Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Mögel på och i citronträdskrukan?, hur ska man sköta ett citronträd?
          polarbeer
          Inlägg 14-02-2007, 23:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 9 093

Jag har haft mitt citronträd i gissningsvis 10år. Det har växt och dragit sig tillbaka i omgångar. Den har fått citroner. Jag har dock inte vågat äta dem smile.gif Jag är egentligen ingen plantfantast men vill gärna att mitt citronträd skall växa och trivas. Det är därför jag har börjat oroa mig lite för det som jag tycker ser ut som mögel som återkommit i krukan. Det har även vuxit massa svampar från jorden.

När jag för några år sedan flyttade över han från sin plastkruka till en lerkruka, upptäckte jag, vad jag var helt säker på då var mögel, nere i hålrum i jorden.
          Rotsystemet sträckte sig inte mycket utan för den boll av lera som trädet växer ifrån. Då planterade jag bollen i bara blomjord, men så fortsatte problemen och jag planterade om den igen med lecakulor, men till ingen nytta.

Jag vattnar den kanske varje eller varannan vecka, och då dränker jag den helt så att det rinner ut i botten. Själv tycker jag inte att den verkar fuktig när jag vattnar den.

Min undran är hur jag ska bli av med dessa problem och hur jag bäst ska sköta honom? Helst vill jag inte behöva använda några medel som gör att jag inte kan äta citronerna.

Snälla snälla hjälp mig alla kunniga!

bambupinnarna har nog ruttnat bort.

mögel?

också mögel?

grävt lite längs lerbollen för att visa.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-02-2007, 23:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ta ur växten ur krukan sen tar du in växten i duschen och duschar av allt från rötterna använd en hård stråle , sen tar du krukan och diskar den någa utan diskmedel eller byter kruka helt och hållet , plantera om i ny citrusjord och blanda i lecakulor . sen sätt inga pinnar i krukan .

på vintern vill den ha svalt +10c och extra ljuse , eller i rumstemperatur och hög fukt och extra ljuse . ge näring under sommaren i form av citrusnäring har du balkong eller där du kan sätta ut den gör det på sommaren och ta in den igen innan frosten . på sommaren härdar du den för ute liv igenom att sätta den i skugga första tiden sen kan den stå i öst eller väst .

Citera
          polarbeer
          Inlägg 15-02-2007, 09:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 9 093

så den där lerbollen som alltid varit där är inget att ha? jag ska inte plantera om den i lera?

Citera
          jegi
          Inlägg 15-02-2007, 09:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Det du har på krukkanten är nog inte mögel utan avlagringar (salter) som är ofarligt. Sen är jag övertygad om att du kan äta ev citroner ändå även om du skulle ha lite mögel i jorden. Mår trädet bra f ö så tror jag inte du behöver bekymra dig om detta!

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-02-2007, 11:43
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (polarbeer @ 15-02-2007, 09:40)
          så den där lerbollen som alltid varit där är inget att ha? jag ska inte plantera om den i lera?

nej den är inte mycket till att ha

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-02-2007, 11:47
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (jegi @ 15-02-2007, 09:44)
          Det du har på krukkanten är nog inte mögel utan avlagringar (salter) som är ofarligt. Sen är jag övertygad om att du kan äta ev citroner ändå även om du skulle ha lite mögel i jorden. Mår trädet bra f ö så tror jag inte du behöver bekymra dig om detta!

så kan det med vara , ett enkelt test att veta vad det är

mögel går oftast lätt veck om man drar fingret och det är fuktigt och som en massa .

är det avlagringar så är det torrt och kristall aktigt och kan gå av .

Citera
          tulle
          Inlägg 15-02-2007, 16:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 242

Det gul/vita "ludd" som syns tydligt på 3:e bilden är med största sannolikhet en form av rotlöss. Om du tar växten ur krukan finner du det säkert hela vägen ner i botten av krukan och in mellan rötterna.
          Rotlöss är mycket svårbekämpat och framför allt återanvänd inte krukan, det är inte värt besväret att desinficera den.
          Hälsn
          tulle

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-02-2007, 17:30
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (tulle @ 15-02-2007, 16:40)
          Det gul/vita "ludd" som syns tydligt på 3:e bilden är med största sannolikhet en form av rotlöss. Om du tar växten ur krukan finner du det säkert hela vägen ner i botten av krukan och in mellan rötterna.
          Rotlöss är mycket svårbekämpat och framför allt återanvänd inte krukan, det är inte värt besväret att desinficera den.
          Hälsn
          tulle

om man vill ha krukan , så kan man lägga den i hett vatten över natten och/eller ha bekämpningsmedel i i vattnet undertiden eventuella ägg och ohyra dör . plus spola av rötterna som jag skrev innan

Citera
          tulle
          Inlägg 15-02-2007, 18:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 242

Det räcker inte att bara spola av rötterna med vatten, så enkelt är det inte att bli av med rotlöss.
          tulle

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-02-2007, 19:09
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (tulle @ 15-02-2007, 18:47)
          Det räcker inte att bara spola av rötterna med vatten, så enkelt är det inte att bli av med rotlöss.
          tulle

nee men man får veck jorden och har man en hård spole får man veck annat skit sen får man använda bekämpningsmedel , när man väl fått veck jorden sår ser man rotlössen och då kan man ta veck dom eller som sagt använda nåt medel med att spola som jag skrev innan menade jag mer som att få veck jorden för lera är inte så bra i alla lägen

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 19:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon