Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varg i området
          *Stintan*
          Inlägg 15-02-2007, 22:49
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Anita har inte heller sagt att hon är rädd, hon känner obehag och oro och det kanske hon skulle göra även om hon hade sina hundar kopplade vem vet.

Själv gillar jag vargar men nog skulle jag känna obehag om en tassade runt husknuten.

Trist att somliga låter så otrevliga och börjar hacka bara för att hon berättade hur hon kände sad.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          zaaritha
          Inlägg 16-02-2007, 23:00
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag är orolig för katterna o hunden nu. Har setts varg o lodjur här, nyligen.
          Men; jag vill inte att de ska skjutas! De har precis lika stor rätt att leva som vi människor!
          Efter att mårdarna dödade så många höns för oss--så borde jag väl
          avsky rovdjur? Men; de ska ju äta också!
          Fast; mård o mink dödar allt som rör sej, de rovdjur som "bara" tar det de behöver för att bli "mätta"; de är lättare att acceptera!

Citera
          pejori
          Inlägg 16-02-2007, 23:40
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

problemet är väl kanske inte rovdjuren i tätbebyggt område wink.gif
          det är nog mera att vi breder ut oss på deras vandringsvägar och deras revir...inte lätt avvägning det där med rovdjur och människor wub.gif
          vi tar mer och mera av djurens mark och bygger vidare, för att sedan försöka mota bort djuren unsure.gif unsure.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          zaaritha
          Inlägg 16-02-2007, 23:51
          Länk hit: #44

Medlem

Nu har väl jag "fått så jag tiger"!
          Tittade ut nyss--såg ett djur springa genom trädgården som jag först
          trodde var räven vi har här.
          Men; reagerade på den grå färgen, de höga benen o den korta taniga svansen! Vargen!
          den rörde sej inte som räven, heller...........
          Ja, då får jag ju tro på grannarna nu, som talat om varg!

Citera
          pejori
          Inlägg 17-02-2007, 00:13
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (zaaritha @ 16-02-2007, 23:51)
          Nu har väl jag "fått så jag tiger"!
          Tittade ut nyss--såg ett djur springa genom trädgården som jag först
          trodde var räven vi har här.
          Men; reagerade på den grå färgen, de höga benen o den korta taniga svansen! Vargen!
          den rörde sej inte som räven, heller...........
          Ja, då får jag ju tro på grannarna nu, som talat om varg!

är faktist lite avundsjuk på dej...vet att det finns var i Göteborgsområdet också, men aldrig ens anat deras närhet wub.gif wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          zaaritha
          Inlägg 17-02-2007, 00:16
          Länk hit: #46

Medlem

Ja jag blev nog blek om nosen--Tessi låg i sin koja!
          Förstår också varför det satt tre "förstenade" katter i köksfönstret.................

Citera
          pejori
          Inlägg 17-02-2007, 00:21
          Länk hit: #47

Medlem

det blir till att ta in dom på natten... wub.gif
          men dom strövar nog mest nu för att hitta en flock... unsure.gif unsure.gif
          tror inte dom ligger och lurpassar precis unsure.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          zaaritha
          Inlägg 17-02-2007, 20:59
          Länk hit: #48

Medlem

Känns lite overkligt nu, men spåren talar sitt språk!

Citera
          *rolf*
          Inlägg 18-02-2007, 11:23
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 8 309

CITAT (Stintan43 @ 15-02-2007, 21:30)
          Men så har hon väl inte sagt ohmy.gif  Anita tyckte ju bara att vargen inte skulle va i tätbebyggda områden sleep.gif

Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Jag tolkar i alla fall hennes uttalande som, förkortat, "Gärna varg, men inte här". Dvs de ska bort! Långt bort! Att inte vilja ha dem i tätbebyggda områden är väl bara en maskering för något annat. "Gärna invandrare, men inte här." "Gärna skola för utvecklingsstörda, men inte här." tycker jag är utslag av samma tänkande.

Jag bor i Sthlmsförort. Jag har också husdjur som springer ute på tomten. Förra vintern hade vi vargspår bara någon kilometer härifrån. Man får väl hålla hundar kopplade om man inte har pli dem, katter inne om natten, kaniner i säkra burar osv.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 18-02-2007, 11:43
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

En sak som kan vara bra att veta är hur det fungerar i de gamla öststaterna. Där har de både varg och björn på besök på nätterna utan att det blir några angrepp på de som bor där. Då finns de inte bara i småstäder utan även i storstäderna. Jag har hellre varg och lodjur ( Lodjur har vi sedan länge här i skogen runt byn) än vildsvin som börjat komma in i området.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2007, 12:21
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (*rolf* @ 15-02-2007, 18:52)
          Ledsen Anita men den här inställningen att allt som inte passar skall bort har jag svårt för. Från gråsuggor som gör en del hysteriska och uppåt i skalan av djur.

Jag syftade på ovanstående och nu kan jag lägga till det du skriver i ditt senaste inlägg oxå Rolf. Varför lägga in annat än det som faktiskt står i inläggen. Konstiga egna tolkningar och förutfattade meningar bidrar knappast till saklig diskussion. sad.gif

--------------------

Citera
          *rolf*
          Inlägg 18-02-2007, 15:39
          Länk hit: #52

Medlem

Jamen läs människa! Hon säger att de "skall inte vara i tätbebyggda områden" Hon kan väl inte avse annat att de skall bort därifrån, vilket är EXAKT vad jag citerar att hon skriver. Bort härifrån till något annat ställe. Läg inte dina fördomar och förutfattade meningar i vad jag säger.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 18-02-2007, 16:01
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Tycker inte heller att vargen skall vara i tättbebyggt område ..... vargen är skygg av naturen så den borde hålla sig borta från människan. Dess värsta fiende är nog till viss del vargen själv, genom inavel som har gjort att de ändrat beteende och söker sig till bebodda trakter......

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2007, 16:28
          Länk hit: #54

Medlem

Jag har varken fördomar eller förutfattade meningar i den här frågan, det är du som börjar prata om gråsuggor, invandrare och utvecklingsstörda. Vad det har att göra med att man kan känna obehag av att ha en varg smygande inpå knutarna fattar jag inte. Underliga egna fördomsfulla tolkningar är det du som står för, inte jag.

Och jag tycker fortfarande att tonen är otrevlig från somliga här helt i onödan. Det går faktiskt att föra en diskussion utan att hacka på folk.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 18-02-2007, 16:51
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 18-02-2007, 16:01)
          Tycker inte heller att vargen skall vara i tättbebyggt område ..... vargen är skygg av naturen så den borde hålla sig borta från människan. Dess värsta fiende är nog till viss del vargen själv, genom inavel som har gjort att de ändrat beteende och söker sig till bebodda trakter......

tror nog att med tiden lär vi oss att samsas om utrymmet smile.gif smile.gif
          detta med vargen är så nytt för oss, att vi inte riktigt vet hur det ska bli och man hör massor av skräckhistorier unsure.gif
          tror dom förflyttar sig mest på kvällar och tidigt morgon, annars håller dom sig undan unsure.gif
          in med djuren nattetid så blir det nog okay för både mäniska och varg wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-02-2007, 08:40
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Tror väl inte det är så stor fara just nu, men håller vi inte vargen i skogen där den hör hemma utan tillåter den dra sig närmare bebyggelsen så lär nog problemen uppkomma. Hur mycket rådjur finns det i förorterna?? Näe, just det, men det finns hundar och katter som kommer va´naturlig föda för en hungrig förortsvarg. Att man inte vill ha vargar mitt inpå husknuten har inget med fördomar att göra, deras naturliga beteende trubbas alltmer och det är inte en sensation att se en varg ströva dagtid i närheten av en stad eller förort. Ingen i den här tråden har sagt att vargen ska bort permanent, bara bort från tätbebyggt område, d.v.s. återslussas till skogarna där den hör hemma. En varg är som många här säger ett skyggt djur, den går knappst till anfall.....men betänk då att ett djur som är rädd och känner sig trängd är betydligt farligare än den normalt skulle va´.
          Alltså, min åsikt är att visst ska vi ha varger, där dom hör hemma, i skogarna wub.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-02-2007, 08:59
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 13:46)
          [
          Ber nu ödmjukast om att inte bli adresserad mer i denna tråden så kan ni tjöta vidare på egen hand biggrin.gif

*rolf* har tydligen inte sett detta då han 18.52 samma dag ändå adresserar en hälsning till Anita som då klivit ur diskussionen.

Citera
          *rolf*
          Inlägg 19-02-2007, 09:57
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Reserv @ 19-02-2007, 08:40)
          Hur mycket rådjur finns det i förorterna?? Näe, just det, men det finns hundar och katter som kommer va´naturlig föda för en hungrig förortsvarg.

Det är klart, bor man i Hälsingland kan det vara svårt att föreställa sig hur mycket vilda djur det finns i Sthlms närhet. Sitter just nu och tittar på 3 st rådjur som är dagliga gäster på vår tomt, Kan lägga in bild på älg som står i trädgården om du vill se. Min lista på tomtskådning innefattar 112 olika arter. Ser nog betydligt mer vilt och fågel än vad någon kan föreställa sig som inte bor här. Allt är inte vad man tror när man sitter långt härifrån.

Igår spårade jag räv, hare och grävling (grävlingarna rör på sig ibland, de ligger inte i dvala) i nysnön. Du anar inte hur mycket rådjur det finns i förorterna. Av det skälet skulle man kanske önska att det fanns mera varg . Är alltså ca 20 km fågelvägen från Sergels torg.
          Lodjursspår var det förra året i närheten och varg som sagt. En del har t o m sett björn hävdar de. rolleyes.gif

Citera
          *rolf*
          Inlägg 19-02-2007, 10:43
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Reserv @ 19-02-2007, 08:59)
          CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 13:46)
          [
          Ber nu ödmjukast om att inte bli adresserad mer i denna tråden så kan ni tjöta vidare på egen hand  biggrin.gif

*rolf* har tydligen inte sett detta då han 18.52 samma dag ändå adresserar en hälsning till Anita som då klivit ur diskussionen.

Så oerhört observant av dig. Och en MYCKET VIKTIG iaktagelse som måste förmedlas till andra.
          biggrin.gif

Nu gör jag som Anita, utgår från den här tråden. Stupiditet gör mig bara ledsen.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 03-03-2007, 00:05
          Länk hit: #60

Medlem

Se´n jag såg vargen i vår trädgård, har andra sett den också!
          Ja--förresten; det fanns ju grannar som sett den före mej- också!
          Men--du milde--vilket liv det blev på "elaka tanten"--hon som bråkar m alla om allt..........
          Hon har ringt kommunen o sagt att vargen måste skjutas!
          Men; vi andra har sagt emot!
          Förresten; så har den stuckit vidare, tror det är samma varg, som synts till ca 1 mil väst om Missveden-
          o se´n bortåt Skövde....

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 05:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon