Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur tar man bort kirskål?
          CillaM
          Inlägg 11-01-2008, 21:08
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Saken är väl inte hur du, eller jag skulle använda det hela, vi läser ju på etiketten och informationen. Det är mer hur andra, de som först använder Roundup innan de överhuvudtaget tänker på andra alternativ, använder eländet. Jag vet flera exempel på människor som sprayar på skiten. Vad gott gör då den informationen att man ska pensla på det när människor inte ens orkar läsa hela informationen? Då är det lika bra att förbjuda eländet. Det är ungefär lite som den tysken som gick genom isen och som trodde att det sociala nätet skulle fånga upp honom. Här i Sverige, av alla ställen... naughty.gif

CITAT (flaxss @ 11-01-2008, 20:27) *
          men som jag skrev man ska enbart pensla på det tycker jag för att vara säker . och visst för mycket användning gör att det ev kommer ut till vattnet där nedbrytningen är långsam . men i jorden går nedbrytningen snabbt (har jag för mig ?,rätta mig gärna). därav håller jag med dig lite att man ska veta vad som händer plus ska man inte vara nära vattendrag . men å andra sidan gör det ingen skada på just djuren . så det tar väl lite ut varandra

det gör ju stor skada på växter och där bör man vara försiktig och alger så kommer det ut till vattendrag och sjöar så tar det väl ev död på växtlivet i och runt vattnet men å andra sidan är det väl uppblandat med sjön och blir i mindre mängd i sjö och vattendrag så det har väl inte samma effekt då . så jag tycker användning av det är ofarligt .

nu kankse jag låter som att jag har dubbla ansikten . angående mitt förra inlägg där jag själv inte skull använda .

varför det förbjuds vet jag inte , så upplys mig gärna tummenupp.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 11-01-2008, 21:11
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (CillaM @ 11-01-2008, 21:08) *
          Saken är väl inte hur du, eller jag skulle använda det hela, vi läser ju på etiketten och informationen. Det är mer hur andra, de som först använder Roundup innan de överhuvudtaget tänker på andra alternativ, använder eländet. Jag vet flera exempel på människor som sprayar på skiten. Vad gott gör då den informationen att man ska pensla på det när människor inte ens orkar läsa hela informationen? Då är det lika bra att förbjuda eländet. Det är ungefär lite som den tysken som gick genom isen och som trodde att det sociala nätet skulle fånga upp honom. Här i Sverige, av alla ställen... naughty.gif

men det är deras problem och fel . det har ju ingen skada på djur . plus bryts det ner i jorden . långsammare i vatten men då ändå i en utspäd mängd .

Citera
          CillaM
          Inlägg 11-01-2008, 21:45
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Men den informationen är ju vad vi vet NU, det kan ju lika gärna vara 100% galet om ett litet tag. Som med antibiotikan ungefär, fast den gör ju nytta fortfarande men den måste ges under väldigt stort överseende. Varför använda gift överhuvudtaget? Det är så onödigt. Kirskål och annat ogräs kommer vinna likväl, är det då så himla viktigt för den lilla människan att spraya skit överallt där hon går? Om något tar död på något annat, som ogräs eller växter, så har den troligtvis den stora förmågan att ta död på något mer.

CITAT (flaxss @ 11-01-2008, 21:11) *
          men det är deras problem och fel . det har ju ingen skada på djur . plus bryts det ner i jorden . långsammare i vatten men då ändå i en utspäd mängd .

Citera
          flaxss
          Inlägg 11-01-2008, 21:47
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (CillaM @ 11-01-2008, 21:45) *
          Men den informationen är ju vad vi vet NU, det kan ju lika gärna vara 100% galet om ett litet tag. Som med antibiotikan ungefär, fast den gör ju nytta fortfarande men den måste ges under väldigt stort överseende. Varför använda gift överhuvudtaget? Det är så onödigt. Kirskål och annat ogräs kommer vinna likväl, är det då så himla viktigt för den lilla människan att spraya skit överallt där hon går? Om något tar död på något annat, som ogräs eller växter, så har den troligtvis den stora förmågan att ta död på något mer.

jo jag håller med dig där , som jag skrev skulle jag inte själv använda det . tycker det inte är lönt och för mig kan dom lika gärna förbjuda det . men vad vi vet idag så är det skadligt för enbart växter och bryts ner i jorden .

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-01-2008, 10:21
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Om vi börjar med Kemikalieinspektionens(Kemi) förbud så baserades det mer på mer tyckande än på fakta. Det KAN ju vara farligt även om man inte bevisat något än. Förbudet upphävdes av EU med hävisning till den fria marknaden eller något ditåt. Vet inte hur länge det använts, uppåt 30 år?, så då borde man väl ha sett skador nu? Mycket av Kemis verksamhet verkar styras mer av farhågor än förnuft. För en tid sen yttrade man sig över kreosotimpregnerade slipers där en hel del av yttrandet har ifrågasatts.

Det glyfosat som spreds i början är borta för länge sen för fördelen med medlet är den snabba nedbrytningstiden. Halveringstiden rör sig om några dagar. Jag har själv sått gräs 3 veckor efter besprutning och det växte bra. Därför kan man inte komma dragande med farhågor om upplagring i naturen. Att börja svamla om DDT i sammanhanget är mycket vanligt bland motståndarna men det bevisar bara okunnigheten hos talaren, som att jämföra äpplen och bönor.

Trädgårdsfolket står fö för en mycket liten del av användningen, jordbruket är den absolut största användargruppen.

Visst är en Roundupsprutning bara en tillfällig lösning men det gäller även handrensning. Ogräset kan vandra in igen men har man ett besvärligt rotogräs som kirskål är Roundup den i särklass bästa lösningen. Jag har provat olika lösningar på problemet så jag vet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          flaxss
          Inlägg 12-01-2008, 15:49
          Länk hit: #46

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2008, 10:21) *
          Det glyfosat som spreds i början är borta för länge sen för fördelen med medlet är den snabba nedbrytningstiden. Halveringstiden rör sig om några dagar. Jag har själv sått gräs 3 veckor efter besprutning och det växte bra. Därför kan man inte komma dragande med farhågor om upplagring i naturen. Att börja svamla om DDT i sammanhanget är mycket vanligt bland motståndarna men det bevisar bara okunnigheten hos talaren, som att jämföra äpplen och bönor.

Trädgårdsfolket står fö för en mycket liten del av användningen, jordbruket är den absolut största användargruppen.

Visst är en Roundupsprutning bara en tillfällig lösning men det gäller även handrensning. Ogräset kan vandra in igen men har man ett besvärligt rotogräs som kirskål är Roundup den i särklass bästa lösningen. Jag har provat olika lösningar på problemet så jag vet.

det jag menar, att det bryts ned snabbt och är enbart farligt för växter så på det viset är det ofarligt ändå. att den personen som använder det inte kan hantera det är väl deras problem eller dom som säljer det . och för mig kvittar det om det fanns eller va förbjudet för jag använder det inte själv .

Redigerat av flaxss: 12-01-2008, 15:49

Citera
          Gloriana
          Inlägg 13-01-2008, 20:44
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

När jag flyttade till vårt hus för 4 år sen bestämde jag att jag inte skulle använda några som helst gifter av anledningen att jag trodde det var onödigt. Vid mitt förra hus använde jag roundup för att bli av med knölklocka. Det gick sådär. Knölklockan frodades ändå. Jag har faktiskt en rejäl flaska roundup kvar sen dess men jag har aldrig använt den här. Så jag har ogräs som kirskål. Och jag rensar tills jag blir tokig.
          Jag bestämde också att jag inte skulle använda någon konstgödning i trädgården (krukor är jag inte lika petig med). På dessa 4 år har jag inte haft ett enda allvarligt angrepp på mina blommor. Lite bladlöss - men bara lite, jag klämde ihäl dem. Liljebaggar - jodå, men de kan man inte ta kål på när man har många hundra krolliljor över hela tomten. Mjöldagg - försvann när jag flyttade växten. Några småsaker till har det väl varit men inget allvarligt på vare sig blommor eller grönsaker. Och om naturen är så snäll mot mig varför ska jag ta i storsläggan för att få den dit jag vill? Jag kan ju dra mitt lilla strå till stacken och försöka leva med naturen istället för att kämpa mot den.
          Jag har åkerfräken också. När jag fick syn på dem tänkte jag i mitt mörka sinne: roundup, det får bli roundup i många omgångar. Men jag besinnade mig och så drar jag dem så fort jag ser dem. De tröttnar förhoppningsvis fortare än jag.

Så till trådstartaren: bekämpa kirskålen på något av de uppräknade sätten i denna tråd, men räkna aldrig med att vara av med den. Den har säkerligen fröat och de fröna kommer att gro i åratal. Men den går att leva med och det går att hålla den i schack.

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          mrmi
          Inlägg 21-01-2008, 11:03
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 10 343

Jag har läst någonstans att man med hjälp av perena växter typ Lupiner kan utrota kirskålen. Vet inte om detta stämmer men det är kanske värt ett försök.

Jag ska iaf göra ett försök

Redigerat av mrmi: 21-01-2008, 11:07

--------------------
          En glad amatör som försöker få gröna fingrar!
          Växtzon 3-4
          http://biviken.blogspot.com/

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-01-2008, 14:16
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Lycka till. Risken är nog att du får problem med BÅDE lupiner och kirskål i framtiden.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Jatsi
          Inlägg 21-01-2008, 18:23
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 11 974

Täck en bit av marken med svart plast eller annat lämpligt material, kirskålen dör ut på en sommar om den inte får ljus. Kan komma fröplantor men är man observant och tar bort dem i tid så är det inget problem. Följande år täcker man en ny bit mark och så fortsätter man tills tomten är genomgången. Det behövs inga gifter men nog litet energi.

Citera
          Elisabeth G
          Inlägg 21-01-2008, 19:30
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 4 285

CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2008, 14:16) *
          Lycka till. Risken är nog att du får problem med BÅDE lupiner och kirskål i framtiden.

Så vackra blommor som lupiner kan man aldrig få problem med. flirting.gif

Citera
          Kilmister
          Inlägg 17-03-2008, 00:58
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 8 732

Jag sådde igen rabbatter och odlingar som hade kirskål med gräs.
          Ett par år med gräsklipparen, och nu är det borta.

Citera
          Babieca
          Inlägg 18-03-2008, 23:05
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 11 841

Hej,
          Vår tomt hade varit vildvuxen i flera år då vi köpte.
          Ödemarken, som min syster kallade den var en matta av kriskål.
          Jag har täckt ett område med pressenning, men efter två år så fanns ändå rötter kvar. Men de var väldigt lätta att gräva upp i den torra jorden.
          Övriga områden har jag gått på med en grep och tagit bort massor av rötter. Sedan sått gräs och klipper och då försvinner det.
          Rabatt går att gräva bort alla rötter, men det gäller att vara noga (ha tid) och vakta för små rotbitar kommer snart upp som blad igen. Var noga med att ta bort blommor så det inte sprider sig. Att stoppa spridningen är en liten seger.
          Annars går det att äta kirskål smile.gif
          Lycka till!
          /Anna

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 06:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon