|
|
  |
Den självläkande människan, av Susanna Edin |
|
|
|
18-02-2007, 21:31
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Limeblossom @ 18-02-2007, 19:25) Jag har läst boken men som någon skrev, hur ska man orka leva efter det idealet? Men visst tror jag att mycket av det vore bra för oss. Ang mineraler och brist på sådana....jag gick hos en biopat och hon kollade det mesta i den vägen. Väldigt intressant att jämföra mina "problem" med dom mineralbrister jag hade med både Sanna Ehdin och annan litteratur. Det låter intressant. Berätta gärna lite mer.
|
|
|
|
askar
|
18-02-2007, 21:42
|
Gäster

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2007, 13:33) Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt. Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst.  Instämmer i vad Magdis säger... har just nu provtagningsremiss där de Magdis räknat upp finns med... plus ett par till. De proverna tas före/vid varje läkarbesök jag gör. Mineralbrist torde väl vara sällsynt. Men så klart.. går man till humbug"doktorer" så nog hittar de en massa brister och också allvarliga sjukdomar som kräver att du köper just hans "mediciner" för att bli frisk.
|
|
|
|
|
18-02-2007, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (askar @ 18-02-2007, 21:42) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2007, 13:33) Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt.
Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst. :) Instämmer i vad Magdis säger... har just nu provtagningsremiss där de Magdis räknat upp finns med... plus ett par till. De proverna tas före/vid varje läkarbesök jag gör. Mineralbrist torde väl vara sällsynt. Men så klart.. går man till humbug"doktorer" så nog hittar de en massa brister och också allvarliga sjukdomar som kräver att du köper just hans "mediciner" för att bli frisk.  Just brist på mineraler och vitaminer är något som allt mer börjar anses som kraftigt överdrivet vad jag har förstått. Om man äter en allsidig kost så bör bristsymptom vara mycket sällsynt. Personer med specialkost som extrema veganer t.ex. kan behöva komplettera. Däremot har läkare varnat för att konsekvent äta vitamin och mineraltabletter i förebyggande syfte kan få motsatt effekt och ge förgiftningssymptom. Men "hälsokostbranschen" lever ju på att kränga vitaminpiller till folk så de talar ju gärna om vitaminer i sin marknadsföring. Själv följer jag hellre livsmedelsverkets kostråd än någon medioker författare eller någon antroposofs.
--------------------
|
|
|
|
|
18-02-2007, 21:58
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Christa @ 17-02-2007, 11:54) Är det någon av er som läst "Den självläkande människan" av Susanna Edin?
Vad anser ni om det hon skriver? Jag har inte hört talas om Sanna Edin tidigare. Tack för tipset! Bryr mig inte om de negaiva kommentarerna längre ner i tråden  Vad jag däremot har i bokhyllan är Louise Hay - You can heal your life/Du kan hela ditt liv. Det låter himla lätt o klämkäckt men boken ger oerhört mycket att tänka på. Rätt mycket stämmer faktiskt! Man får tänka två - eller tre - gånger och jo - viss kan hon ha rätt. Om denna Sanna Edin är av samma ull så vill jag nog ge henne en chans
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
askar
|
18-02-2007, 22:01
|
Gäster

|
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 21:48) CITAT (askar @ 18-02-2007, 21:42) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2007, 13:33) Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt. Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst.  Instämmer i vad Magdis säger... har just nu provtagningsremiss där de Magdis räknat upp finns med... plus ett par till. De proverna tas före/vid varje läkarbesök jag gör. Mineralbrist torde väl vara sällsynt. Men så klart.. går man till humbug"doktorer" så nog hittar de en massa brister och också allvarliga sjukdomar som kräver att du köper just hans "mediciner" för att bli frisk.  Just brist på mineraler och vitaminer är något som allt mer börjar anses som kraftigt överdrivet vad jag har förstått. Om man äter en allsidig kost så bör bristsymptom vara mycket sällsynt. Personer med specialkost som extrema veganer t.ex. kan behöva komplettera. Däremot har läkare varnat för att konsekvent äta vitamin och mineraltabletter i förebyggande syfte kan få motsatt effekt och ge förgiftningssymptom. Men "hälsokostbranschen" lever ju på att kränga vitaminpiller till folk så de talar ju gärna om vitaminer i sin marknadsföring. Själv följer jag hellre livsmedelsverkets kostråd än någon medioker författare eller någon antroposofs. Faktiskt så måste jag erkänna att jag gått på myten om att man ska ta vitamintillskott om man inte äter så där vetenskapligt riktigt. Nu när jag sedan nov har slutat ta apotekets Mitt Val så har mina muskelkramper minimerats till några enstaka/månad istället för kanske ett tjugotal/dygn. Mina mediciner har som biverkning muskelkramper... men de är sällsynta... precis som för mig numera.
|
|
|
|
|
18-02-2007, 22:09
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Bee @ 18-02-2007, 21:58) CITAT (Christa @ 17-02-2007, 11:54) Är det någon av er som läst "Den självläkande människan" av Susanna Edin?
Vad anser ni om det hon skriver? Jag har inte hört talas om Sanna Edin tidigare. Tack för tipset! Bryr mig inte om de negaiva kommentarerna längre ner i tråden  Vad jag däremot har i bokhyllan är Louise Hay - You can heal your life/Du kan hela ditt liv. Det låter himla lätt o klämkäckt men boken ger oerhört mycket att tänka på. Rätt mycket stämmer faktiskt! Man får tänka två - eller tre - gånger och jo - viss kan hon ha rätt. Om denna Sanna Edin är av samma ull så vill jag nog ge henne en chans  Man väljer givetvis själv vilka experiment man vill utsätta sin kropp för. Men jag tycker det är ett märkligt fenomen att när det dyker upp författare som är duktiga på att marknadsföra sig själva som Lauritzen och hans bantarkurer som påstås botar cancer och Ehdins konsekvent dåligt underbyggda påståenden så blir de en "underdog" i folks ögon och man vill ta parti FÖR dem bara för att de vågar gå emot "etablissemanget". Sanna Ehdin har påstått att påsar under ögonen beror på vetemjölsallergi och hennes främsta argument mot att äta vetemjöl är ...blandar man vetemjöl och vatten får man klister, och det kan ju aldrig vara nyttigt att äta.... Det känns ju som vetenskapliga bedrifter på hög nivå
--------------------
|
|
|
|
askar
|
18-02-2007, 22:11
|
Gäster

|
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 22:09) Sanna Ehdin har påstått att påsar under ögonen beror på vetemjölsallergi och hennes främsta argument mot att äta vetemjöl är ...blandar man vetemjöl och vatten får man klister, och det kan ju aldrig vara nyttigt att äta.... Det känns ju som vetenskapliga bedrifter på hög nivå 
|
|
|
|
|
19-02-2007, 00:04
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 22:09) ............Sanna Ehdin har påstått att påsar under ögonen beror på vetemjölsallergi......... Det påståendet kan jag dementera direkt!! Jag har påsar under ögonen men har inte ätit vetemjöl på över 1 år!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
19-02-2007, 08:47
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-02-2007, 13:33) Fast Kalium ingår ju inte i nån exklusiv, ovanlig mineralanalys som du verkar mena nu Christa. Om man kommer till akutmottagningen eller vårdcentralen och de tar blodprov på en, då kan man vara ganska säker på att kalium ingår i det provet. Natrium, kalium, kreatinin, Hb och CRP brukar vara rutinstatus överallt. Har man kaliumbrist kan man få muskelsvagheter o hjärtproblem. Käka ett par bananer så är det problemet löst.  Är detta något som gjort under många år? Någon skrev ju t o m att det gjordes vid varje läkarbesök. Som jag skrev tidigare i denna tråd så har de inte kollat kaliumvärdet på mig någon gång under de 16 år jag tillhört en annan vårdcentral. Det där med att jag skulle mena att kaliumtest skulle vara exlusivt eller ovanligt känner jag dock inte igen. Gör de en blodanalys för att se på mineralstatus i sin helhet borde det dock ingå. Nå, jag förstod inte den kommentaren så det är lite svårt att bemöta den.
|
|
|
|
|
19-02-2007, 08:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
Dessa prover tas def. inte vid varje läkarbesök. Provtagningar görs inte om det inte finns fog för det. Det beror ju helt på vad du söker för.
Däremot tas de i princip alltid som ett led vid intagningsstatus när man läggs in på sjukhus.
--------------------
Lena
|
|
|
|
askar
|
19-02-2007, 09:32
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 19-02-2007, 08:47) Någon skrev ju t o m att det gjordes vid varje läkarbesök. "Någon" var jag... som inte skrev att de tas vid varje läkarbesök. Jag skrev De proverna tas före/vid varje läkarbesök jag gör. .. det är lite skillnad det.
|
|
|
|
|
19-02-2007, 14:59
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Christa @ 19-02-2007, 08:47) Det där med att jag skulle mena att kaliumtest skulle vara exlusivt eller ovanligt känner jag dock inte igen. Så här skrev du i ett tidigare inlägg: CITAT Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler Det lät som att du trodde att det var väldigt ovanligt att man kollar upp kaliumvärdena inom traditionell sjukvård men det är ett av de allra vanligast förekommande blodproverna man tar. Du kanske syftar på lite ovanligare analyser av mineraler och vitaminer som det knappast finns någon med normala kostvanor som lider brist på? Natrium/kalium står iallafall högst upp på labremissen för rutinprover.
|
|
|
|
|
19-02-2007, 15:05
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Leocarpus @ 18-02-2007, 22:09) CITAT (Bee @ 18-02-2007, 21:58) CITAT (Christa @ 17-02-2007, 11:54) Är det någon av er som läst "Den självläkande människan" av Susanna Edin?
Vad anser ni om det hon skriver? Jag har inte hört talas om Sanna Edin tidigare. Tack för tipset! Bryr mig inte om de negaiva kommentarerna längre ner i tråden  Vad jag däremot har i bokhyllan är Louise Hay - You can heal your life/Du kan hela ditt liv. Det låter himla lätt o klämkäckt men boken ger oerhört mycket att tänka på. Rätt mycket stämmer faktiskt! Man får tänka två - eller tre - gånger och jo - viss kan hon ha rätt. Om denna Sanna Edin är av samma ull så vill jag nog ge henne en chans  Man väljer givetvis själv vilka experiment man vill utsätta sin kropp för. Men jag tycker det är ett märkligt fenomen att när det dyker upp författare som är duktiga på att marknadsföra sig själva som Lauritzen och hans bantarkurer som påstås botar cancer och Ehdins konsekvent dåligt underbyggda påståenden så blir de en "underdog" i folks ögon och man vill ta parti FÖR dem bara för att de vågar gå emot "etablissemanget". Sanna Ehdin har påstått att påsar under ögonen beror på vetemjölsallergi och hennes främsta argument mot att äta vetemjöl är ...blandar man vetemjöl och vatten får man klister, och det kan ju aldrig vara nyttigt att äta.... Det känns ju som vetenskapliga bedrifter på hög nivå  Nu har jag kolla runt lite och får väl hålla med kritikerna. Med tanke på trådens titel så kopplade jag ihop henne med Louise Hay och trodde det var en svensk variant. En "hönan-o-ägget"-grej kanske men jag har svårt att tro att man löser sina emotionella problem med "rätt" sorts mat
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
19-02-2007, 21:12
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-02-2007, 14:59) CITAT (Christa @ 19-02-2007, 08:47) Det där med att jag skulle mena att kaliumtest skulle vara exlusivt eller ovanligt känner jag dock inte igen. Så här skrev du i ett tidigare inlägg: CITAT Sjukvården verkar dock ha något slags motstånd mot att kolla om man har brist eller låga värden beträffande mineraler Det lät som att du trodde att det var väldigt ovanligt att man kollar upp kaliumvärdena inom traditionell sjukvård men det är ett av de allra vanligast förekommande blodproverna man tar. Du kanske syftar på lite ovanligare analyser av mineraler och vitaminer som det knappast finns någon med normala kostvanor som lider brist på? Natrium/kalium står iallafall högst upp på labremissen för rutinprover. Jag syftade på att de inte så ofta gör en total blodanalys beträffande mineraler. Jag hade hoppats att min läkare ville kolla magnesium, zink osv men då blev hon arg. Varför skulle vi kolla det... ungefär. Min ögonläkare sa beträffande min första glaskroppsavlossning att det kunde bero på näringsbrist. Framförallt selen och e-vitamin. Jag har läst på flera ställen att stress kan ge magnesiumbrist. Att människor som lever i områden med hårt vatten dvs vatten rikt på mineraler har lägre frekvens av hjärt- kärlsjukdomar hörde man ju mycket talas om för sådär 20 år sedan. Stress kan ju orsaka dålig matsmältning och diareer. Den västerlänska kosten där man raffinerat bort mycket av den mineralrika delen av våra livsmedel gör ju att vi får i oss en mindre mängd mineraler än tidigare. Jag tycker det borde vara högintressant att titta närmare på om det går att bota en del sjukdomar med tillskott av mineraler och vitaminer. Har alla människor som påstår att de botat människor på detta sätt fel?
|
|
|
|
|
19-02-2007, 21:15
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
ja
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
20-02-2007, 07:50
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:15) ja Hur kan du vara så säker? Vad anser du att de blivit botade av?
|
|
|
|
|
20-02-2007, 08:19
|
Medlem
Antal inlägg: 155
Medlem nr: 6 593

|
Om det varit så enkelt att bota människor som genom ett enkelt mineralblodprov, varför tror du då inte att läkemedelsindustrin hade nappat på det genast? Dom har profit för ögonen och är jättesnabba på att forska om saker och ting men inte ens dom tror på det. Det tycker jag säger en hel del. Dessutom är skolmedicinen inte helt världsfrånvänd, dom accepterar det som dom kan finna belägg för.
När man inom den traditionella medicinen kallar en sak för placeboeffekt rynkar vi på näsan och förkastar det, när en opportunist skriver en bok om samma sak anammar vi det som sanning för det kostar pengar.
Humbug.
|
|
|
|
|
20-02-2007, 08:28
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Om en människa har nån form av mineralbrist så kan det givetvis botas med tillsats av detta men sådana tillstånd är ganska ovanliga. Däremot är det en del som flummat till ordentligt om saken och tror att alla sjukdomstillstånd har sitt ursprung i nån brist och därför också tror att allt går att bota med tillsatser.
Sen finns det andra som vill tjäna pengar på människors okunskap och kränger totalt obehövliga preparat för att fylla sina egna fickor.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
20-02-2007, 08:40
|

Medlem

|
CITAT (bejron @ 20-02-2007, 08:19) Om det varit så enkelt att bota människor som genom ett enkelt mineralblodprov, varför tror du då inte att läkemedelsindustrin hade nappat på det genast? Dom har profit för ögonen och är jättesnabba på att forska om saker och ting men inte ens dom tror på det. Det tycker jag säger en hel del. Dessutom är skolmedicinen inte helt världsfrånvänd, dom accepterar det som dom kan finna belägg för.
När man inom den traditionella medicinen kallar en sak för placeboeffekt rynkar vi på näsan och förkastar det, när en opportunist skriver en bok om samma sak anammar vi det som sanning för det kostar pengar.
Humbug. Artikeln om blodanalys handlade bl a om en liten flicka som var allergisk mot en rad olika saker. Menar du då att hon botades för att hon trodde att hon skulle bli frisk? I så fall skulle man ju ta fasta på det och se till att folk trodde att de skulle bli friska. Enkelt och billigt. När det gäller läkemedelsindustrin så är det ju inte så lönsamt att forska kring sådant som kan botas med receptfria preparat. Det mest lönsamma är ju mediciner som de är ensamma om och därmed kan ta ordentligt betalt för.
|
|
|
|
|
20-02-2007, 08:52
|
Medlem
Antal inlägg: 155
Medlem nr: 6 593

|
Artikeln hittar jag inte i den här tråden och kan inte värdera den. Var det den som behandlade som sa att hon blev bättre eller hon själv? Blev hon äldre, växte något bort, fick hon andra preparat samtidigt, lade hon om kosten??? bara frågetecken. Det är enklare med placeboeffekt på människor som inte är skeptiska. Jag säger inte att det är så i just det här fallet, men så är det rent generellt. Bevisligen har stora röda piller bäst effekt oavsett krämpa och medicinsk effekt.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|