Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ingefära, Hur
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-07-2009, 12:38
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det får nog inte vara så kallt där man förvarar ingefäran runt +10-15C är det nog bäst att ha till ingefäran under vintern. För det mesta vissnar blasten ner när man tar in hinkarna på hösten så de behöver inget ljus, jag har bara ställt hinkarna under diskbänken i tvättstugan.

Runt 0,5-1kg kan man nog få i hinkarna beroende på hur väl man vattnar+ göder + hur varm och lång sommaren blir.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-07-2009, 12:59
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ingefära tål mycket läge än det. har själv övervintrat ingefära i en temp på +1c +5c. detta är min erfarenhet -

problemet är att kallare vintern den har (ingen frost!) desto senare/segare växer den i början. likaså står den torrt kan det ta tid innan den kommer igång.

övervintras den i en temp på +15c +20c och extra ljus så behåller den bladen och ges den lite lite mer vatten så hålls den igång under vintern, sen när det blir lite varmare och bättre förhållanden kan den då växa sig både snabbare och ibland bättre. har man inget växthus utan ev ska ha den ute sen kan detta senaste alt vara bättre då om sommaren blir sval och man övervintrat den svalt och torrt så blir det inte så mycket ingefära.

har man växthus/uterum så kan man där i hålla en varmare temperatur under säsongen och ha den där då på tillväxt. och då kan den också övervintras torrt och svalt i en temp på +1c +10c.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-07-2009, 13:10
          Länk hit: #43

Medlem

Visst klarar de kallare förvaring men jag tycker smaken försämras ifall man förvarat knölarna riktigt kallt. (ungefär som när man förvarar potatis för kallt och stärkelsen omvandlas till socker)

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          katah
          Inlägg 19-07-2009, 14:57
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

hmm, då tror jag att hinken skulle komma in i huset hos oss.

Kan man dra upp en ny planta av en en övervintrat bit, eller blir det bättre av en köpebit ?

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-07-2009, 22:44
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (katah @ 19-07-2009, 15:57) *
          hmm, då tror jag att hinken skulle komma in i huset hos oss.

Kan man dra upp en ny planta av en en övervintrat bit, eller blir det bättre av en köpebit ?

Mina ingefäror brukar börja vissna fram i oktober. Först i december skördar jag dem (då ar blasten vissnat helt) Jag lägger undan några bitar i ett brunt kuvert nere i källaren (+16 grader) som jag sen sätter i mitten av februari, under extra belysning och undervärme.
          är är förra årets skörd. Det blev ett drygt kilo från tre krukor.

Redigerat av MariaS: 19-07-2009, 22:45
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Zingiber_officinalis5a.jpg ( 44.45k ) Antal nedladdningar: 44

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-07-2009, 22:55
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-07-2009, 14:10) *
          Visst klarar de kallare förvaring men jag tycker smaken försämras ifall man förvarat knölarna riktigt kallt. (ungefär som när man förvarar potatis för kallt och stärkelsen omvandlas till socker)

dom förvarar dom kallt här på matbutiken. hursom tycker jag det ändå är bättre att övervintra dom ljust och varmt ca +15c +20c och lite fukt i jorden av att dom kommer igång snabbare och ev växer bättre första tiden. även om jag själv har övervintrat dom kallt och torrt tyckte jag själv det inte blev en bra metod för mig. likaså låter man den behålla bladen på vintern så tror jag den kommer igång bättre och snabbare vilket kan behövas.

Redigerat av flaxss: 19-07-2009, 22:56

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 20-07-2009, 08:17
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

MariaS, vill du dela med dig av ditt recept på ingefärsmarmelad? jag blev så sugen! Jag fick en burk en gång och det var väldigt gott.

Citera
          Suz
          Inlägg 22-07-2009, 15:26
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

CITAT (Malin_MeL @ 20-07-2009, 09:17) *
          MariaS, vill du dela med dig av ditt recept på ingefärsmarmelad? jag blev så sugen! Jag fick en burk en gång och det var väldigt gott.

Ja MariaS jag är också nyfiken blomma.gif

--------------------
          Zon II

Citera
          mags100
          Inlägg 07-08-2009, 07:34
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 17 805

Hej!
          Jag har drivit fram två små ingefäraplantor sen i vintras som kom fint tills ca 25 cm höjd i låda på min balkong. Sen när jag satte ut dem i kryddlandet en solig plats stannade de av och har sedan inte tagit sig. Den ena har nu två månader senare börjat repa sig och komma med nya skott, den andra ser almänt ledsen ut...

Jag räknar inte med någon skörd i år men tänkte prova igen nästa sommar. Undrar på om några här har tips för omplantering av ingefäran att sätta ut eller om det är lämpligare att ha kvar dem i kruka? Undrade först om de var blivit brända av solen, men de klarade sig fint på min balkong i söderläge så jag tror inte det. Är ingefäran känslig för typ av jord, näring etc?

Tack för tips!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-08-2009, 07:44
          Länk hit: #50

Medlem

Ingefära går INTE att odla ute i marken i sverige, även på sommaren är det för kallt i marken för den. Vill du att den ska producera nya knölar måste den ha det varmt och gott om fötterna. Nästa år förkultivera i mars och plantera sedan ut dem i stora svarta hinkar när det blivit varmt ute så kommer odlingen gå bättre.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 07-08-2009, 07:45

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          MariaS
          Inlägg 07-08-2009, 21:54
          Länk hit: #51

Medlem

...och låt honkarna stå på balkongen där det blir varmare. Jag driver min ingefära i svarta krukor i växthuset. Något annat är inte att tänka på.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-08-2009, 22:00
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (MariaS @ 07-08-2009, 22:54) *
          ...och låt honkarna stå på balkongen där det blir varmare. Jag driver min ingefära i svarta krukor i växthuset. Något annat är inte att tänka på.

jag har drivit ingefära i bruna krukor inne funkade hur bra som helst så nog finns där annat som går att tänka på.

annars vill man få fin ingefära så ska man lägga rotknölarna i ett lager med sand och ha nere i krukan under sanden bra plantjord. då utvecklas rötterna bra och kan hämta näring och fukt nere i jorden, och det blir fina knölar och vattnet rinner igenom till rötterna snabbt så att knölen inte får så mycket fukt. plus sanden gör det varmare runt knölarna.

i kommersiella odlingar i tropiska länder odlar man ingefära just i sandjord. av att det är bättre och blir av fin kvalité.

Citera
          Östh
          Inlägg 13-08-2009, 19:56
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem nr: 5 872

Har i år för första gången testat att odla ingefär. Har nu höga och fina plantor. Placeringen är nog dock fel-de står i en hög pallkrage, lite utsatt.
            Skall jag flytta över dem i krukor o placera dessa i ett varmare läge en tid framöver?
              Vad menar ni är de bästa odlingsförhållandena därefter? Inne ca 20 grader el i mörkt garage med plus grader?

Citera
              Alexander-VG-zon...
              Inlägg 13-08-2009, 19:59
              Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Östh @ 13-08-2009, 20:56) *
              Har i år för första gången testat att odla ingefär. Har nu höga och fina plantor. Placeringen är nog dock fel-de står i en hög pallkrage, lite utsatt.
                Skall jag flytta över dem i krukor o placera dessa i ett varmare läge en tid framöver?
                  Vad menar ni är de bästa odlingsförhållandena därefter? Inne ca 20 grader el i mörkt garage med plus grader?

+20c och ev extra ljus tycker jag då ingefära är tropisk. i ljus och värme växer den bäst i. men den tål också att övervintra torrt och svalt men då tar det längre tid för den att komma igång till våren. har du den i rumstemp och ev extraljus kommer den alltså igång snabbare.

det kan nog vara bra att ha dom i krukor nu när det blir lite svalare väder.

Citera
                  MariaS
                  Inlägg 13-08-2009, 20:26
                  Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Östh @ 13-08-2009, 20:56) *

Jag skulle nog försöka lirka över dem i krukor och ställa dem under extra belysning. Har du dem kvar ute, kommer de ganska snart vissna ner och då ska du ändå ta in dem. De klarar inte av att frysa.

Själv kommer jag att skörda mina när de vissnat ner, spara några knölar och göra marmelad på resten bravo.gif

Citera
                      Mickie
                      Inlägg 05-05-2013, 19:31
                      Länk hit: #56

Medlem
                      Antal inlägg: 29
                      Medlem nr: 17 786

Jättebra och informativ tråd om ingefärsodling!

Är själv på väg att skaffa mig en liten knöl. Hoppas bara att inte tåget gått för odling det här året. Det verkar som de flesta sätter sina knölar kring mars. Vad tror ni om att starta igång nu?

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
                      Skriv svarNytt inlägg
                      1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
                      0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 10:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon