Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ni som har barn
          Summersun
          Inlägg 20-01-2007, 10:29
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 201
          Medlem nr: 5 927

Vi har också två barn och om det var möjligt skulle jag kanske se till att spara en del av barnbidraget, nu är det inte möjligt, det går till mat.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 20-01-2007, 10:36
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

jag tycker själv nästan att man borte kolla åtminstånde lite på inkomsten
          men däremot tror jag inte heller att det går
          för om föräldrarna vill kan dom slösa bort allt på en månad även om man är rik
          (jag har haft en pojkvän som kom från en rik familj,
          och han klagade på elpriser, skatt och att allt var så dyrt
          men däremot hade hans famij råd att ha en massa
          lamport tända utomhus året runt, och köpa in rashundar
          och inte för att glömma dom gick alltid i märkes kläder
          men dom tyckte att pengarna inte räckte till blink.gif )

men då kan en familj som tjänar mindre slösa bort allt på bilar och sprit

eller att en fattig familj är jätte duktig på att
          använda pengarna rätt
          men alla har ändå ungefär lika mkt pengar vid månadens slut
          (okej inte riktigt men enligt deras synsätt så har dom lika mkt
          beroende på vad dom vill pengarna ska räkka till)
          så jag tror nog inte att det skulle gå att ta bort
          bidragen från dom som har det bra ställt utan massa skrik
          om hur dyrt allt är m.m

jag tror allt jag kan säga är att det är en galen värld vi lever i

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Stussi
          Inlägg 20-01-2007, 10:49
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 626
          Medlem nr: 8 383

Bara för att vi har möjlighet att spara barnbidraget undert vår sons första levnadsmånader tycker jag att det är ganska orättvist att komma med tex CITAT: "om en klick av överbetalda människor kan sätta in barnbidraget på banken eller vad de nu gör" SLUT CITAT när ni inte ens vet hur vi lever i övrigt!!! blink.gif (Vi hör absolut inte till den där klicken överbetalda människor...)

Som sagt, vi sparar barnbidraget medan vi kan. När han "kommer att kosta mer" (kanske redan inom 1-3 månader vad vet jag) så kommer barnbidraget definitivt att gå till kläder/mat osv osv osv

Citera
          Rapchic
          Inlägg 20-01-2007, 10:55
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (Stussi @ 20-01-2007, 11:49)
          Bara för att vi har möjlighet att spara barnbidraget undert vår sons första levnadsmånader tycker jag att det är ganska orättvist att komma med tex CITAT: "om en klick av överbetalda människor kan sätta in barnbidraget på banken eller vad de nu gör" SLUT CITAT när ni inte ens vet hur vi lever i övrigt!!! blink.gif (Vi hör absolut inte till den där klicken överbetalda människor...)

Som sagt, vi sparar barnbidraget medan vi kan. När han "kommer att kosta mer" (kanske redan inom 1-3 månader vad vet jag) så kommer barnbidraget definitivt att gå till kläder/mat osv osv osv

vad jag menade (som kankse inte kom fram
          eftersom jag är dåligpå att förklara)
          är att alla är olika och använder pengar olika
          man kan ha mer pengar (i vad man själv tycker dom har för värde)
          i en mindre bra ställt familj i slutet av månaden
          än vad en familj som har det bättre ställt

min mamma lade undan lite pengar till oss i fonder
          (både som fickpengar när man blev arton
          och till körkortet som jag alldrig tar)
          även om hon hade det jobbigt ställt
          (ensamstående med ett låt på husen som hon alldrig fick sälja
          och min pappa är alkis så där fick hon ju inte så mkt hjälp)

allt beror ju på vad man prioriterar och
          vilket värde man sätter på pengar och saker

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 20-01-2007, 11:47
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (faith @ 20-01-2007, 01:15)
          CITAT (Stintan43 @ 19-01-2007, 23:49)
          Helt klart ett kontroversiellt ämne som diskuterats i åratal.

Och varje gång det diskuteras så försvaras barnbidraget med näbbar och klor av de flesta som har småbarn och detta förvånar mig.

Om t ex en annan grupp människor skulle få ett bidrag oavsett om de har behov av det eller inte, så skulle det alldeles säkert inte låta som det gör när det är barnbidraget som diskuteras.

