Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grönt som lönar sig på liten yta, Önskar tips på grönsaker som ger mycket
          ulrikailund
          Inlägg 10-02-2007, 22:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 8 069

Hej! Detta är mitt första inlägg här på Forumet, läser annars gärna andras kloka svar! Som nybliven ägare till ett jättefint växt hus på 10 m2 och tre fina odlingslådor, ca 3,5 m2 stora var, så letar jag nu efter tips om bra grönsakssorter som ger så god och stor skörd som möjligt! Har ni några bra tips på sorter som ni prövat? Jag vill gärna olda morötter, sallad, squash, olika bönsorter och annat som blir nåt av på liten yta i mina lådor, i växthuset och på altanen (solig och varm och stor) vill jag odla gurka, melon, aubergine, physalis, tomater (så klart), basilika.

Några tips på bra sorter? Framför allt morot, gurka, melon och aubergine!

Ulrika i Lund, zon 1, lerjord, odlar i krukor i växthuset

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-02-2007, 09:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Aubergine -Vista F1 en snabb sort ca 65 dagar.

När det gäller melon skulle jag söka efter en snabb sort.

Själv ska jag testa Runåbergs "nya" sort Jenny Lind (76 dagar), tidigare har jag testat Sweet Granite (70 dagar) och den är god.

Squash -Odlingsvärda sorter som växer i buskform och som brukar ge hög avkastning är Gold Rush och Dark fog

Om du har möjlighet att ha en klättrande squash är Tromboncino god, dekorativ och ger ganska bra avkastning.

Mangold blir mycket på liten yta och det brukar sällan vara något problem med den växten.

Sedan har du ju även annorlunda saker som

Malabarspenat

Gyllenbär (kapkrusbärssläkting från nordamerika som är mer köldtålig)

Om du gör mycket pesto är de storbladiga pestobasilikasorterna lämpliga för odling (basilikafrön håller i många år så man kan köpa många påsar och så lite varje år)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          ulrikailund
          Inlägg 11-02-2007, 22:02
          Länk hit: #3

Medlem

Hej Åsa!

Tack för fina bilder och bra tips! Jag har funderat på malabarspenat, den ser spännande ut - är det gott? Som vanlig spenat? Mangold har jag testat och den växer ju bra, men jag är inte så förtjust i smaken...Speciellt tack för melontipset, det vore ju så himla kul med egna meloner!

Ulrika i Lund

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 11-02-2007, 22:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Sparrissalld växer ju på höjden och vattnar man ur bladen på sensommaren är de helt ok.
          Bara ett tips på växt som inte tar så stor plats
          ingrid

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 11-02-2007, 22:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Hej och Välkommen ulrikailund rolleyes.gif
          Jag kan inget om grönsaksodling så tyvärr kan jag inte hjälpa dig rolleyes.gif men du har fått kloka svar av dom som kan rolleyes.gif ville bara 'heja' /Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          KURT
          Inlägg 12-02-2007, 07:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (ulrikailund @ 11-02-2007, 22:02)
          Hej Åsa!

Tack för fina bilder och bra tips! Jag har funderat på malabarspenat, den ser spännande ut - är det gott? Som vanlig spenat? Mangold har jag testat och den växer ju bra, men jag är inte så förtjust i smaken...Speciellt tack för melontipset, det vore ju så himla kul med egna meloner!

Ulrika i Lund

Nej malabarspenaten blir inte lika krispig som vanlig spenat, så den påminner mera om mangold. Ruccola kan vara ett altiernativ.

Citera
          Jonas70
          Inlägg 12-02-2007, 09:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Åsa, Pestobasilika; vad är det för något? Det har jag aldrig hört talas om, men det är ju ett imponerande blad du har på bild.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Jonas70
          Inlägg 12-02-2007, 09:23
          Länk hit: #8

Medlem

Ukrika, välkommen hit. Vad roligt med en odlare som bor nära mig biggrin.gif
          Du skulle kunna testa någon av de asiatiska sallads/kålväxterna. De är ofta snabbväxande, tål frost och ger bra avkastning per ytenhet.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          ulrikailund
          Inlägg 13-02-2007, 20:41
          Länk hit: #9

Medlem

Hej Jonasoch ni andra som kommit med tips!

Det blir nog squash och haricot vertes, och så melon så klart!Ska definitivt testa basilikan med de stora bladen, basilika går finfit i växthuset. Nån speciell asiatisk grönsak som är bra, Jonas? ska både smaka och växa bra...

Ulrika i Lund

Citera
          Merlin
          Inlägg 13-02-2007, 21:14
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Pestobasilikan heter egentligen Mammouth det är den med dom jättelika bladen. Fin arom har den också! Jag är basilikoman så jag odlar alltid minst 8-10 sorter, trädbasilika är också flerårig och får en vedartad stjälk - en mycket trevlig växt med god smak. Det är bara att frossa i alla dom sorter som finns på marknaden och du kommer säkert hitta sorter som du fastnar för.
          Jag odlar också mycket grönsaker i mitt växthus, en melonsort jag har bra erfarenhet av heter Crane en kulturarvsort från 1920. Den säljs av Impecta. Ett tips är att odla machesallad/fältsallad och asiatiska kålsorter tidigt på våren och sent på hösten i växthuset, gärna med lite fiberduk över. Amarant är också jättegod och kan odlas mycket tidigt smile.gif

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-02-2007, 08:23
          Länk hit: #11

Medlem

Pestobasilikan på min bild är Mammouth. Runåbergs har en annan pestobasilika (Italiensk storbladig) som jag ska prova i år.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Jonas70
          Inlägg 14-02-2007, 10:18
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Merlin @ 13-02-2007, 21:14)
          Pestobasilikan heter egentligen Mammouth det är den med dom jättelika bladen. Fin arom har den också! Jag är basilikoman så jag odlar alltid minst 8-10 sorter, trädbasilika är också flerårig och får en vedartad stjälk - en mycket trevlig växt med god smak. Det är bara att frossa i alla dom sorter som finns på marknaden och du kommer säkert hitta sorter som du fastnar för.
          Jag odlar också mycket grönsaker i mitt växthus, en melonsort jag har bra erfarenhet av heter Crane en kulturarvsort från 1920. Den säljs av Impecta. Ett tips är att odla machesallad/fältsallad och asiatiska kålsorter tidigt på våren och sent på hösten i växthuset, gärna med lite fiberduk över. Amarant är också jättegod och kan odlas mycket tidigt smile.gif

Var får man tag i frön till Mammouth?

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Jonas70
          Inlägg 14-02-2007, 10:26
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (ulrikailund @ 13-02-2007, 20:41)
          Hej Jonasoch ni andra som kommit med tips!

Det blir nog squash och haricot vertes, och så melon så klart!Ska definitivt testa basilikan med de stora bladen, basilika går finfit i växthuset. Nån speciell asiatisk grönsak som är bra, Jonas? ska både smaka och växa bra...

Ulrika i Lund

Ja, vad som smakar bra är ju en smaksak som sagt var, men varför inte någon typ av Pac Choi.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          ulrikailund
          Inlägg 14-02-2007, 10:36
          Länk hit: #14

Medlem

Hej Jonas!

Jag tittade på Impectas lista över asiatiska grönsaker och bestämde mig för att beställa en Minzunikål (om jag minns rätt). Ska bli spännande att testa. Man blir ju lätt hagalen och hialös när man sitter med katalogerna...jag har ju faktiskt ganska lite plats...Och så måste jag ju ha blommor också!

Tog en titt på din blogg - vilket härligt ställe ni har i Södra Sandby! Och vad kul att både du och din fru är intresserade av odling! Ditt uppdrivninghus såg verkligen bra ut, definitivt nåt att ta efter, när barnen har slutat klättra och fingr på precis allt. Som det är nu så drar jag upp plantor på högt belägna, oåtkomliga platser, typ fönsterkarmar i källarfönstrena! Så det blir inte så stora mängder med plantor. Snart är det dock dags att så tomater - bestämde mig för ett pa nya sorter igår framför datorn!

Det som känns mest spännande nu är att lära mig utnyttja växthuset tidigt, till att dra upp småplantor. Frågan är bara när jag kan börja sätta ut saker där. Jag har ingen bubbelplast men tillgång till värmefläkt. Jag kommer nog att satsa på att sätta ut plantor där framåt slutet av mars/början av april, med fiberduk över och fläkt vb. Hur ska du göra i ditt nya växthus?

Ulrika

Citera
          Jonas70
          Inlägg 14-02-2007, 10:59
          Länk hit: #15

Medlem

Tack för dina positiva synpunkter om min blogg. Ibland känns den rätt torftig, men jag har den lite som en trädgårdsdagbok eftersom jag tänkte att jag nästa år själv kan gå in och läsa när jag sådde olika saker för att det skulle bli lagom tid att sätta ut dem. Eftersom det är mitt första år med växthuset så har det ju gjort att tidigare erfarenheter om när det är dags att så olika saker inte är tillförlitliga längre eftersom jag nu sår tidigare för att jag säkert kan flytta ut i växthuset rätt så mycket tidigare än att flytta ut på friland och krukor på altanen.

Själv så har jag inte någon värmefläkt tillgänglig och tänkte nog inte satsa på det i år i alla fall, men däremot tänkte jag inhandla lite fiberduk. Det kan ju vara användbart både i växthuset och i trädgårdslandet.

Vad skoj att du bor i Lund (det är ju riktigt nära Södra Sandby), för ibland (oftast wub.gif ) sår jag mycket mer än jag sen har plats till. Så istället för att slänga plantor så ska jag i alla fall höra av mig till dig om du vill "adoptera" några innan de går till växthimmlen tongue.gif

I helgen satte jag exempelvis 6 frön av gurka, och igår visade det sig att alla grodde, men frågan är ju om jag verkligen har plats och användning av 6 gurkplantor i mitt växthus.

Jag kanske dessutom får över en del fröer till andra asiatiska grönsaker som du kan få.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-02-2007, 11:09
          Länk hit: #16

Medlem

Mizunakål funkar bäst att bara att odla tidigt på våren och på hösten. Du kan direktså i växthuset så fort jorden rett sig. Så mars-april lär du kunna börja så den, som tidig gröda den växer hyfsat fort.

Här är en mizunabild med lite jordloppsskador

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-02-2007, 12:32
          Länk hit: #17

Medlem

Om man får tag på storbladig smörgåskrasse/kryddkrasse är den också en snabb och odlingsvärd gröda som kan sås i omgångar.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          noora
          Inlägg 14-02-2007, 14:43
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Kryddkrasse finns hos Runåbergs bl.a., om man låter dem gå i blom har man sedan krassefrö så att det räcker i många år...

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-02-2007, 15:07
          Länk hit: #19

Medlem

Fast den storbladiga kryddkrassen (Stamm 10) fanns inte med i årets katalog från Runåbergs sad.gif
          Jag skrev på baksidan av beställningslappen under punkten saknar du något i vårat sortiment så skrev jag upp den. Fast jag kommer odla lite eget frö iår utifall de inte tar in sorten igen, för lite frö har jag kvar.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Ophelia
          Inlägg 14-02-2007, 22:17
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Kanske kan kvadratodling vara något för dig? smile.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 19:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon