|
|
  |
Tror du på spöken? |
|
|
|
08-03-2007, 20:43
|

Medlem
Antal inlägg: 122
Medlem nr: 7 375

|
CITAT (Rapchic @ 08-03-2007, 20:06)  karin vad är stämma blod? Ställa eller stämma blod, är att få blodet att sluta rinna, bara genom att rabbla en ramsa. Det är mycket märkligt att se och jag såg det vid flera tillfällen som barn, när någon gjort sig illa och det inte gick att få blodet att stilla sig genom t.ex. tryckförband. Vi hade flera mil till närmaste läkare och det var få som hade bil, skedde en olycka t.ex. i skogen under avverkning, så var det bra att tillgång till någon som kunde "stämma blod" Jag bad far lära mej, men han fick inte göra det för min mor som alltid tog stort avstånd från allt som hade med det okulta att göra.
--------------------
Puss på söta nosen!
|
|
|
|
|
08-03-2007, 20:44
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Merlin @ 08-03-2007, 19:01)  Det tror jag inte har ett dugg med nåt övernaturligt att göra...klart att du tänker på en person om du inte har hört av vederbörande på ett tag, helt normalt  Nej jag tror inte heller det är nåt övernaturligt, men lite märkligt är det allt. Det är alltså inte fråga om personer jag pratar med ofta eller tänker på särskilt ofta heller för den delen, utan det kan vara en gammal klasskompis t.ex som jag inte tänkt på på flera år. Men det är ju helt klart så som Gossen Ruda skrev, att det är ju betydligt oftare det ringer personer och man inte har tänkt på dem just då.
|
|
|
|
|
08-03-2007, 20:47
|

Medlem

|
Här kommer lite mera info om att stämma blod. Var så god! Stämma blod var förr en teknik som användes av äldre människor där tanken var att de stoppade ett hastigt blodflöde genom gamla ramsor (ofta med kristna undertoner) och magiska gester (som förmodligen var någon slags av kinetisk massage á la akupressur). Anses idag ofta höra till häx-kulturen, fast det ursprungligen närmast hörde samman med shamanismen och vittra-kulturen. En gammal trollformel för att stämma blod är t.ex Buria Balta Bloria eller Buria Batta Bloria. Man skriver med blod från såret formeln på en papperslapp och slänger i elden. Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4mma_blod
--------------------
Puss på söta nosen!
|
|
|
|
|
08-03-2007, 20:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
tack nu har ja då åtminstånde en aning om det kommer upp igen
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
08-03-2007, 22:36
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Svenskt ordspråk: "Det är bättre att stämma i bäcken än i ån." Samma betydelse nämligen att med magi hedja att flöde, vatten eller blod t.ex., med hjälp av ramsor och dylikt. Hoppas Karin ursäktar mitt ordval men jag anser det vara bluff och vidskepelse tills jag får det visat för mig. Jag skulle annars kunna behöva konsten eftersom jag ofta har svårstoppat näsblod.
Att det kanske kan finnas ett visst mått av sanning kan bero på att man vet var och hur man skall trycka på en pulsåder för att hejda blodflödet. Men ramsor och böner, nej nej. På mej hjälper bara Cederoths blodstoppare. Fast har jag tagit för många Treo hjälper inte ens dom, rekordet är hittills 5 timmars oavbrutet droppande.
Beträffande utanförkroppen-experimenten så undrar jag om James Randi har varit inbjuden? Om inte har jag svårt att tro på resultaten. Han är expert på att avslöja bedrägerier och felaktiga experiment och det beror på att han själv sysslat med sånt tidigare och känner till knepen. Det finns tyvärr många sätt att manipulera resultaten, både medvetna och omedvetna. Det är också han som lovat betala en miljon dollar till den som lyckas utföra ett paranormalt experiment under hans vakande öga. Än så länge är miljonen hans och den lär också förbli där tills han dör.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
08-03-2007, 23:19
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2007, 22:36)  Svenskt ordspråk: "Det är bättre att stämma i bäcken än i ån." Samma betydelse nämligen att med magi hedja att flöde, vatten eller blod t.ex., med hjälp av ramsor och dylikt. Hoppas Karin ursäktar mitt ordval men jag anser det vara bluff och vidskepelse tills jag får det visat för mig. Jag skulle annars kunna behöva konsten eftersom jag ofta har svårstoppat näsblod.
Att det kanske kan finnas ett visst mått av sanning kan bero på att man vet var och hur man skall trycka på en pulsåder för att hejda blodflödet. Men ramsor och böner, nej nej. På mej hjälper bara Cederoths blodstoppare. Fast har jag tagit för många Treo hjälper inte ens dom, rekordet är hittills 5 timmars oavbrutet droppande.
Beträffande utanförkroppen-experimenten så undrar jag om James Randi har varit inbjuden? Om inte har jag svårt att tro på resultaten. Han är expert på att avslöja bedrägerier och felaktiga experiment och det beror på att han själv sysslat med sånt tidigare och känner till knepen. Det finns tyvärr många sätt att manipulera resultaten, både medvetna och omedvetna. Det är också han som lovat betala en miljon dollar till den som lyckas utföra ett paranormalt experiment under hans vakande öga. Än så länge är miljonen hans och den lär också förbli där tills han dör. Jag skrattar för mej själv då jag känner att du är en kille med mycket humor och som dessutom gillar att provocera. JAG kan inte stämma blod och jag tror lika lite på det som du gör, ÄNDÅ har jag med egna ögon sett det fungera vid en motorsågsolycka, där ett ben var illa skadat. Det som jag såg var att far inte rörde vid benet ens, han mumlade någon sorts besvärjelse och det slutade att blöda. Dessutom så hade jag som barn exakt samma problem med näsblödningar som du beskriver att du har. Det var endast far som kunde få det att sluta att blöda, var han inte hemma så var det stora blodbadet tills han kom. Här har jag själv en "bra" förklaring. (tror jag) Jag trodde ju givetvis så starkt på att far verkligen kunde få det att sluta att blöda, så att det slutade, för den sakens skull. Ens undermedvetna kan spela oss många spratt.....och "tron" är mäktig när den är stark. När far dog hade jag nyss fyllt 13 år och han sa att jag skulle slippa dessa näsblödningar när han inte längre var kvar ......det har jag faktiskt sluppit och min syster och jag har talat om det många gånger under de snart 49 åren som gått sedan han dog......så det är jag verkligen nöjd med Min yngsta dotter som hade samma problem som barn, tog jag dock till en öron-näsa-hals-klinik där en läkare fick löda hennes kärl i näsan för att få bukt med näsblödningarna, det verkade enklare så, än att leta upp en blodstämmare tyckte jag
--------------------
Puss på söta nosen!
|
|
|
|
|
09-03-2007, 10:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 177
Medlem nr: 3 968

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2007, 22:36)  Beträffande utanförkroppen-experimenten så undrar jag om James Randi har varit inbjuden? Om inte har jag svårt att tro på resultaten. Han är expert på att avslöja bedrägerier och felaktiga experiment och det beror på att han själv sysslat med sånt tidigare och känner till knepen. Det finns tyvärr många sätt att manipulera resultaten, både medvetna och omedvetna. Det är också han som lovat betala en miljon dollar till den som lyckas utföra ett paranormalt experiment under hans vakande öga. Än så länge är miljonen hans och den lär också förbli där tills han dör. Jag skulle inte ha nån större lust att betala massor med pengar för att få göra ett test som jag inte har en aning om hur det kommer att utföras. Från Randis hemsida; "All of the applicant's expenses such as transportation, accommodation, materials, assistants, and/or all other costs for any persons or procedures incurred in pursuit of the reward, are the sole responsibility of the applicant. Neither the JREF nor JR will bear any of the costs." Betyder det där att man ska betala lön till hans personal också? utöver resa till USA t o r samt uppehälle? Nåja, han kan få behålla sin miljon. Jag kanske reser dit via en UKU och nyper honom i örat  (Synd bara att man inte kan påverka materia när man är utanför kroppen, så frustrerande nog så går det inte).
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|
|
|
|
|
09-03-2007, 13:25
|

Medlem

|
CITAT (Airamya @ 09-03-2007, 10:38)  Jag skulle inte ha nån större lust att betala massor med pengar för att få göra ett test som jag inte har en aning om hur det kommer att utföras. Från Randis hemsida; "All of the applicant's expenses such as transportation, accommodation, materials, assistants, and/or all other costs for any persons or procedures incurred in pursuit of the reward, are the sole responsibility of the applicant. Neither the JREF nor JR will bear any of the costs." Betyder det där att man ska betala lön till hans personal också? utöver resa till USA t o r samt uppehälle? Nåja, han kan få behålla sin miljon. Jag kanske reser dit via en UKU och nyper honom i örat  (Synd bara att man inte kan påverka materia när man är utanför kroppen, så frustrerande nog så går det inte). Inga problem med kostnaden, det blir en hel del över av miljonen ändå. Troligen vill Randi inte stå för kostnaden om alla lycksökare skulle vilja prova och sen misslyckas. Det fanns fö en artikel i senaste numret av Illustrerad vetenskap som handlade om Nära döden-upplevelser. Det börjar tydligen luta åt att det är en form av sömnförlamning när man tycker sig se ett starkt ljus, känna frid eller att man lämnar kroppen. Huruvida jag gillar att provocera vet jag inte, jag är dock inte rädd för att säga och skriva vad jag tycker och tänker. Jag är dock inte direkt otrevlig, hoppas jag, men många blir provocerade av att få sin uppfattning ifrågasatt.
--------------------
|
|
|
|
|
09-03-2007, 13:43
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Angående Randi testet så finns det säkert finansiärer som kan ställa upp med bidrag. Föreningen Vetenskap och folkbildning VoF genomförde ett test som granskades av Randi. De kan säkert ställa upp med råd och tips om dylikt test. Även den gången då en svenska testade sina förmågor så utföll testet till Randis fördel så miljonen finns kvar för nästa som vill försöka.
--------------------
|
|
|
|
|
09-03-2007, 14:18
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2007, 13:25)  Inga problem med kostnaden, det blir en hel del över av miljonen ändå. Troligen vill Randi inte stå för kostnaden om alla lycksökare skulle vilja prova och sen misslyckas. Det fanns fö en artikel i senaste numret av Illustrerad vetenskap som handlade om Nära döden-upplevelser. Det börjar tydligen luta åt att det är en form av sömnförlamning när man tycker sig se ett starkt ljus, känna frid eller att man lämnar kroppen.
Huruvida jag gillar att provocera vet jag inte, jag är dock inte rädd för att säga och skriva vad jag tycker och tänker. Jag är dock inte direkt otrevlig, hoppas jag, men många blir provocerade av att få sin uppfattning ifrågasatt. Jag tycker att du är "uppfriskande" och eftersom jag är född i skorpionens tecken, så är jag bra på att provocera själv, men det är mycket viktigt att man inte gör det "elakt" men det är även riktigt som du säger att en del "låter sig provoceras" av att få sin uppfattning ifrågasatt. Det var något som jag själv i min ungdom hade stora besvär med och jag jobbar ff med detta......hela livet är en skola och man lär förhoppningsvis så länge man lever, inte lätt när man har ett "hett temperament" som jag själv har Men du tror nog inte på stjärntecknens inverkan på individerna heller skulle jag tro....
--------------------
Puss på söta nosen!
|
|
|
|
|
09-03-2007, 14:29
|

Medlem

|
CITAT (KarinWikman @ 09-03-2007, 14:18)  /------/ Men du tror nog inte på stjärntecknens inverkan på individerna heller skulle jag tro....  Aspolut inte. Astronomi gillar jag men astrologi är bluff. Bara en sån sak att solen har sen man hittade på astrologin flyttat sig en djurbild. Skall man gå efter den gamla djurkalendern eller den nuvarande? Sen är tanken på att planeternas ställning vid födseln skall påverka hela livet helt sanslös. Det går inte ens att bestämma nånting i den närmaste framtiden. Horoskop är bara till för att föda dom som sitter och diktar ihop dessa. Att dom sen ofta slår in beror på att dom är så luddigt skrivna att det stämmer vad som än händer.
--------------------
|
|
|
|
|
09-03-2007, 14:55
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2007, 14:29)  Aspolut inte. Astronomi gillar jag men astrologi är bluff. Bara en sån sak att solen har sen man hittade på astrologin flyttat sig en djurbild. Skall man gå efter den gamla djurkalendern eller den nuvarande? Sen är tanken på att planeternas ställning vid födseln skall påverka hela livet helt sanslös. Det går inte ens att bestämma nånting i den närmaste framtiden. Horoskop är bara till för att föda dom som sitter och diktar ihop dessa. Att dom sen ofta slår in beror på att dom är så luddigt skrivna att det stämmer vad som än händer. Jag VISSTE det......att du inte TROR, härligt, nu gissar jag vilt, men du låter som en sann Vädur
--------------------
Puss på söta nosen!
|
|
|
|
|
09-03-2007, 15:03
|

Medlem

|
Fel, fel fel. Jag är en RUDA.  Fyllde obemärkt år för någon vecka sen.
--------------------
|
|
|
|
|
09-03-2007, 15:15
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2007, 15:03)  Fel, fel fel. Jag är en RUDA.  Fyllde obemärkt år för någon vecka sen. Grattis i efterskott då!
--------------------
Puss på söta nosen!
|
|
|
|
|
09-03-2007, 15:32
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
[quote name='Airamya' date='08-03-2007, 19:20' post='571859'] Man vet idag att det är fullt möjligt att lämna kroppen och resa utanför den. Sedan finns det olika teorier om hur detta går till och exakt vad det är som lämnar kroppen, men att detta något har ett medvetande är helt klart. DET är väl intressant, eller hur? Jag har själv upplevt detta, det var säker 10 år sedan och jag hade lagt mig för att sova, vet inte hur lång tid det tog men helt plötsligt märker jag att jag sakta svävar uppe vid taket och kommer ihåg att jag förskräckt konstaterar att det är ju jag som ligger ner i sängen o sover.... det gick väldigt sakta ungefär som om jag sakta svävade mot utgången av sovrummet. Det var en sommarnatt så det var ljust i rummet. Det var ingen dröm, och jag kommer ihåg att jag blev så rädd att jag knappt vågade gå o lägga mig på flera dagar kanske var jag på väg att dö och fick en nära döden upplevelse, men jag såg inget ljus eller något annat underligt, själv var jag övertygad om att om jag "svävat" ut ur rummet så hade jag nog inte kommit tillbaks utan dött där i sömnen, fast å andra sidan var det så verkligt så jag kanske bara lämnat kroppen, kommer tom ihåg i vilken ställning jag låg o sov... jag kan helt enkelt inte förklara detta, och det var så verkligt att jag fortfarande kommer ihåg det. någon som har en förklaring...
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
09-03-2007, 16:13
|

Medlem

|
Tack Karin.  Jag har i stort sett slutat fira sen jag passerade halvseklet. Beträffande kristerh´s upplevelse så är förklaringen enkel, du drömde. Drömmar upplevs ofta som verkliga. Varför många upplever att man lämnar kroppen är lite märkligt men egentligen inte märkligare än att man träffar döda personer i sina drömmar. I drömmen har fantasin inga gränser. Jag hittade förresten artikeln från Illustrerad vetenskap men jag hittar inte hur man gör snygga länkar. http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=3712
--------------------
|
|
|
|
|
09-03-2007, 16:52
|

Medlem

|
Hoppas det inte är jag som kallat det för trams, kollade men hittade inget, för det är lite för starkt. Fast spårvagnar är trevliga. Men beträffande drömmar så finns det nog gemensamma sådana. Jag har ju en sommarstuga vid Landvettersjön. En tråkig sjö egentligen med raka stränder och bara ett par vikar. En halvstor ö och ett grund, för övrigt en djup sjö på upp till 20 meter djup. Trots detta så har jag flera gånger drömt om att man kan gå överallt över sjön på en halvmeters djup och med många öar. När jag tidigare nämnde det för min mamma sa hon att även hon drömt om det. Vi människor kanske har en gemensam önskan att funna sväva fritt och att kunna gå på vattnet. Beträffande näradöden-upplevelser så har psykologerna satt upp 16 punkter där man skall gradera hur mycket det stämmer på en skala mellan 0 och 2. har man 7 poäng eller mer räknas det som en näradöden-upplevelse. Det räcker inte med att bara vara ute och sväva.
--------------------
|
|
|
|
|
09-03-2007, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Men, Gossen Ruda, nu får jag allt ge dig en födelsedagskram eller två i efterskott klart att jag måste gratta! - och sedan tillbaka till tråden
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
09-03-2007, 18:01
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
CITAT (kristerh @ 09-03-2007, 15:32)  någon som har en förklaring... http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucid_dr%C3%B6m kanske?
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|