Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förslag på nya avdelningar i forumet
          anna_rispan
          Inlägg 08-03-2007, 15:28
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

jag tycker absolut att utomhus krukor ska vara i den avdelningen. uterum är väl utomhus?? elelr vad är uterum då?? jag känner mig verkligen som en novis nu allstå....

o om det ska vara så petigt kan man trassla till det ännumer. vi kan ju be o få döpa den till odling i kärl _ utomhus, på balkong, eller andra utomhusarenor

Redigerat av anna_rispan: 08-03-2007, 15:31

Citera
          myrtille
          Inlägg 08-03-2007, 15:49
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Det där med att få helt vattentäta skott mellan avdelningarna är det nog ingen idé att försöka sig på. Det är ofrånkomligt att ämnena överlappar och vad gör väl det egentligen? Det är ju vilken inriktning man har som avgör var inläggen hamnar. Beskärning av äppelträd kanske hamnar i träd/buskar medan olika äppelsorter snarare diskuteras i köksträdgården, och beroende på ens egen inställning till gnagare kan sorkar diskuteras i både natur och skadedjur osv. Sen kan man ju styra lite med det man skriver i det lilla stycket nedanför rubriken.

Balkong var det många som saknade som rubrik (bland annat jag) och det handlar ju då inte bara om odling i kruka, även om det också kan ingå - onödigt med två rubriker. Det här är mitt förslag till text under balkong:

Balkong, terrass och uterum
          Växter i kruka och annat som rör odling på liten yta.

Nu säger jag emot anna_rispan här som hann skriva ett inlägg innan jag var klar. Jag tycker kärl låter konstigt - kan det inte vara underförstått att balkonglådor och annat hör hit. Och utomhus tänkar då i alla fall jag på när man ser balkong. Jag skulle inte ställa frågor om mina inomhusväxter här.

Vad som ska stå under Bygga har jag inget förslag på just nu, är inte den avdelning så mycket. Gurkan hade ett bra förslag om redskap vill jag minnas, men det kanske skulle vara en egen rubrik?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-03-2007, 15:56
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Malvia @ 08-03-2007, 14:57) *
          OK

Häller med att rubriken: Balkong, terass och uterum inte stämmer helt med krukor utomhus. Tidigare var det en annan rubrik.

Men... var ska krukor utomhus vara då? Kanske petitess! unsure.gif

Ja därför tyck´te jag att man skall ta krukodling i en avdelning och odling på balkon och uterum ie en annan. För det är stor skillnad om jag har krukor på balkongen eller ute. Och ännu mera skillnad blir det om det är inglasad balkong eller uterum. Många odlar ju idag i inglasade uterum ( för mig är uterum alltid inglasad) och då krävs det helt andra odlingsbetingelser än med kruka utom hus. Räcker att man bara tänker på växtval.

Elisabeth

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 08-03-2007, 16:07
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (myrtille @ 08-03-2007, 15:49) *
          Det där med att få helt vattentäta skott mellan avdelningarna är det nog ingen idé att försöka sig på. Det är ofrånkomligt att ämnena överlappar och vad gör väl det egentligen? Det är ju vilken inriktning man har som avgör var inläggen hamnar. Beskärning av äppelträd kanske hamnar i träd/buskar medan olika äppelsorter snarare diskuteras i köksträdgården, och beroende på ens egen inställning till gnagare kan sorkar diskuteras i både natur och skadedjur osv. Sen kan man ju styra lite med det man skriver i det lilla stycket nedanför rubriken.

Balkong var det många som saknade som rubrik (bland annat jag) och det handlar ju då inte bara om odling i kruka, även om det också kan ingå - onödigt med två rubriker. Det här är mitt förslag till text under balkong:

Växter i kruka och annat som rör odling på liten yta.

Nu säger jag emot anna_rispan här som hann skriva ett inlägg innan jag var klar. Jag tycker kärl låter konstigt - kan det inte vara underförstått att balkonglådor och annat hör hit. Och utomhus tänkar då i alla fall jag på när man ser balkong. Jag skulle inte ställa frågor om mina inomhusväxter här.

Ja ja ja. Det som Myrtille skriver i första stycket var jag ute efter. jag tycker alltså att allt man odlar i kruka( jag tänker då såklart på alla mystiska kärl man kan ta till) gott är välkommet i det som nu heter balkong, terass....
          Att jag skrev odling i kärl var för att vända till det.
          Men nu har ju Myrtille på ett mycket bra sätt besrkivit det jag fösökte väcka tankar kring.
          Täta skott är svårt o kankse onödigt?

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2007, 15:56) *
          Ja därför tyck´te jag att man skall ta krukodling i en avdelning och odling på balkon och uterum ie en annan. För det är stor skillnad om jag har krukor på balkongen eller ute. Och ännu mera skillnad blir det om det är inglasad balkong eller uterum. Många odlar ju idag i inglasade uterum ( för mig är uterum alltid inglasad) och då krävs det helt andra odlingsbetingelser än med kruka utom hus. Räcker att man bara tänker på växtval.

Elisabeth

Ja visst det finns säkert skillander, men skillnaderna är väl ändå större mellan att ha en växt i en kruka eller dirket i jorden?

Citera
          pejori
          Inlägg 08-03-2007, 20:08
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

nu ser det jättebra ut!!!

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-03-2007, 20:21
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

För mig är det ju samma sak förutom att uterum har tagits bort. Men var är dom då??? Växthus och uterum är två helt skilda saker.

Jag har haft växthus i många år men det går inte att jämföra med inglasad balkong och ännu mindre med uterum/vinterträdgård.

Varför skall plötsligt alla som inte har trädgård vara mindre värd?

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-03-2007, 20:29
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT
          Balkong och terrassodling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus.

Jo, men nog kan man skriva om vinterträgård under denna rubrik tycker jag. kompiskram.gif

Redigerat av Lady Hamilton: 08-03-2007, 20:29

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Fenja
          Inlägg 08-03-2007, 21:07
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Du milde! Nu har det blivit så många nya avdelningar att jag tycker att forum indexsidan är rent avskräckande att titta på. Undrar hur man som ny reagerar på denna mångfald, särskilt av icke växtrealterade avdelningar... Varför ligger inte avdelningarna i bokstavsordning längre, det gjorde allt lite smidigare tycker jag.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          e_sedell
          Inlägg 08-03-2007, 21:12
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

...jo det blir ju lite rörigt.

utan att ge någon konstruktiv kritik.

Det är svårt att hitta rätt uppdelning. Helt enkelt.

Redigerat av e_sedell: 08-03-2007, 21:13

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Göran Carlsson, ...
          Inlägg 08-03-2007, 21:17
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 6

Av omröstningen att döma så kommer den översta huvudavdelningen att bli mindre framträdande snart.

När det gäller ordningen på forumen så har jag precis ändrat den så att de mest aktiva forumen ligger överst.

CITAT (Fenja @ 08-03-2007, 21:07) *
          Du milde! Nu har det blivit så många nya avdelningar att jag tycker att forum indexsidan är rent avskräckande att titta på. Undrar hur man som ny reagerar på denna mångfald, särskilt av icke växtrealterade avdelningar... Varför ligger inte avdelningarna i bokstavsordning längre, det gjorde allt lite smidigare tycker jag.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          <span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:red'>
          Göran Carlsson
          gc@odla.nu
          </span></span></span>

Citera
          Pjater
          Inlägg 08-03-2007, 21:17
          Länk hit: #131

Gäster

Tycker ni kan göra en avskärmning till för byggprojekt och liknande avdelningar, så det blir mer överskådligt typ.....

Citera
          e_sedell
          Inlägg 08-03-2007, 21:21
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

CITAT (Pjater @ 08-03-2007, 21:17) *
          Tycker ni kan göra en avskärmning till för byggprojekt och liknande avdelningar, så det blir mer överskådligt typ.....

Det är inte en dum idé.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          faith
          Inlägg 09-03-2007, 00:04
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 08-03-2007, 21:17) *
          När det gäller ordningen på forumen så har jag precis ändrat den så att de mest aktiva forumen ligger överst.

Jag tycker de ska vara i alfabetisk ordning, som det blev nu blev det rörigt.

--------------------

Citera
          Göran Carlsson, ...
          Inlägg 09-03-2007, 08:19
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 6

Jag kan lätt ändra det igen om många vill det. Jag tyckte det verkade bra med de mest aktiva överst men så är det kanske inte... duh.gif

CITAT (faith @ 09-03-2007, 00:04) *
          Jag tycker de ska vara i alfabetisk ordning, som det blev nu blev det rörigt.

--------------------
          <span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:red'>
          Göran Carlsson
          gc@odla.nu
          </span></span></span>

Citera
          Aries
          Inlägg 09-03-2007, 08:38
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 272
          Medlem nr: 5 519

Göran: Vilket jobb att försöka lyssna på alla skilda åsikterna. Avundas er inte! flirting.gif

Men onekligen ser det lite rörigt ut med de olika avdelningarna just nu. Gillade förslaget om att kanske "gruppera" avledningarna lite mer.

Typ att "bygga", "redskap", "jord&kompost", "vatten..."... ligger ihop.
          "träd", "prydnadsväxter", "krukväxter", "rosor"... på ett ställe.
          "Balkong..", "pallkrageodling", "krukodling", "växthuset"...

Ja, inte vet jag vilka som hör ihop... blush.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 09-03-2007, 09:01
          Länk hit: #136

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag har ingen åsikt om antalet avdelningar eller i vilken ordning de skall ligga. Jag har bara gjort en reflektion på det här med lysrör blush.gif
          (Jag vill inte på något vis påskina att jag är någon expert men i de flesta fall brukar ju jag och/eller kerstin gå in och svara på lysrörs frågorna)

Frågorna om lysrör och armaturer brukar ofta uppstå i samband med "frö-sådden" och då kan det uppstå problem unsure.gif Skall vi svara "fullt ut" på belysnings frågorna i "föröknings-avdelningen" eller bör vi hänvisa till den "nya avdelningen"? Iof så kanske det inte är något "stort" problem men samtidigt är det ju bra om man kan undvika att "reta upp" någon i onödan om vad som bör stå var. Och de nya kanske tar illa vid sig om det påpekas att de ställer frågan i fel avdelning dunno.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Alba
          Inlägg 09-03-2007, 11:35
          Länk hit: #137

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Vi kanske ska ligga lite lågt ett tag och inte ändra mer. Jag tycker utseendet som vi har nu är bra. Lätt att hitta. biggrin.gif

Förändringar är olika jobbiga för olika personer. En del har ju också uttryckt att de har svårt för förändringar. g.gif

Om vi låter det vara så här kanske 1-2 mån. och avstämmer då. Är det då helt åt pipsvängen går det ju ändra då. thumbsup.gif

Redigerat av Alba: 09-03-2007, 11:36

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2007, 11:37
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Alba @ 09-03-2007, 11:35) *
          Vi kanske ska ligga lite lågt ett tag och inte ändra mer. Jag tycker utseendet som vi har nu är bra. Lätt att hitta. biggrin.gif

Förändringar är olika jobbiga för olika personer. En del har ju också uttryckt att de har svårt för förändringar. g.gif

Om vi låter det vara så här kanske 1-2 mån. och avstämmer då. Är det då helt åt pipsvängen går det ju ändra då. thumbsup.gif

håller helt med där....nu får vi känna in det lite thumbsup.gif
          möjligen att flytta upp rosorna till växtavd. så specifika avd ligger för sig.

Redigerat av pejori: 09-03-2007, 11:40

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 09-03-2007, 16:41
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Resor kan väl ingå i trädgårdssmåprat som det gör nu, till exempel angående Älvsjömässan.
          Nu är ju inte jag den mest fotointresserade, men har det inte funkat bra att detta med avklaras i småprat eller vilda djur och naturavdelningarna?
          Datorfrågor behöver inte en egen avdelning tycker jag, de flesta som frågar får hjälp i småprat.

Jag tycker det är synd om det inte kan bli en egen avdelning för så- och odlingsråd. I synnerhet som det här på Odla betraktas som "fel/fult" att uppmana någon att använda sökfunktionen, däremot går det bra att länka till AoT:s Sålista?!! Odla behöver en egen sådan avdelning, helt klart! yes.gif
          Mvh
          Fenja

Redigerat av Fenja: 09-03-2007, 16:43

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Pia L
          Inlägg 09-03-2007, 17:04
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Resor och mässorna försvinner mycket i småpratet i trädgårdsavdelningen, så den avdelningen tycker jag är bra, även om den förmodligen inte kommer bli full så värst fort, men lättöverskådlig.
          Samma sak med Foto och datafrågor, dom har som nu lätt försvunnit i mängden och är därför inte lätta att hitta igen.
          Låt småpraten vara just det dom är, småprat. Och om man inte tycker om att andra ogillar hänvisningar till sökning och liknande så kan man väl hellre avstå att svara i en sådan tråd, hellre avstå än att såra någon wub.gif

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 00:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon