| |
|
  |
Varg i området |
|
|
|
|
14-02-2007, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
CITAT (niklaswik @ 14-02-2007, 13:50) Hur som helst är vargskräcken i Sverige idag till åtminstone 90% beroende på (dom dumma, inte alla) jägarnas skrämselpropaganda som grundar sig på deras rädsla att naturen till slut balanserar sig själv så att dom inte får skjuta ihjäl några älgar eller rådjur.... [QUOTE] håller med 100 procent Men safari i Afrika vill vi gärna åka på -och titta på vilda djur ... Vi är , eller var faktiskt en gång en del av ekologiskt system -vi har inte till uppgift att decimera vissa arter och sedan påstå att det är "bra för arten " eller ska vi börja med gråsparvsjakt med ..?
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2007, 15:30
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2007, 15:11) Vi är , eller var faktiskt en gång en del av ekologiskt system -vi har inte till uppgift att decimera vissa arter och sedan påstå att det är "bra för arten " eller ska vi börja med gråsparvsjakt med ..? så sant.
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2007, 17:44
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag är övertygad om att du överreagerar pga rädsla för dina hundar. Som flera skrivit så är det bara lösspringande hundar, främst jakthundar, som angripits. Eftersom vargen är skygg kommer din närvaro att överväga och vargen ge sig av om ni skulle mötas.
Det är lite svårt att få vargen att bara hålla till i ödemarken, dels så finns det inte så mycket såna områden, dels så är vargen en långlöpare. Speciellt dom ensamma hannarna rör sig över stora områden. Det finns nog mycket mer varg i våra skogar än vad man kan tro pga att den håller sig undan.
Inte bara där, jag har sett en varg komma springande ner för gatan där jag bor och det är mitt inne i ett villaområde. Det har funnits varg av och till här i Göteborgsområdet i flera år och det har aldrig rapporterats några intermezzon, bara när dom blivit trafikdödade.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2007, 17:59
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2007, 17:44) Jag är övertygad om att du överreagerar pga rädsla för dina hundar. Som flera skrivit så är det bara lösspringande hundar, främst jakthundar, som angripits. Eftersom vargen är skygg kommer din närvaro att överväga och vargen ge sig av om ni skulle mötas.
Det är lite svårt att få vargen att bara hålla till i ödemarken, dels så finns det inte så mycket såna områden, dels så är vargen en långlöpare. Speciellt dom ensamma hannarna rör sig över stora områden. Det finns nog mycket mer varg i våra skogar än vad man kan tro pga att den håller sig undan.
Inte bara där, jag har sett en varg komma springande ner för gatan där jag bor och det är mitt inne i ett villaområde. Det har funnits varg av och till här i Göteborgsområdet i flera år och det har aldrig rapporterats några intermezzon, bara när dom blivit trafikdödade. Nu springer ju mina hundar en del lösa i områden där det inte finns folk och andra hundar. Hundar har behov, och så länge dom inte jagar och förföljer vilt så är det ju också okej denna tiden på året i alla fall. Oron består väl mest i att dom faktiskt ska göra det dom INTE får göra om dom skulle få en vittring på rovdjur. Jag tror ingen kan vara helt 100% säker eftersom det är en situation som i princip aldrig är prövad för dom flesta hundägare. Vore kul att kunna ha en bra diskussion, men varg-debatter tenderar att bli lite träliga efter ett tag. Tycker inte att jämförelse med gråsparvs-jakt t.ex. är särskilt relevant. Ingen har väl för övrigt förespråkat jakt på varg i denna tråden vad jag har kunnat se. Visst håller jag med om att naturen bör bevaras och att människan inte ska skövla i onödan. Det har vi ju gjort tillräckligt.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2007, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 17:11) Så alla här som tycker att min känsla är obefogad och att min synpunkt att vargen inte bör vara nära tättbebyggt område är felaktig. Vill ni alltså ha varg i er närmaste omgivning? Någonting säger mig att det sällan är ägare av tamdjur av något slag som resonerar så. Rätt eller fel? Jag förstår vad du menar, inte skulle jag vara så pigg på att ha med hunden ut i skogen om det fanns varg i närheten. Innerst inne så vet jag att vargen kanske är mer rädd för mej än vad jag är för den. Fast man vill ju inte chansa heller. Min åsikt är att vargens plats är i "det vilda", alltså inte mitt i stan. Dels så kan vargen råka illa ut bland folk, dels så kan t.ex. andra djur råka illa ut om vargen blir hungrig och det inte finns nåt annat byte. Men som någon skrev tidigare i tråden så lämnar nog vargen tätbebyggelsen om det inte finns tillräckligt med mat.
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 07:16
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 08:26
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
Kurt - den var det roligaste jag läst på länge  angående tamdjur och varg. jag har funderat länge på varför hundägare är så aggressiva mot varg, medans jag aldrig hört kattägare vara lika mot räv. som bekant tar räv, lo och örn katt om de får chansen. men på något sätt verkar kattägare förstå att om man släpper ut ett tamdjur i naturen kan naturen ta tamdjuret. eller är det jag som inte träffat de kattägare som vill utrota alla rävar i områden som katter finns? jag undrar - så svara gärna alla kattägare.
--------------------
karin
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 11:04
|

Medlem
Antal inlägg: 2 001
Medlem nr: 662

|
Jag blev glad nu när vi fått varg i Östergötland. Vi har hund och jag är inte ett dugg rädd. Det är en jakthund, enda gången man skulle behöva va nervös är när vi jagar (vilket vi gör norr om Finspång), men sannolikheten att den ska bli riven är mindre än att han trampar igenom isen eller korsar vägen och blir överkörd.
Sedan vill jag tillägga att det är förbjudet med lösspringande hundar under större delen av året. I skog och mark ska endast jakthundar va lösa, och när det är rätt tid för jakt. Det är ett otyg med lösa hundar, som matte och husse tror sig ha 100% koll på. Harungar och andra försvarslösa djur blir lätta byten eller blir skrämda av dem. Är man ute och springer är det heller inte så kul med en flåsande hund springandes i hälarna. Jag är inte hundrädd men en okänd hund har jag respekt för oavsätt hur gullig och snäll den må vara. Tur att man inte har hundrädsla då. Varjen håller sig ju undan i vilket fall.
Vad gäller tamboskap är jag mer bekymrad. Här i trakten är det inte mycket vargsäkra stängsel och de blir tyvärr lätta byten. Men bönderna får ju ersättning för rivna djur, så de behöver inte oroa sig så mycket trotts allt.
Som jag ser det Anita så finns en enkel lösning på ditt problem; koppla hunden. Punkt.
Jag vill tillägga att en bekant till mig fann sin hund mördad, och med en bit päls bortskuren. Hunden försvann under en promenad och efter en lång tid ledande hittade de hunden, ganska nära huset dessutom. Så du kanske ska passa dig för tvåbenta galningar också.
--------------------
Erik, zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 11:09
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jag tar in mina katter nattetid ja , just för rävens skull -de två döva jag har skulle inte ha en chans mot den -men inte hatar jag räven för det Han söker mat -mat är ibland katter -hittils har det gått bra -en trasig nos på en kisse bara på 15 år
Jag har hund -hon lämnar inte gården, utan oss
Nej än har ingen sagt något om vargjakt -bara att "de gärna får finnas -men nån annanstans "
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 13:26
|

Medlem

|
Mellan den 1e mars och den 20 augusti är det inte tillåtet att ha hundar lösa, enligt lag.
Det vore en enkel lösning att koppla hundarna för att slippa va orolig. Fortsätter du ha hundarna lösa och är orolig för varg, när det finns någon i trakterna, så är det ju ett eget val. Du är inte tvingad att ha hund.
Jo, jag förstog att de skulle göra det. Men om 5år kanske vi har varg permanent här. Vore härligt!
--------------------
Erik, zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (e_sedell @ 15-02-2007, 13:26) Mellan den 1e mars och den 20 augusti är det inte tillåtet att ha hundar lösa, enligt lag.
Det vore en enkel lösning att koppla hundarna för att slippa va orolig. Fortsätter du ha hundarna lösa och är orolig för varg, när det finns någon i trakterna, så är det ju ett eget val. Du är inte tvingad att ha hund.
Jo, jag förstog att de skulle göra det. Men om 5år kanske vi har varg permanent här. Vore härligt! Tack söta du, men jag kan jaktlagen så du behöver inte vara orolig. Dom som har sina katter rännade runt i skog och mark utan tillsyn kanske skulle ha större behov än mig att läsa lagstiftningen. Jag vet också att det är frivilligt att ha hund. Som sagt ..... nedlåtande kommentarer säger mer om dig än det säger om mig. Tyvärr är det ofta så att personer som har väldigt lite kunskap om etologi är dom som har starkast åsikter i såna här debatter och tenderar att bli lite "aggresiva". Ber nu ödmjukast om att inte bli adresserad mer i denna tråden så kan ni tjöta vidare på egen hand
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 14:19
|

Medlem

|
Jag är inte aggresiv.
Vad bra att du kan jaktlagen agneta. Hoppas du följer den också =). Där står inget om katter. Grannens lösa katter är inget trevligt att ha i rabatterna, men det har jag inget ont av eftersom vi har hund, och så hör det väll inte till vargtdebatten. (Du som så strikt vill hålla tråden till ämnet borde nog göra det själv också).
Hund är frivilligt som sagt, men om har man än hund är det även frivilligt att ha den lös.
Och agneta, nedlåtande kommentarer som "Tyvärr är det ofta så att personer som har väldigt lite kunskap om etologi är dom som har starkast åsikter i såna här debatter och tenderar att bli lite "aggresiva"." hoppar vi över i framtiden va? Det är ju dessa kommentarer du inte vill ha riktade mot dig själv.
Ang. vad jag kan om etologi så har jag läst lite om det på gymnasienivå, gick på en naturbruksskola, och är intresserad av djur och natur. Jag är ingen expert.
--------------------
Erik, zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 14:49
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 17:11) Vill ni alltså ha varg i er närmaste omgivning? Någonting säger mig att det sällan är ägare av tamdjur av något slag som resonerar så. Till mig är de välkomna, fast jag tror inte de skulle trivas, det är alldeles för mycket trafik o annat störande Fast min lilla kisse brukar bara ta småpromenader i närheten av huset, men om hon skulle bli tagen av något vilddjur så blir jag givetvis ledsen men det är ju något man får räkna med när hon är ute själv
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 16:40
|
Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 5 048

|
CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 12:36) Hävdar dock fortfarande att det kunde ha blivit en intressant diskussion om den hållits på en saklig nivå. Hmm... CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 07:16) CITAT (KURT @ 14-02-2007, 06:21) Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund. Med det menar du att inga andra djur har rätt att finnas?  Och hur saklig var du själv i trådens tredje inlägg?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 18:52
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 8 309

|
Varg och hund..... Vill minnas att jag såg en statistik från Agria som försäkrar hundar. Det var 5 st jakthundar, alltså lösspringande i skogen, som tagits av varg. Å andra sidan hade 78 st skjutits av sin hussar eller andra figurer med gevär. Med den statistiken kan man ju undra vilka det är som skall exporteras till stora ödsliga områden långt från bebyggelse, människor och sällskapshundar... Det finns säkert någon stackars annan jycke som strukit med av vargen också. Troligen oerhört mycket färre än de som blir överkörda. Vad det gäller de flesta rovdjur så tycks de inte angripa andra än de som har gevär. Dessa personer anser sig ofta vara tvingade att använda bössan i nödvärn. Hur nu björn och varg känner igen ett gevär vet jag inte, men det kanske kan forskas om det i Jägarförbundets regi. De är ju dessa som hotas, jägarna alltså.  Ledsen Anita men den här inställningen att allt som inte passar skall bort har jag svårt för. Från gråsuggor som gör en del hysteriska och uppåt i skalan av djur.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 21:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Men så har hon väl inte sagt  Anita tyckte ju bara att vargen inte skulle va i tätbebyggda områden
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 22:13
|

Medlem

|
Att hon är för vargjakt säger hon sig inte va, men hon är orolig och rädd för vargen, för hundarnas skull. Men koppla hundarna kan hon inte tänka sig. Varg i tätbegygda landsorter får vi leva med om vi vill ha varg för den rör sig på så stora områden.
Tycker inte om den inställningen, gärna mycket varg men inte här.
Vad man än tycker om varg så är det ett djur vi måste lära oss leva med. Det är ett vackert, och socialt rovdjur. Oron bland jägare kommer säkert lägga sig. Bönderna kommer också få mindre problem när vargsäkra stängsel sätts upp.
--------------------
Erik, zon II
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|