CITAT (Mickebombom @ 15-02-2007, 22:57)
...skölja med vatten...
Jag jobbar som lärare och låter alla elever plantera varsin växt som dom skall följa under terminen.
Nu ha hela odlingen drabbas av löss!! J**la blomsterhandel som sålde den jorden!
Hur som helst så undrar jag några saker
Skulle det vara en bra idé att börja med att skölja alla växter (frösådda för 3-4 veckor sedan) rena från både jord och löss och sedan planera om i ny (steriliserad) jord?
Finns det något bekämpningsmedel utöver såpa som man kan använda på växter man skall äta?
Har ni några andra tips...? Att jag själv skulle klämma ett oändligt antal löss dag ut och dag in under flera veckor på 150-200 planor tror jag ite jag orkar, då börjar jag hellra om med allt
Tacksam för snabba råd, många växter är redan ledsna :-(
/micke
Vet inte vilka kunskaper du har om bladlöss men att de skulle komma med jorden är inte troligt. Löss lägger inte ägg i jorden samt de levande lössen lär inte leva många dagar i en jordpåse och det är troligtvis bara bevingade löss som ev. skulle kunna ta sig till en jordpåse men de är ju ofta ganska stora så de tar sig nog inte in i hålen i påsen samt varför skulle de ta sig till jorden?? De bevingade lössen brukar söka sig till mat = örtartade växtdelar.
Du behöver inte plantera om det räcker att ex. göra iordning en hink med ljummet vatten och såpa , håll sedan handen över jorden i krukan och doppa ner de gröna växtdelarna i såpblandningen och rör runt lite med växtdelarna i såpan. Behandlingen kan behöva upprepas en gång i veckan under några veckor framöver, bladlöss idkar jungfrufödsel så det räcker att du missar en för att det ska bli flera.