Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227
Står ju inte på exakt hur man ska vattna. Det står att det är kapillärkraft men kan jag verkligen vattna längst ner och så drar sig vattnet uppför plastpinnarna? Det har jag svårt att tänka mig? Eller ska man vattna ända upp till jorden, där själva pluggboxen börjar i nederkant?
Nu när jag väl köpt en för att prova och har sått i den så vill jag ju inte att fröerna dör av vattenbrist för att jag fattar trögt
--------------------
Hälsningar, fru Berglund
"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"
Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
Om man häller i vatten i botten en bit upp över pluggarnas slut så brukar vattnet sugas upp av jorden ända upp till ytan. Man kan behöva fylla på mer vatten. Du märker när det blir fuktigt på ytan. Gäller att hela pluggen är ordentligt fylld med jord. Jag brukar dunka pluggbrättet lite lätt mot underlaget när jag fyller på jord så ev luftfickor försvinner. Men jag tycker att det blir lite för blött då när man ska så. Så vid själva frösådden brukar jag fylla på med såjord ordentligt i pluggarna vattna med strilflaska så och sen duscha ytan vid behov. Locket håller fukten bra. Först när plantan grott och fått rötter vattnar jag underifrån i botten. Då kan plantan suga upp så mycket den behöver utan att jorden blir dyngsur.