| |
|
  |
JÄVLA HUND!, arg matte |
|
|
|
|
16-02-2007, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Men; lever de alltid "i nuet"? Visst har de minnen kvar av så´nt som hänt? Tessi blev ju misshandlad av förre ägaren--i somras när vi åkte förbi där-- så blev hon totalt vild! Gnällde, morrade, kröp ihop i baksätet.........
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 23:45
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (zaaritha @ 16-02-2007, 22:38) Men; lever de alltid "i nuet"? Visst har de minnen kvar av så´nt som hänt? Tessi blev ju misshandlad av förre ägaren--i somras när vi åkte förbi där-- så blev hon totalt vild! Gnällde, morrade, kröp ihop i baksätet......... visst har hundar minne av att blivit misshandlade. att banna en hund för något den gjort flera timmar tidigare leder dock inte till att hunden "lär" sig något då den faktiskt inte vet varför den blir bannad. och som någon skrev tidigare, man kan med kroppspråk och energi få i stort sett vilken hund som helst att krypa ihop och se skamsen ut. tappar man humör och det går ut över någon som inte kan försvara sig är man ute och cyklar. dessutom tycker jag det är fult att kalla människans bästa vän för "jävla hund".
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 00:24
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (zaaritha @ 16-02-2007, 22:38) Men; lever de alltid "i nuet"? Visst har de minnen kvar av så´nt som hänt? Tessi blev ju misshandlad av förre ägaren--i somras när vi åkte förbi där-- så blev hon totalt vild! Gnällde, morrade, kröp ihop i baksätet......... minne har dom av vad dom varit med om...men inte vad dom gjort för fel för en timma sedan när man skriker på dom men dom läser både kroppspråk och puls, så visst kryper dom ihop men att skälla då, gör ingen nytta, även om man bara är människa och gör det när hjärnan brinner
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 04:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
Oj så många inlägg det blev men det var intressant att läsa en del av dem för mig som är nybliven ägare till Sigge en gårdshund som är fem månader.
Max lilla slarv minner mig om när jag var litet barn och var ensam hemma när min mor var ute en stund. När hon kom hem blev hon arg på mig för att jag hade klippt sönder kaffe- och matkuponger. Det var krigsårens ransoneringkort som jag lekte med. Men det var väl hennes fel att sax och kuponger var tillgängliga för mig?
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 09:24
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (uno @ 17-02-2007, 04:34) Oj så många inlägg det blev men det var intressant att läsa en del av dem för mig som är nybliven ägare till Sigge en gårdshund som är fem månader.
Max lilla slarv minner mig om när jag var litet barn och var ensam hemma när min mor var ute en stund. När hon kom hem blev hon arg på mig för att jag hade klippt sönder kaffe- och matkuponger. Det var krigsårens ransoneringkort som jag lekte med. Men det var väl hennes fel att sax och kuponger var tillgängliga för mig? vet inte om man kan jämföra människor och hundar på det sättet - vi tänker liksom inte likadant.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 14:27
|

Medlem
Antal inlägg: 488
Medlem nr: 8 535

|
som sagt kan den här diskussionen hållas igång så länge som det finns liv på jorden...
visst kommer en hund ihåg om den blir misshandlad. den kommer även ihåg var bollen låg sist när man för två månader sen var och hälsade på hos mattes kompis.... så jag tror nog iaf att en hund kan minnas att den bitit sönder något som inte var en leksak = gjort något dumt.
som sagt är vi inget annat än människor och man blir arg om en hund eller ett barn gör saker de inte får. Max blev som sagt inte märkt för livet av min utskällning och kryper inte ihop varje gång jag nu kommer hem från jobbet utan han är precis lika glad som vanligt.
och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis??
och jag undrar fortfarande hur jag kan skicka ilskna signaler innan jag ens hunnit reagera på vad som hänt innan jag kom hem?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 15:33
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 16:38
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) som sagt kan den här diskussionen hållas igång så länge som det finns liv på jorden...
visst kommer en hund ihåg om den blir misshandlad. den kommer även ihåg var bollen låg sist när man för två månader sen var och hälsade på hos mattes kompis.... så jag tror nog iaf att en hund kan minnas att den bitit sönder något som inte var en leksak = gjort något dumt.
som sagt är vi inget annat än människor och man blir arg om en hund eller ett barn gör saker de inte får. Max blev som sagt inte märkt för livet av min utskällning och kryper inte ihop varje gång jag nu kommer hem från jobbet utan han är precis lika glad som vanligt.
och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis??
och jag undrar fortfarande hur jag kan skicka ilskna signaler innan jag ens hunnit reagera på vad som hänt innan jag kom hem? Nu är det ju iofs skillnad på att "komma ihåg om man blivit misshandlad" eller "veta varför man blir bestraffad". Sen håller jag i princip med om att det inte spelar nån roll om man säger "jävla hund", eftersom hunden inte kan svenska. Däremot reagerar jag på din attityd mot hunden. Att ha hund är ju ett fritt val vi gör, och när vi gör det valet så tar vi också på oss ett ansvar. Läste en gång om en person som brukade ha en ihoprullad tidning liggande på köksbänken. När hunden gjorde nåt den inte fick, så tog han tidningen och slog sig själv i huvudet och sa "dumma hundägare". Vi kan aldrig utkräva ansvar av en hund, vad som än händer. Det är alltid människan som har ansvar. Förstår att du gärna avslutar diskussionen. Tror inte du fått den reaktion du väntat dig. Max har inte lärt sig ett dugg, men jag hoppas att du har gjort det
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 17:46
|

Medlem

|
Min attityd tycker jag inte det är något fel på. Jag ser hunden som en rätt smart levande varelse som gör rätt och fel precis som vi, är en egen personlighet precis som vi och faktiskt kan ta skällning när den gör fel - precis som vi. nu är det inte så att jag alltid gapar och skriker på min hund och att han är hemskt olycklig. jag höjer inte rösten i onödan, inte alls! jag undviker att skälla på honom öht men ibland blir det som det blir. jag tycker att du ärligt ska tala om för mig att du aldrig bannat vovven. har du inte gjort det - med handen på hjärtat - så kan du fortsätta att nedvärdera mig och min reaktion. men råkar det vara så att du själv "råkat" banna den olydiga vovven så tycker jag att du kan fundera lite över varför du sitter och klagar på mig. jag var inte ute efter medhåll eller reaktion av något slag. jag skrev av mig och förväntade mig ingenting eftersom jag vet att reagerar man som en vanlig människa så får man kritik. jag lägger inte heller så mkt vikt vid att folk blir upprörda över småsaker - de har ju ändå inga värre saker att bli upprörda om. seså hit me again med hur dålig jag är som råkade bli arg när jag trodde hunden tuggat i sig 250 spänn... jag kommer ju trots allt ihåg vad jag gjorde för fel när du skäller på mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 17:56
|

Medlem

|
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 17:46) Min attityd tycker jag inte det är något fel på. Jag ser hunden som en rätt smart levande varelse som gör rätt och fel precis som vi, är en egen personlighet precis som vi och faktiskt kan ta skällning när den gör fel - precis som vi.
nu är det inte så att jag alltid gapar och skriker på min hund och att han är hemskt olycklig. jag höjer inte rösten i onödan, inte alls! jag undviker att skälla på honom öht men ibland blir det som det blir.
jag tycker att du ärligt ska tala om för mig att du aldrig bannat vovven. har du inte gjort det - med handen på hjärtat - så kan du fortsätta att nedvärdera mig och min reaktion. men råkar det vara så att du själv "råkat" banna den olydiga vovven så tycker jag att du kan fundera lite över varför du sitter och klagar på mig. jag var inte ute efter medhåll eller reaktion av något slag. jag skrev av mig och förväntade mig ingenting eftersom jag vet att reagerar man som en vanlig människa så får man kritik. jag lägger inte heller så mkt vikt vid att folk blir upprörda över småsaker - de har ju ändå inga värre saker att bli upprörda om.
seså hit me again med hur dålig jag är som råkade bli arg när jag trodde hunden tuggat i sig 250 spänn... jag kommer ju trots allt ihåg vad jag gjorde för fel när du skäller på mig. :wub: Det är jobbigt att bli kritiserad. Jag vet. Tror att alla tycker det. Trist dock att du hävdar att du gjorde rätt. Det är en sak att göra misstag (för det gör vi ju alla) och sen inse att man gjort ett misstag. Såklart har jag bannat nån av hundarna nån gång, men hittills så har jag i alla fall gjort det i rätt ögonblick. Men gör jag det misstaget nån gång så hoppas jag också att jag har stake nog att erkänna det
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 17:58
|

Medlem

|
Jag sa aldrig någonsin att det var rätt gjort av mig. bara att jag tror att han vet vad det handlade om när det hände.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 9 012

|
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"?
--------------------
"Carpe diem quam minimum credula postero"
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 18:24
|

Medlem

|
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:09) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"? jag sa det för att uttrycka att jag var lite arg just då. jag kallar inte min hund jävla hund så att han hör trots att han ändå inte skulle förstå vad jag sa. det är helt enkelt bara nåt man säger när man är upprörd. så jävla farligt är det faktiskt inte att tänka det eller skriva det på internet. jag tror inte min hund mår dåligt för det.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 18:26
|

Medlem

|
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 17:58) Jag sa aldrig någonsin att det var rätt gjort av mig. bara att jag tror att han vet vad det handlade om när det hände. Är inte det ungefär samma sak? Du tror fortfarande att man kan bestraffa en hund flera timmar i efterskott. Förvånad är jag måste jag erkänna. Vad består din livslånga erfarenhet av hundar av för sorts erfarenhet?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 18:28
|

Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 9 012

|
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:24) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:09) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"? jag sa det för att uttrycka att jag var lite arg just då. jag kallar inte min hund jävla hund så att han hör trots att han ändå inte skulle förstå vad jag sa. det är helt enkelt bara nåt man säger när man är upprörd. så jävla farligt är det faktiskt inte att tänka det eller skriva det på internet. jag tror inte min hund mår dåligt för det. Vilket språk och vilken attityd! Jag hoppas verkligen att din attityd inte avspeglar sig på din lilla hund!
--------------------
"Carpe diem quam minimum credula postero"
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 18:31
|

Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 17-02-2007, 17:26) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 17:58) Jag sa aldrig någonsin att det var rätt gjort av mig. bara att jag tror att han vet vad det handlade om när det hände. Är inte det ungefär samma sak? Du tror fortfarande att man kan bestraffa en hund flera timmar i efterskott. Förvånad är jag måste jag erkänna. Vad består din livslånga erfarenhet av hundar av för sorts erfarenhet? den erfarenheten består av egna och andras hundar under min uppväxt. jag brukar inte skälla på max flera timmar efter att han gjort fel - han brukar inte göra dumheter som jag blir upprörd över medans jag inte är hemma. denna gången handlade det om en hel del pengar plus att det kunde ha varit nånting skadligt för honom som han tuggat i sig. jag blev då upprörd och arg och skällde på honom - dumma mig. att jag tror att han var medveten om vad jag skällde om är inte samma sak som att säga att jag tror att det var rätt av mig. bara att han inte fick men för livet för att han fick skäll i efterhand. för att förtydliga: Var det fel av mig att skälla på min hund långt efter händelsen? Svar JA! Visste han vad han fick skäll för? Svar JA!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 18:37
|

Medlem

|
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:31) Visste han vad han fick skäll för? Svar JA! Att ha levt i samma hus eller lägenhet som en hund är tyvärr inte liktydigt med erfarenhet. Erfarenhet skaffar man sig när man går kurser, engagerar sig, läser böcker, deltar i diskussioner .... o.s.v. Om du fortfarande tror att han visste vad han fått skäll för, så har du dessvärre väldigt lite erfarenhet. Det är synd om hundar som hamnar i såna situationer. Dom blir olyckliga och förstår inte situationer som denna. Dom har inte valt oss, utan vi har valt dom och det är våran skyldighet att sätta oss in i hundens värld och sätt att fungera när vi skaffar en.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 18:40
|

Medlem

|
CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:28) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:24) CITAT (Stefan_S @ 17-02-2007, 17:09) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 14:27) och att kalla hunden "jävla hund" är ju lika allvarligt som att säga "jävla unge" om ett barn oavsett det är ens eget eller inte eller att kalla någon man inte känner för "jävla idiot" bara för att de inte gör som man själv vill. eller är hunden bättre än människor på något vis?? Ja, visst är det illa. Det kan jag hålla med om. Därför undrar jag hur det kommer sig att du kallar din hund för "jävla hund"? jag sa det för att uttrycka att jag var lite arg just då. jag kallar inte min hund jävla hund så att han hör trots att han ändå inte skulle förstå vad jag sa. det är helt enkelt bara nåt man säger när man är upprörd. så jävla farligt är det faktiskt inte att tänka det eller skriva det på internet. jag tror inte min hund mår dåligt för det. Vilket språk och vilken attityd! Jag hoppas verkligen att din attityd inte avspeglar sig på din lilla hund! ja usch vilken elak häxa jag är. må draken piska mig tusenfaldigt med sin taggiga svans som straff!! och min lilla hund - han som älskar allt och alla, aldrig visat upp ett argt beteende någonsin under sitt liv och alltid är lika glad? nej han har inte tagit skada av mitt hemska språk och min fruktansvärda attityd....
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 18:43
|

Medlem

|
CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:40) ja usch vilken elak häxa jag är.
må draken piska mig tusenfaldigt med sin taggiga svans som straff!! Moget Du har definitivt ett attitydproblem i största allmänhet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2007, 18:45
|

Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 17-02-2007, 17:37) CITAT (sudden @ 17-02-2007, 18:31) Visste han vad han fick skäll för? Svar JA! Att ha levt i samma hus eller lägenhet som en hund är tyvärr inte liktydigt med erfarenhet. Erfarenhet skaffar man sig när man går kurser, engagerar sig, läser böcker, deltar i diskussioner .... o.s.v. Om du fortfarande tror att han visste vad han fått skäll för, så har du dessvärre väldigt lite erfarenhet. Det är synd om hundar som hamnar i såna situationer. Dom blir olyckliga och förstår inte situationer som denna. Dom har inte valt oss, utan vi har valt dom och det är våran skyldighet att sätta oss in i hundens värld och sätt att fungera när vi skaffar en. jodå jag har gått kurser både privat och i grupp. jag har även pysslat med lydnad och utställning och har varit väldigt aktiv med min hund vad det gäller träning. jag har även hjälpt en del vänner att lösa mindre problem som de har haft med sina hundar. dessutom så har max - efter valpstadiet - varit bästa vän med en hanhund som var osäker på andra hanar och inte kunde leka med hanar när de blivit för gamla. så lite erfarenhet har jag nog.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|