Kan för mitt inre höra hur diskussionen skulle gå om någon politiker vågade besluta att inkomstpröva barnbidraget.......
          Vore det Rainfelt så åkte han väl ut med huvudet före för att han vågade peta i vårt välfärdssystem och ge sig på barnfamiljerna - vore det Göran P. skulle det nog låta att även barnfamiljer måste vara med och kämpa för den Svenska välfärdens bevarande.......... tongue.gif så vi får nog vänta till sossarna sitter vid makten igen innan någon kan ta upp det politiskt.....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-01-2007, 11:47
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Stussi @ 20-01-2007, 10:49)

Jag tyckte också det var orättvist...det var därför jag skrev det jag gjorde igår kväll. Att vissa kanske lägger undan slanten till sina barn medan andra lever upp pengarna istället, köper god mat varje dag, köper märkeskläder, går ut på krogen et.c.

Att just peka ut folk som sparar barnens pengar ÅT barnen som några som inte borde få nåt barnbidrag, tycker jag är orättvist. Det finns andra som inte heller skulle behöva nåt bidrag i så fall men är sämre på att hushålla med pengarna.

Citera
          Hannele
          Inlägg 20-01-2007, 11:49
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (stina @ 20-01-2007, 09:20)
          Varför kan man inte lösa det med en differenterad skatteskala istället för generella bidrag?

Då ska man betala skatt efter försörjningsbörda, som i utlandet.
          I Sverige betalar en ungkarl lika mycket skatt som en 5-barns pappa.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-01-2007, 11:51
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 20-01-2007, 11:47)
          CITAT (faith @ 20-01-2007, 01:15)
          CITAT (Stintan43 @ 19-01-2007, 23:49)
          Helt klart ett kontroversiellt ämne som diskuterats i åratal.

Och varje gång det diskuteras så försvaras barnbidraget med näbbar och klor av de flesta som har småbarn och detta förvånar mig.

Om t ex en annan grupp människor skulle få ett bidrag oavsett om de har behov av det eller inte, så skulle det alldeles säkert inte låta som det gör när det är barnbidraget som diskuteras.

Kan för mitt inre höra hur diskussionen skulle gå om någon politiker vågade besluta att inkomstpröva barnbidraget.......
          Vore det Rainfelt så åkte han väl ut med huvudet före för att han vågade peta i vårt välfärdssystem och ge sig på barnfamiljerna - vore det Göran P. skulle det nog låta att även barnfamiljer måste vara med och kämpa för den Svenska välfärdens bevarande.......... tongue.gif så vi får nog vänta till sossarna sitter vid makten igen innan någon kan ta upp det politiskt.....
          Anki

Det skulle kanske inte vara så dumt att göra så, jag vet inte. Men samma problem skulle säkert kvarstå ändå. Min familj t.ex skulle mycket väl kunna hamna i den kategorin som skulle få bidraget i så fall, trots att vi skulle klara oss fint utan det p.g.a att vi har enkla vanor och lever billigt.

En annan familj som inte skulle placeras i den bidragstagande kategorin kanske tillhör dem som måste köpa dyra märkeskläder o sportutrustningar till barnen o de skulle inte tycka att deras pengar skulle räcka till. tongue.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 20-01-2007, 12:35
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Här har barnbidraget gått in i budgeten och sen har vi levt som vi kunnat. Barnen har naturligtvis fått det dom behövt. Men visst har det kommit som en räddare i nöden många gånger, att betala ut det en vecka före lön är det bästa Fk har gjort. wink.gif

Numera har vi bara ett barn med barnbidrag och hon har precis som sina syskon fått det när hon börjat högstadiet, men försörjer då sig helt själv på allt utom mat och boende.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 20-01-2007, 20:06
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

hade önskat att mina kunde fått barnbidraget när dom började högstadiet, men som ensam mamma var det inte att tänka på här. sad.gif
          dom lärde sig hushålla med dom kronor dom fick unsure.gif
          sen tycker jag att om man nu vill spara sitt barnbidrag för barnet eller framtida behov, så är det var och ens ensak wub.gif
          avundsjuka är och har aldrig varit klädsamt, och om nu någon drar in på nöjen, kläder, hårvård, bil, semester och inte dricker mjölk ecetra för att kunna göra det, så är det deras sak. wub.gif wub.gif
          alla kan inte spara det, så det är bara att grattulera dom som kan det wub.gif wub.gif
          pengarna är ett bidrag till föräldern och vad den gör med pengarna har ingen med att göra wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          faith
          Inlägg 20-01-2007, 20:15
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:06)
          hade önskat att mina kunde fått barnbidraget när dom började högstadiet, men som ensam mamma var det inte att tänka på här. sad.gif
          sen tycker jag att om man nu vill spara sitt barnbidrag för barnet eller framtida behov, så är det var och ens ensak wub.gif
          avundsjuka är och har aldrig varit klädsamt, och om nu någon drar in på nöjen, kläder, hårvård, bil, semester och inte dricker mjölk ecetra för att kunna göra det, så är det deras sak. wub.gif  :wub:
          alla kan inte spara det, så det är bara att grattulera dom som kan det wub.gif  :wub:
          pengarna är ett bidrag till föräldern och vad den gör med pengarna har ingen med att göra wub.gif

