CITAT (pejori @ 19-02-2007, 18:32)
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 18:33)
Letade rätt på ordet stackel, elhalsband kan jag ju fantisera ganska väl om hur det fungerar. Är det verkligen nödvändigt? :(
Är som sagt ingen hundkännare (men är mycket kär i bullfastiffar :wub: ). Kan bara tänka mig att det eventuellt är medel som tas till som "absolut sista utväg" och att hundens liv/hälsa kan stå på spel. Hur ser ni hundkännare på detta?
Inom hästeriet har det och förekommer bl a barrering för att få hästarna att vara mer aktsamma om sina ben. Metoderna har varit mer eller mindre rumsrena :angry:
skulle alldrig använda stackel eller el-halsband på mina hundar
då kan mAN LIKA GÄRNA PISKA DOM TILL LYDNAD...
dresyr(stryp)halsband använder jag vid behov
normal uppfostran (konsekvens) och mycket beröm ger glada och lydiga hundar som vill vara tillags
barrering är ett otyg som också går bort här...är emot våld av alla slag inom djurhållningen

jag håller med som sagt angående elhalsband och stackel.
max är en sån där vovve som alltid ska nosa på allt så fort som möjligt och gärna blockerar sig ute om det finns mkt dofter runtomkring så jag använder stryphalsband till vardags och nosgrimma bland mkt folk. nosgrimma är på intet vis något som gör hunden illa men den har en förmåga att "dämpa" hunden lite granna.
jag skulle aldrig medvetet göra min hund illa för att han ska lyda mig men jag kan använda mig av "hundspråk" om det behövs. kroppsspråk är som sagt det språk som hunden verkligen förstår.