alldrig pengar över hur skulle dom då kunna anställa massa nya folk? En inkomstprövning är inte samma sak eftersom att det kostar olika att bo på olika platser i sverige. Jag vet inte riktigt men jag har fått för mig att lägenheter i sthlm ligger på omkring en miljon. Här i våra trakter kan du få tre hus för lika mycket. Olika utgifter kräver olika inkomst varav även lönerna är olika i vårat avlånga land. Jag tror helt enkelt att det finns fler som klarar sig utan bidrag än det finns människor som behöver det, men även den bäste kan ha fel. // Stussis man
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:19
|

Medlem

|
CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 15:14) CITAT (Rapchic @ 21-01-2007, 14:05) CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 14:56) Min poäng är att slopa barnbidraget helt och ge ett annat typ av bidrag till dom som verkligen behöver det. Jag tycker dock inte att försäkringskassan ska ha hand om det utan att socialen borde ha hand om det då. Dom ska följa upp och se så allt funkar. Jag vill ju att alla människor först och främst ska må bra och många gånger spelar tyvärr ekonomin en stor roll i den frågan.
// Stussis man
men det blir ju typ samma sak som att inkomstpröva fast jag tror det skulle bli mindre jobb med en inkomstprövning men det kan jag ha fel me jag tänker staten har ju alldrig pengar över hur skulle dom då kunna anställa massa nya folk? En inkomstprövning är inte samma sak eftersom att det kostar olika att bo på olika platser i sverige. Jag vet inte riktigt men jag har fått för mig att lägenheter i sthlm ligger på omkring en miljon. Här i våra trakter kan du få tre hus för lika mycket. Olika utgifter kräver olika inkomst varav även lönerna är olika i vårat avlånga land. Jag tror helt enkelt att det finns fler som klarar sig utan bidrag än det finns människor som behöver det, men även den bäste kan ha fel. // Stussis man sjäv tror jag att det är ca 50 50 men då får man väl fråga sig om det skulle löna sig att ändra på hur det är men jag har ju inga siffror så...
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:23
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 21-01-2007, 14:19) sjäv tror jag att det är ca 50 50 men då får man väl fråga sig om det skulle löna sig att ändra på hur det är
men jag har ju inga siffror så... Om dom siffrorna stämmer så blir jag mörkrädd. Vad är det då för land vi bor i. Är det ingen som jobbar och tjänar nå pengar? Det är ju ändå skattepengar som betalar bidragen alltså måste det ju vara bra många som ändå jobbar eller? // Stussis man
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (pejori @ 21-01-2007, 13:55) nu finns det iofs. en massa som aldrig skulle ha barn, men att ta bort föräldrapenningen utesluter åtskilliga från att skaffa barn  :huh: hur många skulle klara sig på en lön? att därför tvingas avstå från barn är för mej inte humanistiskt och väldigt syniskt synsätt  :) :wub: Man får väl rätta mun efter matsäcken som ordspråket säger. Måste man ha allt man ser. Nog tror jag att många skulle klara sig på en lön om man planerade mera. I ca 3 år var jag hemmafru efter vi fick barn, man hade tid att göra mycket själv t.ex. mat i storkok m.m., baka. Idag har man kanske inte den tiden och köper mera halvfabrikat och färdigt och det är dyrare. Köper t.ex. grannen ny bil så måste man byta själv så är mentaliteten idag. Barnen ska ha det senaste och dyraste. Krav på krav byggs upp. Inför skoluniformer har jag alltid förespråkat med tanke på både mobbing och ekonomin, då behöver ingen känna sig utanför då är alla lika i alla fall när det gäller kläder. Att jag började jobba var inte för ekonomins skull utan endast det sociala biten att träffa folk och jag jobbade bara 50 % tills dottern flyttade hemifrån. Hon fick också lära sig att arbeta. Dela reklam t.ex. trots att hon hade en slant på banken som jag skrev om tidigare men det visste hon inte om förän hon fick dem. Jag skilde mig när hon var 14 så underhållet och barnbidaget fick hon hushålla med själv efter bästa förmåga. En hård lärotid kanske men p.g.a. detta är hon en underbar mamma, husmor o.s.v. idag. Kan vända på slantarna trots 2 tonåringar, hus och arbetslös man, men så klart har de ingen stor budget om det skulle hända något, men man kan inte heller gå och tänka så hela tiden. Så var mina föräldrar. Sparade och gnetade trots att mamma var hemma alla år och 2 barn. Nu när pappa är borta så har mamma ett stort bankkonto men vad har hon för nytta av alla dessa pengarna när man är i 80-årsåldern. Det som kommer i form av pension m.m. räcker, varför kunde de inte unna sig att leva när de var yngre.....
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:33
|

Medlem

|
CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 15:23) CITAT (Rapchic @ 21-01-2007, 14:19) sjäv tror jag att det är ca 50 50 men då får man väl fråga sig om det skulle löna sig att ändra på hur det är
men jag har ju inga siffror så...
Om dom siffrorna stämmer så blir jag mörkrädd. Vad är det då för land vi bor i. Är det ingen som jobbar och tjänar nå pengar? Det är ju ändå skattepengar som betalar bidragen alltså måste det ju vara bra många som ändå jobbar eller? // Stussis man vilken tur jag skrev tror då då behöver du inte bli mörkrädd jag tänkte alltså på dom som har barn inte alla i svergie jag tänkte att 10% av svergies befolkning är alkisar som dricker för dom går flaskan ofta före barnen och dom har en tendens att skaffa flera ungar (och ofta då med olika personer) drågare samma sak fast värre (dock tror jag inte att det finns så många som 10%) invandrare har ofta många barn och inte så ofta bra jobb många unga idag tar det lång tid att få fast jobb, men dom skaffar ändå barn det är stor arbetslöshet i svergie många går på sjukpenning eller förtidspansion dt finns dom som inte borde ha barn men inte gör abort av moraliska skäl det finns religioner som förbjuder p piller m.m men då måste man ju tänka på att olika drar gränsen på vilka som behöver bidrag olika, så det är nog därför jag såg lite negativt på statestiken
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem

|
CITAT (Inga från Närke @ 21-01-2007, 14:30) CITAT (pejori @ 21-01-2007, 13:55) Man får väl rätta mun efter matsäcken som ordspråket säger. Måste man ha allt man ser. Nog tror jag att många skulle klara sig på en lön om man planerade mera. I ca 3 år var jag hemmafru efter vi fick barn, man hade tid att göra mycket själv t.ex. mat i storkok m.m., baka. Idag har man kanske inte den tiden och köper mera halvfabrikat och färdigt och det är dyrare. Köper t.ex. grannen ny bil så måste man byta själv så är mentaliteten idag. Barnen ska ha det senaste och dyraste. Krav på krav byggs upp. Inför skoluniformer har jag alltid förespråkat med tanke på både mobbing och ekonomin, då behöver ingen känna sig utanför då är alla lika i alla fall när det gäller kläder. Att jag började jobba var inte för ekonomins skull utan endast det sociala biten att träffa folk och jag jobbade bara 50 % tills dottern flyttade hemifrån. Hon fick också lära sig att arbeta. Dela reklam t.ex. trots att hon hade en slant på banken som jag skrev om tidigare men det visste hon inte om förän hon fick dem. Jag skilde mig när hon var 14 så underhållet och barnbidaget fick hon hushålla med själv efter bästa förmåga. En hård lärotid kanske men p.g.a. detta är hon en underbar mamma, husmor o.s.v. idag. Kan vända på slantarna trots 2 tonåringar, hus och arbetslös man, men så klart har de ingen stor budget om det skulle hända något, men man kan inte heller gå och tänka så hela tiden. Så var mina föräldrar. Sparade och gnetade trots att mamma var hemma alla år och 2 barn. Nu när pappa är borta så har mamma ett stort bankkonto men vad har hon för nytta av alla dessa pengarna när man är i 80-årsåldern. Det som kommer i form av pension m.m. räcker, varför kunde de inte unna sig att leva när de var yngre..... Jag håller med dig till fullo. // Stussis man
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Vi har klarat oss på en lön i flera år.  Beror ju mycket på hur mycket skulder man skaffat sig såklart. Vi hade inga lån innan, men vi köpte huset medan vi levde på en lön. Vi valde att bara betala på räntan den första tiden.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:38
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 21-01-2007, 14:33) vilken tur jag skrev tror då då behöver du inte bli mörkrädd jag tänkte alltså på dom som har barn inte alla i svergie
jag tänkte att 10% av svergies befolkning är alkisar som dricker för dom går flaskan ofta före barnen och dom har en tendens att skaffa flera ungar (och ofta då med olika personer) drågare samma sak fast värre (dock tror jag inte att det finns så många som 10%) invandrare har ofta många barn och inte så ofta bra jobb många unga idag tar det lång tid att få fast jobb, men dom skaffar ändå barn det är stor arbetslöshet i svergie många går på sjukpenning eller förtidspansion dt finns dom som inte borde ha barn men inte gör abort av moraliska skäl det finns religioner som förbjuder p piller m.m
men då måste man ju tänka på att olika drar gränsen på vilka som behöver bidrag olika, så det är nog därför jag såg lite negativt på statestiken Men bidrag hjälper ju inte alla dessa människor. Spelar väl ingen roll hur mycket pengar dom får, deras levnadssätt förändras ju inte för det. Det man då ska arbeta med är individen. Det vore bättre om människor stöttade varandra lite mer och hjälptes åt med lite enklare saker, då kanske man kunde minska det ekonomiska behovet. // Stussis man
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:41
|

Medlem

|
CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 15:38) Men bidrag hjälper ju inte alla dessa människor. Spelar väl ingen roll hur mycket pengar dom får, deras levnadssätt förändras ju inte för det. Det man då ska arbeta med är individen. Det vore bättre om människor stöttade varandra lite mer och hjälptes åt med lite enklare saker, då kanske man kunde minska det ekonomiska behovet.
// Stussis man jag vet att det inte hjälper men det är ju inte barnens fel
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:44
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Inga från Närke @ 21-01-2007, 14:30) CITAT (pejori @ 21-01-2007, 13:55) Man får väl rätta mun efter matsäcken som ordspråket säger. Måste man ha allt man ser. Nog tror jag att många skulle klara sig på en lön om man planerade mera. I ca 3 år var jag hemmafru efter vi fick barn, man hade tid att göra mycket själv t.ex. mat i storkok m.m., baka. Idag har man kanske inte den tiden och köper mera halvfabrikat och färdigt och det är dyrare. Köper t.ex. grannen ny bil så måste man byta själv så är mentaliteten idag. Barnen ska ha det senaste och dyraste. Krav på krav byggs upp. Inför skoluniformer har jag alltid förespråkat med tanke på både mobbing och ekonomin, då behöver ingen känna sig utanför då är alla lika i alla fall när det gäller kläder. Att jag började jobba var inte för ekonomins skull utan endast det sociala biten att träffa folk och jag jobbade bara 50 % tills dottern flyttade hemifrån. Hon fick också lära sig att arbeta. Dela reklam t.ex. trots att hon hade en slant på banken som jag skrev om tidigare men det visste hon inte om förän hon fick dem. Jag skilde mig när hon var 14 så underhållet och barnbidaget fick hon hushålla med själv efter bästa förmåga. En hård lärotid kanske men p.g.a. detta är hon en underbar mamma, husmor o.s.v. idag. Kan vända på slantarna trots 2 tonåringar, hus och arbetslös man, men så klart har de ingen stor budget om det skulle hända något, men man kan inte heller gå och tänka så hela tiden. Så var mina föräldrar. Sparade och gnetade trots att mamma var hemma alla år och 2 barn. Nu när pappa är borta så har mamma ett stort bankkonto men vad har hon för nytta av alla dessa pengarna när man är i 80-årsåldern. Det som kommer i form av pension m.m. räcker, varför kunde de inte unna sig att leva när de var yngre..... nu är ju precis inte min drömtillvaro att stå och koka kålrötter hela dagarna och bo vid spisen tycker nog att jag någon gång vill unna mej mera än tak över huvudet, som en god middag och ett gott glas vin därtill att hela tiden hålla på och gneta och spara, är inte direkt upplyfftande, men jag kan hålla med om, att jag kan tycka det är lite fel att tex, kungafamiljen har barnbidrag... men att ta bort barnbidrag och föräldrapening är inte en lösning
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:45
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 21-01-2007, 14:41) CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 15:38) Men bidrag hjälper ju inte alla dessa människor. Spelar väl ingen roll hur mycket pengar dom får, deras levnadssätt förändras ju inte för det. Det man då ska arbeta med är individen. Det vore bättre om människor stöttade varandra lite mer och hjälptes åt med lite enklare saker, då kanske man kunde minska det ekonomiska behovet.
// Stussis man
jag vet att det inte hjälper men det är ju inte barnens fel Om du ger en missbrukare med barn pengar hur mycket av dom pengarna går då tillbaka till barnet? Det är bättre att börja jobba med problemet, missbruket, då kanske dom inte behöver bidrag. Självklart är det ju inte barnets fel och det har jag aldrig påstått heller. // Stussis man
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:47
|
Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-01-2007, 14:33) Vi har klarat oss på en lön i flera år.  Beror ju mycket på hur mycket skulder man skaffat sig såklart. Vi hade inga lån innan, men vi köpte huset medan vi levde på en lön. Vi valde att bara betala på räntan den första tiden. det har ju iofs. betydelse vad man har för lön om det ska fungera med tio tusen ut, och en hyra på det, så blir det inte många kronor att leva på med ett par ungar om benen är det däremot en riksdagslön vi pratar om, går det utmärkt att klara sig på en lön när ungarna var små, klarade vi oss på hans lön, men då hade han ett välbetalt yrke också..
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:49
|
Medlem

|
CITAT (Inga från Närke @ 21-01-2007, 14:30) Så var mina föräldrar. Sparade och gnetade trots att mamma var hemma alla år och 2 barn. Nu när pappa är borta så har mamma ett stort bankkonto men vad har hon för nytta av alla dessa pengarna när man är i 80-årsåldern. Det som kommer i form av pension m.m. räcker, varför kunde de inte unna sig att leva när de var yngre..... man undrar ibland vad dom sparar till dom kan ju inte ta med sig det när dom går bort
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:50
|
Medlem

|
CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 14:45) ] Om du ger en missbrukare med barn pengar hur mycket av dom pengarna går då tillbaka till barnet? Det är bättre att börja jobba med problemet, missbruket, då kanske dom inte behöver bidrag. Självklart är det ju inte barnets fel och det har jag aldrig påstått heller.
// Stussis man håller med där...för den kategorin räcker inga pengar till
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:50
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 21-01-2007, 14:47) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-01-2007, 14:33) Vi har klarat oss på en lön i flera år. :) Beror ju mycket på hur mycket skulder man skaffat sig såklart. Vi hade inga lån innan, men vi köpte huset medan vi levde på en lön. Vi valde att bara betala på räntan den första tiden. det har ju iofs. betydelse vad man har för lön om det ska fungera med tio tusen ut, och en hyra på det, så blir det inte många kronor att leva på med ett par ungar om benen är det däremot en riksdagslön vi pratar om, går det utmärkt att klara sig på en lön när ungarna var små, klarade vi oss på hans lön, men då hade han ett välbetalt yrke också..  Man väljer vart man vill bo och vilken hyreskostnad man vill ha. Har man för dyrt boende så finns det gott om lediga bostäder bara man är villig röra lite på sig. Då kanske man t.o.m. kan unna sig två glas vin.  // Stussis man
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:51
|
Medlem

|
CITAT (Stussi @ 21-01-2007, 14:50) CITAT (pejori @ 21-01-2007, 14:47) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-01-2007, 14:33) Vi har klarat oss på en lön i flera år.  Beror ju mycket på hur mycket skulder man skaffat sig såklart. Vi hade inga lån innan, men vi köpte huset medan vi levde på en lön. Vi valde att bara betala på räntan den första tiden. det har ju iofs. betydelse vad man har för lön om det ska fungera med tio tusen ut, och en hyra på det, så blir det inte många kronor att leva på med ett par ungar om benen är det däremot en riksdagslön vi pratar om, går det utmärkt att klara sig på en lön när ungarna var små, klarade vi oss på hans lön, men då hade han ett välbetalt yrke också..  Man väljer vart man vill bo och vilken hyreskostnad man vill ha. Har man för dyrt boende så finns det gott om lediga bostäder bara man är villig röra lite på sig. Då kanske man t.o.m. kan unna sig två glas vin.  // Stussis man finns det jobb också menar du?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:53
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (pejori @ 21-01-2007, 14:47) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-01-2007, 14:33) Vi har klarat oss på en lön i flera år. :) Beror ju mycket på hur mycket skulder man skaffat sig såklart. Vi hade inga lån innan, men vi köpte huset medan vi levde på en lön. Vi valde att bara betala på räntan den första tiden. det har ju iofs. betydelse vad man har för lön om det ska fungera med tio tusen ut, och en hyra på det, så blir det inte många kronor att leva på med ett par ungar om benen är det däremot en riksdagslön vi pratar om, går det utmärkt att klara sig på en lön när ungarna var små, klarade vi oss på hans lön, men då hade han ett välbetalt yrke också..  Min man har ju ingen riksdagslön precis, men den är säkert högre än många andras. Men jag känner även familjer som har två stora inkomster och ändå upplever att de inte har råd med nånting, och det måste ju bero på hur de lever.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2007, 14:54
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 21-01-2007, 14:51) finns det jobb också menar du?  Faktiskt så gör det det. Jag har själv nekat ett antal jobb därför att jag trivs där jag bor nu och vi klarar ekonomin men om vår ekonomi skulle försämras så är jag inte främmande för att ligga ute på arbete eller flytta. Man måste ju kunna vara anpassningsbar. // Stussis man
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|