| |
|
  |
Kyrkliga begravningar, endast medlemmar |
|
|
|
|
15-02-2007, 23:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-02-2007, 23:48) Man blir medlem i Svenska kyrkan antingen när man ansöker om det eller när man döps. from 1996, innan blev man det automatisk om ens förälder/ar var medlem.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 23:56
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Vad roliga ni är Jag har kopierat text direkt från Sv kyrkans hemsida i ett tidigare inlägg om hur det va förut och när det ändrades men det verkar som om ingen läser vad man skriver
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2007, 23:58
|

Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 15-02-2007, 23:56) Vad roliga ni är Jag har kopierat text direkt från Sv kyrkans hemsida i ett tidigare inlägg om hur det va förut och när det ändrades men det verkar som om ingen läser vad man skriver  jag läste - läste jag fel? blev jättekonfunderad då jag vet att jag inte är döpt men ändå medlem. men men - nån ska väl vara det också..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 00:04
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
CITAT (Stintan43 @ 15-02-2007, 23:56) Vad roliga ni är Jag har kopierat text direkt från Sv kyrkans hemsida i ett tidigare inlägg om hur det va förut och när det ändrades men det verkar som om ingen läser vad man skriver  Jag har också länkat direkt till Svenska kyrkan där man kan läsa reglerna direkt på deras sajt, men märker samma sak som du.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 00:10
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
CITAT (herkules @ 15-02-2007, 23:58) jag läste - läste jag fel? Klockan är sen och jag har tagit min sömnis och ska snart krypa till kojs, men jag kan inte se att du skrivit fel, jag tycker allt stämmer.  Dock står det på Svenska kyrkans sida att man gärna ser att medlemmar som blir medlemmar i väntan på dop även döper sig. Men jag tycker dina tankar och känslor som du beskrev tidigare var väl genomtänkta och som jag upplever det så känns det helt rätt för dig där du befinner dig idag och jag tycker du ska fortsätta som tidigare om detta känns bäst för dig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 00:43
|

Medlem
Antal inlägg: 139
Medlem nr: 8 984

|
Hej,
Jag är medlem fortfarande i Svenska kyrkan, men jag är en keltisk wicca. Min pappa gick ur svenska kyrkan, men han går i kyrkan på minnesgudstjänst, bröllop och dop. Han tror på en god kraft och ett liv efter detta. Min mamma växte upp i ett litet samhälle och mycket kretsade runt kyrkan. Det var mer en chock om man inte kom till kyrkan, då kunde det skvallras. Jag och min sambo kommer att gifta oss i en kyrka, men till den kyrkan måste vi nog betala till för vi inte är Skottar. Jag tycker att man själv får välja, vill man ha en kristen begravning är det ok, om man har gått ur kyrkan. Vad jag har hört måste man betala annars, om man ska ex ha bröllop i Sverige.
--------------------
zon 2. "Always throw spilled salt over your left shoulder . Keep rosemary by your garden gate. Add pepper to your mashed potatoes. Plant roses and lavender, for luck. Fall in love whenever you can"..Alice Hoffman, Practical magic
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 02:31
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
CITAT (herkules @ 15-02-2007, 23:58) CITAT (Stintan43 @ 15-02-2007, 23:56) Vad roliga ni är Jag har kopierat text direkt från Sv kyrkans hemsida i ett tidigare inlägg om hur det va förut och när det ändrades men det verkar som om ingen läser vad man skriver  jag läste - läste jag fel? blev jättekonfunderad då jag vet att jag inte är döpt men ändå medlem. men men - nån ska väl vara det också..  Hi hi ... du får det sämsta av två världar ... du måste betala kyrkoskatten men hamnar ändå i helvetet !!  Tuff luck !
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 05:39
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (herkules @ 15-02-2007, 23:42) CITAT (faith @ 15-02-2007, 23:22) CITAT (herkules @ 15-02-2007, 23:04) du har fel askar - jag ÄR medlem i svenska kyrkan men är EJ döpt. Vill du inte döpa dig då? jag har faktiskt aldrig tänkt på det.. jag är mycket i kyrkan, ger gärna de pengar de behöver, kyrkan här där jag bor gör otroligt mycket bra för bland annat hemlösa, deras barnverksamhet osv. jag gillar kyrkan men vet inte om jag för den skull är kristen. jag tror inte på något speciellt. Så tänker jag också. Kyrkan handlar inte bara om mig själv och mina eventuella behov av "service". Diakonernas arbete med utsatta människor är ett exempel på en viktig samhällsfunktion. Mina skattekronor kan dom få, då vet jag att jag hjälper någon som inte har det lika bra som mig. För min egen del besöker jag bara kyrkan vid dop, konfirmation, bröllop och begravning och är inte heller troende.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 06:18
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Det är många som går ur kyrkan, ofta verkar det bero på ekonomiska skäl. Man fortsätter att utnyttja kyrkans tjänster, genom att en i familjen fortfarande är medlem. Då kan man fortfarande gifta sig och döpa barnen i kyrkan.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 08:00
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag tycker den här tråden pekar på vissa brister i det svenska samhället. Under alla dessa år som kyrkan och staten varit gifta har ett visst samhällssystem utvecklats där kyrkan haft ett finger med i spelet utan att egentligen vara inblandade.
Dopet används som en namngivningsceremoni utan att föräldrarna egentligen vill att barnet skall hamna i kyrkan. Man konfirmeras av gammal vana. Skolavslutningar sker ofta i kyrkan. Gifter sig i kyrkan. Begravs i kyrkan. Hjälporganisationer är ofta kyrkliga. Osv.
Det finns visserligen andra alternativ men ofta är dom lite torftiga och det finns lika ofta inga vettiga lokaler mm. Därför borde man se över hela systemet och ordna vettiga lokaler och "ritualer" där dom som inte tror på gud kan verka. Det är ju trots allt en stor majoritet av svenskarna som inte är religiösa på något sätt. Endast då kan skilsmässan kyrka-stat fullbordas.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 08:12
|
Medlem
Antal inlägg: 155
Medlem nr: 6 593

|
Kyrkan är en lustig institution. Jag är kyrkligt gift, men en människa som inte är med i statskyrkan, för det var viktigt för mig. Min partner har inte gått ur av ekonomiska skäl utan av ideologiska. Det kunde kyrkan acceptera.
Min morfar gick ur statskyrkan redan på 40-talet, en reaktion på att han som barn blev kallad horunge av prästen fast han var född inom äktenskapet men hade en bror som var född utom. Min mormor var djupt religiös. När morfar dog och akten hölls i Folkets hus bad min mormor att en präst skulle välsigna morfars själ, det var jätteviktigt för henne men det var tvärstopp.
Att min morfar tagit ställning var det ingen tvekan om, inte heller varför. Men hur kan det komma sig att samma kyrka accepterar min önskan inför giftermål men tvärnekar inför döden. Min mormor begärde alltså inte en kyrklig begravning, bara en själavälsignelse för sin skull.
Min mormor hade inte tvekat att betala en slant för välsignelsen, den var inte för morfar utan för henne. Då gällde inte att en var med i kyrkan. När jag gifte mig var det helt ok fast bara jag var medlem och det var viktigt för mig. Udda inställning.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 08:30
|

Medlem

|
Mycket av det som bejron skriver om kan hänvisas till den lokala prästen som ibland beter sig som en småpåve med egna regler. Några släktingar ville en gång besöka julottan i bykyrkan trots att dom egentligen aldrig gick i kyrkan, men medlemmar var dom fortfarande. I kyrkdörren stod prästen och välkomnade besökarna. När mina släktingar kom fram till honom undrade han vilka dom var eftersom han inte kände igen dom. Dom förklarade sina avsikter men då blev prästen sur. Gick dom inte på den vanliga högmässan nån gång var dom inte heller välkomna på julottan. Så dom gick hem och har inte satt sin fot i kyrkan sen dess.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 08:35
|

Medlem

|
CITAT (Gurkan @ 16-02-2007, 02:31) CITAT (herkules @ 15-02-2007, 23:58) CITAT (Stintan43 @ 15-02-2007, 23:56) Vad roliga ni är Jag har kopierat text direkt från Sv kyrkans hemsida i ett tidigare inlägg om hur det va förut och när det ändrades men det verkar som om ingen läser vad man skriver  jag läste - läste jag fel? blev jättekonfunderad då jag vet att jag inte är döpt men ändå medlem. men men - nån ska väl vara det också..  Hi hi ... du får det sämsta av två världar ... du måste betala kyrkoskatten men hamnar ändå i helvetet !!  Tuff luck ! de kronorna skulle kyrkan ändå få av mig, jag svälter inte ihjäl utan dem. himmel eller helvete - tror inte på något av det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 09:55
|
Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452

|
CITAT (Pirum @ 15-02-2007, 22:17) Jag är inte i en sådan position att någon ska döpas, men jag resonerar som så att om barnet växer upp som ateist/etc så har det fått lite vatten på huvudet men samtidigt glatt gammelmormor och andra äldre släktingar åtminstone. Ingen skada skedd. Om barnet växer upp som mer aktivt kristet (vet ej hur ofta sådant sker) så kanske det önskar att det redan var döpt. Fast sen är det givetvis så att de som vuxendöps gör det av fri vilja och det kan ju också vara värt något.
Men jag tror att en namngivningsakt utan kyrkligt inslag kan vara lika fint för de anhöriga. För någon slags 'välkomstritual' vill nog många ha, där släkten kan samlas etc.
Det där med nöddop etc har jag inte själv förstått, tycker inte det står i nya testamentet att barn kommer till helvetet om de är odöpta, kanske var det bara mer en försiktighetsåtgärd? (Gamla testamentet tar av naturliga skäl ej upp dopet, även om den gud som där beskrivs nog kanske kan tänka sig att kasta folk i skärselden lite hur som helst - de flesta barn är väl dock ganska oskyldiga även om arvssynden kan diskuteras) Tror man på en kärleksfull Gud - vilket jag gör - så finns inte skuggan av en chans att ett odöpt barn skulle hamna någon annanstans än i himlen!
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 10:13
|

Medlem

|
Då behövs väl inte alls dopet eller vid vilken ålder upphör den automatiska himlafärden?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (askar @ 15-02-2007, 22:11) Vi har sex barnbarn... ett av dem är döpt i kyrkan två har haft välsignelseakt och tre har inget med kyrkan att göra.
Skulle jag vara i sits att låta döpa/inte döpa barn så skulle jag i dagsläget välja att låta barnet få välja när det själv är moget för ett sådant beslut.
Faktiskt så tror jag att vi under så lång tid blivit itutade att barn ska döpas...för.. tänk om de dog och inte var upptagna i Guds församling! Var hamnade de då.. om inte i Helvetet?
Ju äldre man (jag) blir... desto mer börjar jag ifrågasätta detta. Vi har valt att inte döpa Isak just för att han ska få ta beslutet själv när han blir så gammal så han kan ta ställning till detta själv. Vi är inte kristna/troende men valde ändå att gifta oss i kyrkan. Varför??? Jo, för att det är en fin lokal med bra plats för många personer. Hade man kunnat lita på vädret så hade jag helst gift mig hemma i trädgården men hela den sommaren var kall så det vågade vi inte litapå. Vi valde också min mans konfirmationspräst som är väldigt rolig och inte alls så "traditionell" så det det blev inte så överdrivet mycket religiöst. Dubbelmoral? Ja, det kan man ju tycka om man vill men det bryr jag mig inte om. När vi gifte oss så var det ju vårt beslut, att döpa sig ska vara Isaks beslut i så fall och inte vårt. Vi är fortfarande medlemmar och jag har varit kvar i tron att de pengarna går till kyrkans byggnadsvård (jag vill vara med och bidra till dessa vackra byggnader) men tydligen är det inte så så nu finns inga hinder att gå ur och jag kommer nog göra det i år, min man får bestämma själv hur han vill göra. Har många runt mig som fått barn nyligen och de jag känner är inte troende alls men de flesta döper sina barn ändå  Det är väl nåt man "ska" göra för att alla andra gör det verkar det som. Angående begravning som tråden egentligen handlade om så tycker jag det är rätt. Är man inte med så är man antagligen inte heller intresserad av en kyrklig begravning. Är man det så går man ju inte ur.
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
Fullständigt OT. Jisses vad lilla Isak växer fru Berglund. Söt som en karamell är han också
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 11:10
|

Medlem
Antal inlägg: 817
Medlem nr: 33

|
Mina föräldrar gick ur svenska kyrkan när det blev en diskussion om huruvida det skulle få finnas kvinnliga präster eller inte och likaså homosexuella bröllop. De tyckte det var för j-t att kyrkan skulle döma folk pga av kön eller sexuell tillhörighet. När far nu gick bort så har vi inte haft begravning för det ville han inte. Han åkte direkt hemifrån till krematoriet för kremering och begravning i minneslunden. Vi har lovat att gå dit någon dag och ta en gammeldansk med honom. Känns rätt och bra för oss alla och vi vet att det var hans önskan. Vi tog farväl hemma och har inget behöv av att göra det vid en begravning med allt vad där ingår. Mor vill göra likadant och troligen kommer jag att vilja detsamma trots att jag fortfarande är medlem i kyrkan. Jag tycker kyrkan gör mycket gott och tycker om att gå i kyrkan fast jag inte är troende på det sättet. Var och en till sitt...
--------------------
Vänliga hälsningar Helen i Skåne
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 11:49
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Pirum @ 15-02-2007, 22:17) Det där med nöddop etc har jag inte själv förstått, tycker inte det står i nya testamentet att barn kommer till helvetet om de är odöpta, kanske var det bara mer en försiktighetsåtgärd? (Gamla testamentet tar av naturliga skäl ej upp dopet, även om den gud som där beskrivs nog kanske kan tänka sig att kasta folk i skärselden lite hur som helst - de flesta barn är väl dock ganska oskyldiga även om arvssynden kan diskuteras) Det där med nöddop hade ju en gång i tiden en praktisk innebörd. Född in i kyrkan - ja men var man inte döpt kunde man inte begravas inom kyrkogårdens murar. Vet inte när regeln togs bort men traditionen med nöddop fanns i alla fall 1965 när min två dagar gamla brorson döptes på sjukhuset. Han blev tre dagar  Självspillningar fick heller inte begravas innan murarna. Man kan undra om kyrkan egentligen var så glada när folksskolesystemet infördes på 1800-talet. Deras makt började beskäras så smått då när folk blev mer upplysta och fler och fler inte gick på deras skrämselpropaganda längre. Här i västsverige - Bohuslän & Göteborg härjade schartauanerna långt in på 1900-talet. Det var/är väl den mest konservativa grenen inom Svenska kyrkan. När min kusin gifte sig tidigt 60-tal hade hon rätt att bära kyrkans krona eftersom hon var oskuld! Bara en sån sak. Det har väl framgått att jag tycker det är bra att kyrka och stat har skiljts åt?
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2007, 15:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Håller med tidigare talare.
Om man inte vill vara med i svenska kyrkan, ska man väl inte få fördelarna gratis?
alla föreningar, klubbar och församlingar har medlemserbjudanden utan att någon skulle komma på idén att alla skulle få samma.. , eller hur??
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|