|
|
  |
Förslag på nya avdelningar i forumet |
|
|
|
06-03-2007, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag tycker det ser bra ut och svampen passar ju utmärkt i natur.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-03-2007, 11:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
okej, nyfiken fråga angående svamp... jag fattade för att det var odling av svamp som syftades. det blir inte trassligt då med såna trådar i ett vilt forum???
det är ju rätt mycket meck med svampodling, temepratur o luft o gödsel o allt vad det är?? annars så tycker jag att svampodling kan få rum i köskträdgården. för min del går det utmärkt iallafall. man har ju svampen till köket.
|
|
|
|
|
06-03-2007, 11:18
|

Medlem
Antal inlägg: 154
Medlem nr: 6

|
CITAT (anna_rispan @ 06-03-2007, 11:12)  okej, nyfiken fråga angående svamp... jag fattade för att det var odling av svamp som syftades. det blir inte trassligt då med såna trådar i ett vilt forum??? Det hade jag inte en tanke på. Jag utgick från att det menades svampplockning i naturen. Men jag har kanske fel?
--------------------
<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:red'> Göran Carlsson gc@odla.nu </span></span></span>
|
|
|
|
|
06-03-2007, 11:21
|

Medlem

|
hmm, nej nu läste jag en gång till lite snabbt. men jag blev inte riktigt klok på vilket som menades. hmm.. men odling tycker jag iallafall går bra att prata om i köksträdgårdsdelen. plockning i den vilda....
|
|
|
|
|
06-03-2007, 11:23
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Trodde också som Göran Hmm hur många odlar egen svamp
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-03-2007, 11:29
|

Medlem
Antal inlägg: 13
Medlem nr: 7 573

|
Jag vill inte ha en massa konstiga avdelningar, vi går väl in på denna sidan för att läsa om trädgårdsrelaterade saker. Andra forum finns för fotogafering etc. Fram för mer trädgårsprat.
|
|
|
|
|
06-03-2007, 11:32
|

Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 06-03-2007, 11:23)  Trodde också som Göran Hmm hur många odlar egen svamp  inte en aning. men det finns nog en del. jag skulle kunna tänka mig att odla champinjoner om jag råkar köpa en fastighet med många uthus så jag kan bygga om ett av dem till svamphus.
|
|
|
|
|
06-03-2007, 11:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (nattviol @ 06-03-2007, 11:29)  Jag vill inte ha en massa konstiga avdelningar, vi går väl in på denna sidan för att läsa om trädgårdsrelaterade saker. Andra forum finns för fotogafering etc. Fram för mer trädgårsprat. Känner mig lite kluven här  Odla är ju först och främst ett forum för trädgård och odling och det är ju därför som jag besöker det. Men, det finns ju ämnen som rör sig i gränslandet till trädgård som t.ex. vilda djur och natur vilket vissa ser som naturlig fortsättning på sin trädgård. När det gäller foto och fototeknik så kan jag se en viss mening med att diskutera det här eftersom många har hemsidor och bloggar om trädgård/odling. Visst kan man diskutera hur man bäst tar bilder på sina växter för att kunna publicera dem, hur fungerar macro, vilken zoom behöver man och hur redigerar man bilder sådana frågor kan vara relevanta för den trädgårdsintresserade men risken finns att sådana trådar "svävar ut" och börjar handla om foto i största allmänhet och mindre om att fotografera växter. En tanke som slog mig som kanske kan bli en kompromiss, kan man inte låsa en tråd i t.ex. småprat om trädgård och kalla den för trädgårdsfoto-hjälp & tips eller något liknande? så kan man fylla på med sina foto frågor där istället för att ha fototrådar under alla ämnen. Eller är det en dum idé???
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2007, 11:44
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT Här är mina förslag på förändringar. (Eller era förslag egentligen)Krukodling -> Balkong, terrass och uterum Odling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus.
Trädgårdsbygge -> Bygga Trädgårdsbygge, hemmafixare m.m.
Resor (Trädgårdsresor)
Fotografering Kameror, tips, teknik...
Datorfrågor - Kan vi ha under Forumteknik
Vilda djur och natur -> Natur Vilda djur, natur, svamp
Nu ser jag fram emot era synpunkter på ovanstående!
Jag tycker att förslagen i din lista ser jättebra ut Göran. Fast jag undrar lite; Behöver vi en avdelning som heter Resor (Trädgårdsresor) ? Jag tycker att den typen av inlägg platsar i Småprat om trädgård.
Redigerat av Betty: 06-03-2007, 11:48
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
06-03-2007, 11:45
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
[ Själv skulle jag inte tycka om ifall icke trädgårdsfolk, eller väldigt mycket nybörjare, satt på det här forumet. Det är väll kul på sitt vis, men risken är allt för mycket grundfrågor ställs. Enkla, och ungefär likadana, vilket skulle kunna få trogna och kunniga användare att svika. tycker nog att det var en otroligt dum kommentar det där. har du aldrig varit nybörjare någon gång? kortsynt tänkande det där
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
Eva 33c
|
06-03-2007, 11:49
|
Gäster

|
CITAT (Betty @ 06-03-2007, 11:44)  Jag tycker att förslagen i din lista ser jättebra ut. Fast jag undrar lite; Behöver vi en avdelning som heter Resor (Trädgårdsresor) ? Jag tycker att den typen av inlägg platsar i Småprat om trädgård. Håller med Betty. Fotografering är jag lite ambivalent till. Det finns säkert andra forum för just detta. Jag minns att någon för en tid sedan ställde frågan om en sådan avdelning till forumet och att gensvaret då var ganska svalt. Fotografering av växter kan ju redan nu diskuteras i Småprat eller Småprat om trädgård. Huvudsaken är att det inte blir för många avdelningar tycker jag. Det var bra förut, och nu har ju rosorna fått sin egen avdelning i allafall.
|
|
|
|
|
06-03-2007, 12:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
Görans förslag ser bra ut. Men kanske kan man förtydliga Svamp genom att skriva Svampplockning alt. Vilda svampar så länge det ligger under Natur. Om det handlar om svampodling, kan den ligga under Köksväxter.
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
06-03-2007, 12:19
|

Medlem
Antal inlägg: 407
Medlem nr: 8 881

|
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 06-03-2007, 10:36)  Här är mina förslag på förändringar. (Eller era förslag egentligen)
Krukodling -> Balkong, terrass och uterum Odling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus.
Trädgårdsbygge -> Bygga Trädgårdsbygge, hemmafixare m.m.
Resor (Trädgårdsresor)
Fotografering Kameror, tips, teknik...
Datorfrågor - Kan vi ha under Forumteknik
Vilda djur och natur -> Natur Vilda djur, natur, svamp
Nu ser jag fram emot era synpunkter på ovanstående! Hej på er! Jag tycker att det ser bra ut men fotografering och datorfrågor kan väl gå in under forumteknik eller kanske rakt av teknik? Varför inte Natur och husdjur skulle gå ihop förstår inte jag det är ju variation på temat? Jag tycker annars att uppdateringen av sidan är jättebra och chatten är ett lyft. Det var lite knöligt att hitta allt i början men jag gillar forumet bättre nu fast jag letar fortfarande efter de andras albumknappar.  /Maria
--------------------
Entusiast i zon 5
|
|
|
|
|
06-03-2007, 12:29
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Skulle kunna tänka mig en avdelning om "Redskap, tillbehör och teknik m.m." där man kan avhandla allt om gräsklippare, sekatörer, lysrör m.m. m.m. som är intressant för flera av de andra avdelningarna ... t.ex. dessa ständiga trådar om lysrör som dyker upp i Växthuset, Kryddavdelningen, Småprat, Förökningsavd. och Köksträdgården.
Kanske en avdelning om "Evememang och resmål" ... tips på ställen att besöka, mässor, plantskolor, trädgårdar, föreläsningar m.m. m.m. men det kanske kan ligga under "Småprat om trädgård". Här skulle ju alla trädgårdsföreningar m.m. kunna lägga sin information.
Kanske ett Annonsforum, köp, byt, sälj ... ?? Annonsmarknaden på Odlas hemsida känner nog inte så många till och det hade varit trevligt att kunna annonsera på forumet när man vill köpa eller sälja nåt.
Svampodling känns lite smalt även om jag själv är mycket intresserad av just det, lägger mina svamptrådar i "Köksträdgården".
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
06-03-2007, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jättebra med rosavdelningen  Tack för den ! Utmärkt att man bara kan ha ett användarkonto! Tycker antalet avd är bra som det är , men önskar man fler så inte mej emot Balkongodlarna borde ju få ett eget tex Trots bra beskrivning missar många vad som menas med prydnadsväxter-men jag har inget bra förslag .... annat än att utomhus kanske kunde vara i fet stil Maria bredvid anv namn finns ju mitt fotoalbum ?
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
06-03-2007, 12:41
|

Medlem

|
Det första man blir blind på är ögonen. ...och jag instämmer om ROSavdelningen, den är super!!! /Maria *skrattande*
--------------------
Entusiast i zon 5
|
|
|
|
|
06-03-2007, 12:49
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Ang återkommande frågor ..vore kanske bra med en FAQ på de vanligast återkommande frågorna om sådd, lysrör , osv -men risken ,med sådana är ju att nya medlemmar bara blir anvisade en länk -Vilket kan upplevas lite avspisande  ...
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
06-03-2007, 12:53
|

Medlem

|
Kan man inte he en fast tråd om just lysrör där ni som är riktigt bra på det har skrivit något och att vi nybisar kan ställa en fråga på den fasta tråden? Redskap, tillbehör och teknik m.m." Annonsforum, köp, byt, sälj tycker jag liksom Gurkan skulle vara bra att ha! /Maria
Redigerat av Maria_z5: 06-03-2007, 12:58
--------------------
Entusiast i zon 5
|
|
|
|
|
06-03-2007, 12:57
|

Medlem

|
Man känner sig bara avspisad om man ställer en fråga först o sen hänvisas direkt till FAQ. Finns det en FAQ o någon slags välkomst text som säger typ. läs igenom FAQ för att se om just din frågas besvaras där. sedan är du såklart välkommen att ställa frågor i forumet. ställer någon en fråga kan man ju faktsikt svara och bifoga en länk till trådar man själv tycker är bra. av egen erfarenhet är råd från någon som provat själv guld värda o man blir så glad när man får dem.  eller?? har jag fel där??
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|