Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chili, när, var och hur?
          Preussen
          Inlägg 04-06-2008, 15:51
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (muppan @ 04-06-2008, 14:44) *
          Eftersom Jamaican Beller är ca 1/2 meter lång pinne så trodde jag att toppning borde göras.

Kicki

men en halv meter är ingenting ju naughty.gif hade en minnibonnet som blev ca 180 cm lång. kul om man har utrymme

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Danne_A
          Inlägg 18-07-2008, 17:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 13 231

De växer mer om de har för lite sol.... Som ogräs... Har själv för mycket chilifrukter i söderfönster och fick i princip ta fram macheten då de steg över 1.5 m, som en häck innomhus och skymde solen. Har tre självbevattningskrukor (35 cm) från Ikea med 3 plantor i varje.

Lyckligtvis är de svårdödade och mina har gått bra att kapa när som helst, de bara fortsätter och gro och växa. Den generar dock inte så mycket frukt än, men blommar så det står härliga till.

Citera
          hestbak
          Inlägg 31-07-2008, 18:35
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 13 827

Jag smyger in med en fråga..
          Jag sådde chili för första gången i år (aji blanco-någonting), 6 frön i en kruka. 5 kom upp, är nu ca 2-3dm hög o har en frukt+flera blommor. Men så slog det mig att dom kanske vill vara en och en i krukorna? Som det ser ut nu så verkar dom trivas, nya skott kommer osv. Krukan är ..ja.. mellanstor? 15cm i diameter kanske?
          Ska jag dela på dom? När i så fall?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-07-2008, 22:43
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Du odlar i ganska liten kruka, 15cm är en riktig dvärgkruka ifall man odlar chili, jag odlar aji blanco christal sådd i slutet av mars och den är ca 80cm hög och med massor av frukter. Man brukar odla dem en och en och gradvis sätta dem i större kruka. Ifall man sår i mars eller så borde man vid det här laget ha en planta i en hink på 10-15 liter. Nu är det kanske lite sent att satsa på dem men de lär må bättre i större krukor + har du tänkt försöka övervintra dem ljust och svalt kan du behöva sätta dem en och en i krukor så de får lite större plats för rötterna.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 02-08-2008, 11:24
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag inser nu att det är ett rent under att mina chiliplantor kommit någonstans.
          Jag fick tre fröplantor av okänd sort av en jobbarkompis i våras. Dom fick nya 10 cm krukor och i dem har de fått bo tills det blev väder att ha dem ute på balkongen. I maj fick jag en till, som ska få flerfärgade frukter. Den "blev kvar" i 5 cm byttan. Alla 4 har stått i ett tråg vid väggen och har fått biobakt i vattnet när tomaterna fått det, varannan vattning. Ett par tre dm höga är dom.

Igår tröttnade jag på alla plantor på balkonggolvet så jag planterade chilin i blomlåda i pås-kogödsel (samplanterade med vita violer som verkar vara inne i andra andningen). Frukter sitter på alla plantorna och de blommar för fullt. Har ingen aning om när den första sorten är mogen, frukterna är gröna och jag vet ju inte om de ska växla färg.

Ok, jag får säkert inte nånb stor skörd men tydligen så tål åtminstone en del sorter rätt rejäl misshandel. Och det finns gränser för hur mycket chili jag gör av med.

Blir det större skörd om man plockar av frukterna efter hand, som med ärter, eller spelar det ingen roll?

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-11-2025, 19:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon