Jag har nyligen tagit bort ytterligare en stor grandunge från tomten. Tomten är i zon 1, men just detta område är ganska skuggit, och har bara ordentlig sol på morgonen. Det är varken speciellt torrt eller fuktigt, och förutom ytskiktet så består marken av morän. Jag har alltså tagit bort en grandunge så tät att den inte gick att gå genom. Kvar lämnade jag lövträden, mest björk, sälg och asp samt ek och bok i ukanterna. Men i ett område precis vid tomtgränsen, med en diameter på bortåt tjugo meter samt fri sikt österut blev det lite tomt. Skulle vilja plantera något just där, något som tål skuggan. Hur klarar asken ett skuggit läge? Jag tycker mycket om askens luftiga lövverk, och jag kommer ändå att plantera ask på andra delar av tomten. Bok hade ju varit perfekt, men det finns ganska mycket bok ändå i området så det känns lite onödigt med ännu en, och speciellt som dom växer ganska långsamt. Något barrträd kanske? Jag har sett en del intressanta, som ser ut som tallar men med mycket längre barr. Finns det något lämpligt barrträd, gärna snabbväxande, som skulle tycka om platsens läge?
|