Trist inställning att säga att de som är kritiska till hur barnbidraget ser ut är avundsjuka. sad.gif

Det är så märkligt att varje gång någon försvarar barnbidragets vara i sin nuvarande form så ger man exempel från familjer som har det sämre ställt ekonomiskt. Man ger exempel att någon sparar i stället för att klippa sig osv. Men den kritik som bl a jag framför har inget med dessa personer att göra! Min kritik handlar om att personer som tjänar bra och som lever gott ändå får barnbidrag. Personer som tjänar 40.000 kr i månaden eller mer, inte ovanligt alls bland mina yrkeskollegor. Jag tycker det är helt förkastligt att dessa personer får barnbidrag. Jag skulle hellre se att de personer ni försvarare alltid hänvisar till fick mer i stället. wub.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 20-01-2007, 20:18
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (faith @ 20-01-2007, 20:15)
          CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:06)
          avundsjuka är och har aldrig varit klädsamt, och om nu någon drar in på nöjen, kläder, hårvård, bil, semester och inte dricker mjölk ecetra för att kunna göra det, så är det deras sak. wub.gif  wub.gif
          alla kan inte spara det, så det är bara att grattulera dom som kan det wub.gif  wub.gif

Trist inställning att säga att de som är kritiska till hur barnbidraget ser ut är avundsjuka. sad.gif

Det är så märkligt att varje gång någon försvarar barnbidragets vara i sin nuvarande form så ger man exempel från familjer som har det sämre ställt ekonomiskt. Man ger exempel att någon sparar i stället för att klippa sig osv. Men den kritik som bl a jag framför har inget med dessa personer att göra! Min kritik handlar om att personer som tjänar bra och som lever gott ändå får barnbidrag. Personer som tjänar 40.000 kr i månaden eller mer, inte ovanligt alls bland mina yrkeskollegor. Jag tycker det är helt förkastligt att dessa personer får barnbidrag. Jag skulle hellre se att de personer ni försvarare alltid hänvisar till fick mer i stället. wub.gif

nu sa jag inte att dom som var kritiska till barnbidrag var avundsjuka smile.gif
          jag sa att dom som var kritiska till att andra sparade barnbidraget var avundsjuka smile.gif smile.gif
          det är inte samma sak faith wub.gif
          sen om det ska behovsprövas eller ej, är en helt annan fråga smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          faith
          Inlägg 20-01-2007, 20:19
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:18)
          nu sa jag inte att dom som var kritiska till barnbidrag var avundsjuka smile.gif
          jag sa att dom som var kritiska till att andra sparade barnbidraget var avundsjuka smile.gif smile.gif
          det är inte samma sak faith wub.gif

Förlåt, då missförstod jag. wub.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 20-01-2007, 20:20
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (faith @ 20-01-2007, 20:19)
          CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:18)
          jag sa att dom som var kritiska till att andra sparade  barnbidraget var avundsjuka smile.gif  :)
          det är inte  samma sak faith wub.gif

Förlåt, då missförstod jag. wub.gif

ingen fara på taket smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          fruberglund
          Inlägg 20-01-2007, 23:41
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Jag tycker inte de pengarna är "öronmärkta". Vi lägger alla pengar i en kassa och sen betalas räkningar, en slant sparas till Isak osv. från den kassan. Om jag sen skulle råka gå ut just den 20:e när barnbidraget kommer så räknar jag det inte som att jag skulle "supa upp" barnbidragspengarna.

Nu går jag sällan ut men tycker ändå frågan är konstig. Så delar man väl inte upp pengar?

Skulle vara rätt krångligt att ha inkomstgrundat barnbidrag. Då måste man ju anmäla ny inkomst varje gång man byter jobb, blir arbetslös osv. och med så lång handläggningstid F-kassan har så skulle det ju aldrig stämma blink.gif Läste dessutom idag att de ska dra ner på folk så då lär de ju absolut inte ha tid med allt det extra arbetet det skulle innebära tongue.gif

Och varför skulle barnen "lida" för hur deras föräldrar tjänar? Menar ni att de som tjänar mycket inte skulle få nåt alls eller att alla får ett lägsta och att det sen ökar med behov??? Lär ju ändå inte funka med sittande regering där de rika ska håva in mer och de fattiga få det ännu sämre mad.gif

Hej hopp och godnatt för ikväll smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-01-2007, 23:54
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (fruberglund @ 20-01-2007, 23:41)
          Skulle vara rätt krångligt att ha inkomstgrundat barnbidrag. Då måste man ju anmäla ny inkomst varje gång man byter jobb, blir arbetslös osv. och med så lång handläggningstid F-kassan har så skulle det ju aldrig stämma blink.gif Läste dessutom idag att de ska dra ner på folk så då lär de ju absolut inte ha tid med allt det extra arbetet det skulle innebära tongue.gif

Precis! Funderade även på om de då skulle räkna på inkomsten man skulle haft om man hade jobbat eller på den man har som föräldraledig...och sen måste det räknas om när man börjar jobba igen. Helsnurrigt! blink.gif

Citera
          faith
          Inlägg 20-01-2007, 23:56
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 23:54)

Precis! Funderade även på om de då skulle räkna på inkomsten man skulle haft om man hade jobbat eller på den man har som föräldraledig...och sen måste det räknas om när man börjar jobba igen. Helsnurrigt! blink.gif

Redan nu räknar man ut bostadsbidrag, sjukpenning för de som är arbetslösa i grunden, etc. Då funkar uträkningarna. Varför skulle detta vara så mycket knepigare?

--------------------

Citera
          faith
          Inlägg 20-01-2007, 23:58
          Länk hit: #98

Medlem

Menar ni att de som tjänar mycket inte skulle få nåt alls eller att alla får ett lägsta och att det sen ökar med behov???

De som tjänar bra behöver inte barnbidraget för att få ekonomin att gå ihop och skulle därmed inte ha rätt till barnbidrag. De som har det sämst ställt kunde i stället få ett större barnbidrag. På så vis skulle klyftorna utjämnas.

--------------------

Citera
          Monarda
          Inlägg 21-01-2007, 00:00
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Om man nu råkar ha råd att spara barnbidraget så har man förmodligen en skaplig inkomst och betalar därmed en skaplig skatt som genererar bidrag till andra i alla möjliga former. Jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag sparat barnbidraget till min son i 15 år! Jag ser det som en liten bonus för alla skattepengar jag öst in åt staten i dom 35 år jag jobbat.

Citera
          Gurkan
          Inlägg 21-01-2007, 02:21
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (faith @ 20-01-2007, 07:52)
          Om man har det så gott ställt så man har råd att köpa fonder till sina barn varje månad, oavsett varifrån man tar pengarna (barnbidraget eller lönen) så ska man inte ha rätt till barnbidrag. Jag förstår inte hur man kan tycka det är okej att samhället ger bidrag varje månad till barnfamiljer som ju uppenbarligen har råd att försörja barnen utan barnbidrag (eftersom man har råd att fondspara).

Alla andra som får bidrag för sin försörjning (sjukskivna och arbetslösa) får precis vad de behöver för att klara uppehället, det finns absolut inga marginaler där inte. Varför ska barnfamiljer ha rätt till dessa bidragssubventionerade marginaler?

Jag har alltid haft svårt att förstå hur man kan försvara ett bidrag som inte är inkomstprövat. Jag hävdar fortfarande att om det rörde sig om vilken annan grupp som helst förutom just barnfamiljer så skulle diskussionen låta helt annorlunda.

Men gud ... väx upp. Om man sparar lite pengar till sina barns framtid ska man få skämmas och om man köper chips och hyr DVD'er varje fredag för samma pengar så är det OK eller vaddå ?? Pengar går åt och det måste ju ändå vara föräldrarna som bestämmer vart dom ska gå ... åt.

Ska man bli straffad för att man spenderar tid istf. pengar på sina barn ??

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera

11 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 01:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon