Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förslag på nya avdelningar i forumet
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-03-2007, 19:10
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tråd kallas hela raden av enskilda inlägg i exempelvis denna som handlar om nya avdelningar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          elleave
          Inlägg 05-03-2007, 10:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 662
          Medlem nr: 4 441

Kanske en avdelning för övrig hobby? g.gif Vi är ju många här som pysslar med annat än bara odling... giggle.gif
          Vore kul med en avdelning där man kan vis för andra vad man har gjort! wub.gif

--------------------

Min hemsida... - Skriv gärna i gästboken!

Citera
          Sylvia
          Inlägg 05-03-2007, 11:00
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (Berith @ 02-03-2007, 18:24) *
          Men blir inte det en himla massa nya avdelningar?

Kanske en idé att utse en moderator bland oss som läser här, för varje avdelning. Moderatorn ska sedan hålla reda på att man håller sig i ämnet och vid behov flyttar felkomna inlägg till rätt ställe, tar bort dubbletter och sådant som inte ska förekomma etc etc, alltså håller ordning som en annan skolfröken! rtfm.gif nono.gif bravo.gif no.gif smile.gif

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-03-2007, 11:05
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Husdjur och Vilda Djur kan man väl slå ihop till ett forum?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          aanderss
          Inlägg 05-03-2007, 13:11
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

CITAT (LadyG @ 05-03-2007, 11:05) *

tycker jag med

Citera
          Wargen
          Inlägg 05-03-2007, 13:11
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

Jag hade inte varit inne på ett tag så omdaningen blev en överraskning. Läste att album ska stöpas om. Jag försökte hitta mitt album men kunde inte hitta någon symbol eller länk förrän jag kom till min privata sida. Och då var det bara en kamera, ingen rubrik. Hoppas det kommer upp en symbol till album på startsidan när ni är klara med det.
          För övrigt tycker jag att det nya forumet ser jättebra ut! bravo.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2007, 13:59
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det tycker inte jag, i Husdjursavdelningen avhandlas helt andra saker än i avdelningen Vilda djur och natur

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          oim
          Inlägg 05-03-2007, 15:10
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 9 169

Kolonilotter. Vi har en kolonilott och vill gärna prata med andra som har det.

Citera
          e_sedell
          Inlägg 05-03-2007, 17:52
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Krångla inte till det med för många avdelningar bara, men någon mer avdelning finns det utrymme till tycker jag.

Mina förslag;
          ¤ Döp om "vilda djur och natur" till bara Natur

¤ Gör en fotoavdelning

¤ Låt några medlemmar vara moderatorer

¤ Hobbyavdelning?! Kanske kan vara trevligt.

Forumet blir bredare om man släpper in t.ex. foto och hobby. Frågan är om det är bra i längden?
          Jag tror det är bra till en viss gräns, sedan tappar forumet sin själ, och kvalité. Själv skulle jag inte tycka om ifall icke trädgårdsfolk, eller väldigt mycket nybörjare, satt på det här forumet. Det är väll kul på sitt vis, men risken är allt för mycket grundfrågor ställs. Enkla, och ungefär likadana, vilket skulle kunna få trogna och kunniga användare att svika. Risken med många användare är också att man blir än mer anonym och det blir än mer tjafs och påhopp. Men man ska ju inte måla FAN på väggen sägs det. Det är knappast ett senario jag tror kommer inträffa om 3-4 nya avdelningar läggs upp, men blir det majoritet av dessa avdelningar så är det nog faligt. Kanske ska man ha det i åtanke.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          faith
          Inlägg 05-03-2007, 18:31
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (e_sedell @ 05-03-2007, 17:52) *
          Forumet blir bredare om man släpper in t.ex. foto och hobby. Frågan är om det är bra i längden?
          Det håller jag med om. Fototrådar kan ligga under Småprat, anser jag. Även hobbytrådar.

CITAT (e_sedell @ 05-03-2007, 17:52) *
          [...]eller väldigt mycket nybörjare, satt på det här forumet. Det är väll kul på sitt vis, men risken är allt för mycket grundfrågor ställs. Enkla, och ungefär likadana, vilket skulle kunna få trogna och kunniga användare att svika.
          Det där förstår jag dock inte alls. Skulle nybörjare vara något negativt? unsure.gif

När det gäller att ge medlemmar moderatorbefogenheter så är jag helt emot det. Det brukar inte sluta bra är min erfarenhet. no.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2007, 18:34
          Länk hit: #51

Medlem

Rätta mej om jag har fel men jag tror forumet skulle förlora på att ha moderatorer. Göran och Ingemar sköter forumet ypperligt och är det något går det utmärkt att skicka ett PM eller maila dom.

Fotofrågor kan vara tillsammans med datafrågor och kan bli en bra avdelning där man kan ställa frågor om t.ex. kameraval eller om datorn strular. Vi behöver ju båda för att kunna dela med oss och många med mej är inte så kunniga inom dessa områden.

Hobbyavdelning efterlyste någon och det kanske är något för dom som har fler hobbies än odla.

Eventuella tillkommande avdelningar är väl till för att strukturera upp lite mer som jag har förstått det, inget annat.

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 05-03-2007, 19:19
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

faith:

Inget ont om nybörjade, men om tio trådar handlar om vilket lysrör jag ska välja och sju om jag satt upp dem rätt så skulle det inte bli kul i längden. Det där hör kanske till debatten om att dra upp gamla trådar vs. starta nya. Jag drog nog frågan till sin spets också.

------------

Jag har ett förslag till.

¤ En svampavdelning

Svamp räknas till botaniken, även om det inte tillhör växtriket. Jag har haft några frågor om ämnet men inte velat ställa det här, för att jag tycker man ska prata trädgård här. Jag är svampintresserad och skulle säkert också kunna svara på många frågor.

(Det finns ett bra, renodlat, svampforum på nätet, så jag saknar det inte på det viset. Jag är dock inte registrerad där utan brukar spara mina frågor till mina likasinnade. Vi brukar ses någon gång/vecka under sesången.)

faith:

Inget ont om nybörjade, men om tio trådar handlar om vilket lysrör jag ska välja och sju om jag satt upp dem rätt så skulle det inte bli kul i längden. Det där hör kanske till debatten om att dra upp gamla trådar vs. starta nya. Jag drog nog frågan till sin spets också.

------------

Jag har ett förslag till.

¤ En svampavdelning

Svamp räknas till botaniken, även om det inte tillhör växtriket. Jag har haft några frågor om ämnet men inte velat ställa det här, för att jag tycker man ska prata trädgård här. Jag är svampintresserad och skulle säkert också kunna svara på många frågor.

(Det finns ett bra, renodlat, svampforum på nätet, så jag saknar det inte på det viset. Jag är dock inte registrerad där utan brukar spara mina frågor till mina likasinnade. Vi brukar ses någon gång/vecka under sesången.)

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Ciczi
          Inlägg 05-03-2007, 19:20
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

hör inte andra hobbies än odling av olika slag hemma under småprat??? unsure.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-03-2007, 19:31
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Nej helst inte säger jag thumbdown.gif Jag tycker att vilda djur & natur tillför odla en dimension till för många är ju intresserade av trädgårdens vilda invånare och hur man kan underlätta för dessa. Sedan hamnar mycket efterlysningar av småfåglar, fjärilar, övriga insekter och vilda växter där. Tycker det är synd när identifikationsfrågor med vilda växter smyger sig in i "prydnadsväxter" och "småprat" och lite över allt, för då hittar man dem inte alltid.
          Jag som gillar det "vilda" läser där ofta men vill inte behöva sålla bland hamstrar och undulater.

Förövrigt tycker jag det är bra om vilda djur... byter namn och blir en mer allmän natur-tråd.

e_sedell, jag tycker att svamp passar utmärkt i vilda djur och natur tråden, eftersom svampriket får anses som vilt levande.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2007, 19:41
          Länk hit: #55

Medlem

Nej snälla slå inte ihop husdjur med vilda djur och natur det bäddar för bråk!

--------------------

Citera
          Netha
          Inlägg 05-03-2007, 22:53
          Länk hit: #56

Gäster

Om man skulle våga ha åsikt... så tycker jag inte att man ska slå ihop Husdjur med Vilda djur och Natur.
          Inte heller tycker jag att det behövs startas Hobbyavdelning
          Har man hobbyn utöver odling så kan man antingen ge länk till sin hemsida el till album med bilder på alstren.

Likaså undrar jag var gränsen för Reklam går.?
          Det tycks som en del kan göra hur mycket reklam som helst för sitt/sina företag... medan andra snabbt får sig en åthutning.
          Lite förvillande är det nog.

Citera
          faith
          Inlägg 06-03-2007, 00:04
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (Netha @ 05-03-2007, 22:53) *
          Likaså undrar jag var gränsen för Reklam går.?
          Det tycks som en del kan göra hur mycket reklam som helst för sitt/sina företag... medan andra snabbt får sig en åthutning.
          Lite förvillande är det nog.

Jag skulle också vilja veta detta. Jag fick en "åthutning" sad.gif för ett tag sedan när jag kommenterade att någon gjorde reklam och det var inget kul alls, eftersom jag uppfattat att reklam var förbjudet. Så klara regler vore önskvärt.

--------------------

Citera
          Ingemar
          Inlägg 06-03-2007, 08:34
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 7

Skicka mig ett PM om vilken reklam ni syftar på. Vi har ingen möjlighet att gå igenom och läsa allt även om vi läser mycket, när vi agerar och städar är det ofta för att någon tipsat oss. Men sen är det också så att vi i vissa fall tillåter en del reklam från vissa användare om de i gengäld bidrar med sina kunskaper i forumet, vad vi däremot alltid tar bort är reklam från företagare som endast gör reklam men i övrigt inte tillför något.

--------------------

Citera
          Göran Carlsson, ...
          Inlägg 06-03-2007, 10:36
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 6

Nu har jag försökt göra en ny sammanställning utifrån alla förslag. Många verkar inte vilja ha för många avdelningar och varje ny avdelning ska tillföra något. Eventuellt kan vi ändra någon avdelning.

Att slå ihop "Trädgårdsbygge" och "Vatten i trädgården" tycker inte jag är bra. Inte heller "husdjur" och "vilda djur och natur", eller "krukväxter" och "krukodling". Alla dessa tycker jag är så olika att de ska vara olika avdelningar.

"Sålista och/eller odlingsbeskrivningar av enskilda växter." Passar inte detta bättre under respektive växtavdelning och i förkultivering? Helst ska det direkt framgå i vilken avdelning man ska skriva. Detta tycker jag även gäller köpråd.

"Växtidentifiering" Är det ett tillräckligt stort ämne för en egen avdelning? Ska man inte ta det i respektive grupp? Detsamma anser jag om en "Konnässörsklubb", vilket iofs skulle vara en rolig avdelning men även ovanliga växter hör ju till en viss avdelning som redan finns.

Trädgårdslitteratur anser jag man kan diskutera i småprat eller finns det så mycket att diskutera att det ska ha en egen avdelning?

Avdelningen om pallkragar startade vi lite på skoj en gång i tiden men eftersom det är en speciell odlingsmetod med upphöjda bäddar tycker jag den ska få vara kvar. Den är ju trots allt ganska populär.

"Kolonilotter" Hur skiljer sig detta odlingssätt? Finns det tillräckligt stort intresse?

"Hobby" Skulle inte detta bli ett väldigt splittrat forum om det ska handla om alla andra intressen?

"Trädgårdsföreningar" Finns det tillräckligt stort intresse?
          Diskutera vad som händer i t ex lokalkretsar av Trädgårdsamatörerna, Riksförbundet Svensk Trädgård och liknande

Här är mina förslag på förändringar. (Eller era förslag egentligen)

Krukodling -> Balkong, terrass och uterum
          Odling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus.

Trädgårdsbygge -> Bygga
          Trädgårdsbygge, hemmafixare m.m.

Resor (Trädgårdsresor)

Fotografering
          Kameror, tips, teknik...

Datorfrågor - Kan vi ha under Forumteknik

Vilda djur och natur -> Natur
          Vilda djur, natur, svamp

Nu ser jag fram emot era synpunkter på ovanstående!

--------------------
          <span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:red'>
          Göran Carlsson
          gc@odla.nu
          </span></span></span>

Citera
          pejori
          Inlägg 06-03-2007, 10:50
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

undrar om det finns behov av en egen svampavdelning. för övrigt ser det bra ut.
          tycker nog också att växtidentifieringen går in under respektive avdelning.
          hobby är jag också tveksam till, eftersom det är just hobbyn som gör forumet d.v.s växter och odlingen.

tycker som sagt att det ser bra ut och så länge rosavd. är kvar...

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 10:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon