CITAT (IngridAnna @ 01-05-2007, 14:18)

CITAT (Scout @ 08-02-2007, 17:34)

Tamarind är jättehäftiga, växer fort och har egenheten att de fäller ihop bladen på natten och fäller ut dem varje morgon. Klart värd ett försök, mitt bästa tips.
Jag satte tamarindfrön för några månader sen, men det har fortfarande inte hänt nåt. Gjorde du på nåt speciellt sätt? Jag bara tog fröna från frukter jag köpte och stoppade ner dem i jorden... man kanske måste vara mer avancerad än så : )
Jag tog bara fröna och tvättade av fruktköttet och la dem i såjord i mitt miniväxthus. Men tipset är nog att plantera dem i en normalstor kruka på en gång. För de trycker rötter neråt och drar med sig fröet upp en decimeter i luften där det delas och den vecklar ut blad mellan fröhalvorna. Sen drar stammen vidare rakt upp. så det är enklare att slippa plantera om den från en pyttekruka eller torvbricket. Kommer dessvärre inte ihåg hur länge den tog för att gro men när den väl kommit upp växer den snabbt. Så du får nog ha tålamod med dem, det är värt det när de väl kommer upp.
Har haft lite problem att den torkade i toppen under vintern men den verkar må bättre nu på våren. så jag hoppas att den ska grena sig fint nu, den är ju ändå halvmetern hög (har inget foto). Har fått omplantering och stor kruka för nån vecka sen.