CITAT (Flyguy @ 09-03-2007, 20:28)

Den som påstår sig "inte tro på övernaturliga saker" måste ha något de flesta inte har, en precis och glasklar definition av vad som är att hänföra till "naturligt".
För trehundra år sedan vågade sig till och med vetenskapsmän på den definitionen, men idag är de mer tveksamma.....

Kanske, kanske inte. Det kanske inte finns en klar gräns men dom flesta fenomen finns nog på antingen den ena sidan gränsen eller den andra.
Kan väl skriva ner kraven på nära dödenupplevelse. Varje fråga besvaras med 0 om man inte upplevde det så, 1 om det var i någon grad och 2 om det stämmer helt. Om summan blir 7 eller mer har man haft en nära dödenupplevelse. För mig känns det som om jag nån gång har upplevt någon av händelserna men nästan aldrig flera samtidigt.
Gick tiden ovanligt snabbt eller långsamt?
Strömmade otaliga tankar genom huvudet?
Passerade livet revy?
Förstod du plötsligt allting?
Kände du oändlig frid?
Kände du djup lycka?
Kände du en universell samhörighet?
Kände du dig omgiven av kraftigt ljus?
Var sinnena skärpta?
Kände du ett sjätte sinne?
Kunde du se in i framtiden?
Upplevde du att att du lämnade din egen kropp?
Fick du känslan av att vara på en utomjordisk plats?
Kände du närvaron av en överjordisk varelse?
Såg du avlidnas andar eller religiösa personer?
Uppfattade du en skarp gräns mellan liv och död?
Kom och tänka på en annan kul sak om drömmar. En forskare upplevde ofta att han vaknade mitt i natten och i drömmen hade löst något knivigt problem. Han kom dock aldrig ihåg dagen efter vad lösningen hade varit, bara att den fanns där. Så han la papper och penna vid sängen för att skriva ner det direkt. Så vaknade han en natt, skrev ner lösningen och somnade om. Fast på morronen när han läste vad han skivit var det ren gallimattias, som Rött är uppåt. Han slutade snart med papper och penna vid sängen. Tro inte på dina drömmar.