Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tror du på spöken?
          Tror du på spöken?
          Tror du på spöken?
          Ja, absolut! [ 39 ] ** [49.37%]
          Tveksam [ 14 ] ** [17.72%]
          Nej, verkligen inte! [ 19 ] ** [24.05%]
          Jag tror det när jag är med om det själv [ 7 ] ** [8.86%]
          Totalt antal röster: 78
          Gäster kan inte rösta 
          Airamya
          Inlägg 09-03-2007, 19:04
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

CITAT (kristerh @ 09-03-2007, 15:32) *
          Jag har själv upplevt detta, det var säker 10 år sedan och jag hade lagt mig för att sova, vet inte hur lång tid det tog men helt plötsligt märker jag att jag sakta svävar uppe vid taket och kommer ihåg att jag förskräckt konstaterar att det är ju jag som ligger ner i sängen o sover.... det gick väldigt sakta ungefär som om jag sakta svävade mot utgången av sovrummet.
          Det var en sommarnatt så det var ljust i rummet.

Det var ingen dröm, och jag kommer ihåg att jag blev så rädd att jag knappt vågade gå o lägga mig på flera dagar mellow.gif

kanske var jag på väg att dö och fick en nära döden upplevelse, men jag såg inget ljus eller något annat underligt,
          själv var jag övertygad om att om jag "svävat" ut ur rummet så hade jag nog inte kommit tillbaks utan dött där i sömnen,
          fast å andra sidan var det så verkligt så jag kanske bara lämnat kroppen, kommer tom ihåg i vilken ställning jag låg o sov...

jag kan helt enkelt inte förklara detta, och det var så verkligt att jag fortfarande kommer ihåg det.

någon som har en förklaring...

hej kristerh smile.gif Det du beskriver är väldigt typiskt för en s.k. UKU, en ut ur kroppen-upplevelse. De kan vara väldigt skrämmande när man inte vet vad det är men det är faktiskt ofarligt. Somliga har lättare för det än andra, och det är vanligare än man tror. Sällan folk pratar om det bara.
          Du behöver inte vara rädd ifall det skulle hända igen. Du kan sväva hur långt bort du vill, det är bara att tänka att du vill tillbaka till kroppen så sugs du genast 'hem' igen.

smile.gif / maria

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Airamya
          Inlägg 09-03-2007, 19:11
          Länk hit: #82

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2007, 16:52) *
          har man 7 poäng eller mer räknas det som en näradöden-upplevelse. Det räcker inte med att bara vara ute och sväva.

laugh.gif Det där lät bara så helt underbart! Plötsligt hörde jag en röst som sa (i min fantasi smile.gif )"Jamen hallå eller! Tror du att du har en nära-döden-upplevelse? Du är ju bara ute så svävar så där vanligt. Allra högst levande alltså, så hem o lägg dig igen".

hihi Ja, man kanske ska ha lite fånig humor o haft några UKUer för att tycka att det där var roligt. jag vet inte, men tack Ruda för ett gott skratt smile.gif

Och GRATTIS i efterskott smile.gif

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-03-2007, 19:14
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Eller så vaknar man och inser att det bara var en dröm. biggrin.gif

Tack ninnisky. wub.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          stina
          Inlägg 09-03-2007, 20:01
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Ja, man kan uppleva mycket konstigt när man sover... Lite utanför ämnet, men jag har vid ett par tillfällen vaknat i huvudet utan att kroppen vaknar. Det är fruktansvärt otäckt, man är helt förlamad, kan inte röra en fena trots att man är helt vaken. Jätteotäckt, jag lovar!!!! ohmy.gif

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-03-2007, 20:04
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

När man testade att stimulera olika hjärncentra med elektricitet (har för mig det var epilepsiforskning) märkte man även att många försökspersoner fick ut ur kroppen-upplevelser som en liten märklig bieffekt wink.gif

edit: vid en hastig skumläsning hittar jag inget om hjärnstimulering, men en hel del annat om hur den mänskliga hjärnan fungerar. Hjärnan är intressant yes.gif

Redigerat av Whiskuchi: 09-03-2007, 20:07

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-03-2007, 20:22
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (stina @ 09-03-2007, 20:01) *
          Ja, man kan uppleva mycket konstigt när man sover... Lite utanför ämnet, men jag har vid ett par tillfällen vaknat i huvudet utan att kroppen vaknar. Det är fruktansvärt otäckt, man är helt förlamad, kan inte röra en fena trots att man är helt vaken. Jätteotäckt, jag lovar!!!! ohmy.gif

Inget ovanligt, tillståndet finns beskrivet lite på länken till Illustrerad vetenskap jag la ut på sidan innan. Sömnförlamning kallas det. Sömnen är fö ett lite outforskat ämne. Man är oftast inte vaken men ändå inte helt borta, det finns olika nivåer av sömn. Man ligger och vänder sig i sängen så egentligen borde man ramla ur mycket oftare än vad som inträffar. Hur vakna eller sovande är sömngångare? Sen har vi det välkända? tillståndet att man tror man är vaken men sover ändå. Man kan ligga helt avslappnad och nästan sova när det kommer världens ryck och man tvärvaknar. Jag hade en gång en arbetskamrat som gav sin fru en hjärnskakning i sängen med armbågen. Han hade givetvis inte en susning om hur och varför. Många spektakulära upplevelser sker oftast i samband med insomnande eller uppvaknade. Allt från rymdvarelser till spöken, det är dröm och verklighet som blandas. Delfiner sover med halva hjärnan åt gången. M m.

--------------------

Citera
          Flyguy
          Inlägg 09-03-2007, 20:28
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 245

Den som påstår sig "inte tro på övernaturliga saker" måste ha något de flesta inte har, en precis och glasklar definition av vad som är att hänföra till "naturligt".
          För trehundra år sedan vågade sig till och med vetenskapsmän på den definitionen, men idag är de mer tveksamma..... whistling.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-03-2007, 20:48
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Flyguy @ 09-03-2007, 20:28) *
          Den som påstår sig "inte tro på övernaturliga saker" måste ha något de flesta inte har, en precis och glasklar definition av vad som är att hänföra till "naturligt".
          För trehundra år sedan vågade sig till och med vetenskapsmän på den definitionen, men idag är de mer tveksamma..... whistling.gif

Kanske, kanske inte. Det kanske inte finns en klar gräns men dom flesta fenomen finns nog på antingen den ena sidan gränsen eller den andra.

Kan väl skriva ner kraven på nära dödenupplevelse. Varje fråga besvaras med 0 om man inte upplevde det så, 1 om det var i någon grad och 2 om det stämmer helt. Om summan blir 7 eller mer har man haft en nära dödenupplevelse. För mig känns det som om jag nån gång har upplevt någon av händelserna men nästan aldrig flera samtidigt.

Gick tiden ovanligt snabbt eller långsamt?
          Strömmade otaliga tankar genom huvudet?
          Passerade livet revy?
          Förstod du plötsligt allting?
          Kände du oändlig frid?
          Kände du djup lycka?
          Kände du en universell samhörighet?
          Kände du dig omgiven av kraftigt ljus?
          Var sinnena skärpta?
          Kände du ett sjätte sinne?
          Kunde du se in i framtiden?
          Upplevde du att att du lämnade din egen kropp?
          Fick du känslan av att vara på en utomjordisk plats?
          Kände du närvaron av en överjordisk varelse?
          Såg du avlidnas andar eller religiösa personer?
          Uppfattade du en skarp gräns mellan liv och död?

Kom och tänka på en annan kul sak om drömmar. En forskare upplevde ofta att han vaknade mitt i natten och i drömmen hade löst något knivigt problem. Han kom dock aldrig ihåg dagen efter vad lösningen hade varit, bara att den fanns där. Så han la papper och penna vid sängen för att skriva ner det direkt. Så vaknade han en natt, skrev ner lösningen och somnade om. Fast på morronen när han läste vad han skivit var det ren gallimattias, som Rött är uppåt. Han slutade snart med papper och penna vid sängen. Tro inte på dina drömmar. laugh.gif

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 09-03-2007, 20:50
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

eftersom jag kan och vet allt.... innocent.gif så har jag givetvis svar på all också...

he he he

men att stämma blod:
          Jag antar att alla vet att om man stirrar upp sig så ökar hormonströmningen... om då en person med en karisma kommer och "lugnar" ner den skadade så är det väl knappast övernaturligt??
          den egna kroppen är den bästa läkaren..men i bland behövs yttre påverkan..

huruvida spöken finns:
          jag tror inte på dem , men jag är rädd för dem........ help.gif

santa.gif

b

Citera
          Netha
          Inlägg 09-03-2007, 21:01
          Länk hit: #90

Gäster

Stämma blod går visst. Det har jag varit med om flera ggr. Till o med via telefon och läkare med "gåvan" som anlitats av sjukhus
          vid kritiskt läge.

Jag tror inte på spöken... men jag tror visst att det finns sådant som vi ännu (kanske aldrig) kan förklara.smile.gif

Citera
          faith
          Inlägg 09-03-2007, 21:45
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (Netha @ 09-03-2007, 21:01) *
          Stämma blod går visst. Det har jag varit med om flera ggr. Till o med via telefon och läkare med "gåvan" som anlitats av sjukhus
          vid kritiskt läge.

Jag tror inte på spöken... men jag tror visst att det finns sådant som vi ännu (kanske aldrig) kan förklara. smile.gif

huh.gif Menar du att svensk sjukvård har anlitat folk som säger sig kunna stämma blod? g.gif

--------------------

Citera
          Netha
          Inlägg 09-03-2007, 21:46
          Länk hit: #92

Gäster

CITAT (faith @ 09-03-2007, 21:45) *
          huh.gif Menar du att svensk sjukvård har anlitat folk som säger sig kunna stämma blod? g.gif

Japp... och det slutade lyckligt.smile.gif

Citera
          stina
          Inlägg 09-03-2007, 21:48
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Nåja, en gång får vi alla - troende och tvivlare - veta svaret. Den som dör får se.... smile.gif

Det där med att vakna med världens ryck precis när man håller på att somna var jag med för inte så länge sedan. Jag låg på mage och höll precis på att somna då det kändes som om någon slog mej jättehårt i ryggslutet. Hela ryggen for ihop i kramp och jag blev jätterädd: "Jösses, vad var det" tänkte jag - "vem slog mej". Sen förstod jag att jag fått en muskelsammandragning i ryggen precis när jag höll på att somna.... smile.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 09-03-2007, 23:03
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Förr förra veckan eller när det nu var.........så sändes ett program på tv4+ tror jag......i allafall så handlade det om ett "spöke" här i från där jag bor..........
          HARRELIGEN!!!! Vilket liv det vart...........pga att mediet i programmet pekade ut "fel" person som spökade.......det var INTE han!!! Det skulle vara HON!!!.......OM det nu fick finnas något spöke över huvudtaget???..........Personligen så har jag träffat "han spöket" i livet........men kan inte uttala mig om han hade någon anledning att "spöka" efter sin död................där emot de som bor i huset NU!!!! DE är ena RIKTIGA spöken.........fast de lever...........

ännu

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          zaaritha
          Inlägg 09-03-2007, 23:38
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag kallar dem inte "spöken"; de är sk andar som finns kvar hos oss,
          efter att de "dött"....

Citera
          faith
          Inlägg 10-03-2007, 00:05
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (Netha @ 09-03-2007, 21:46) *
          Japp... och det slutade lyckligt. smile.gif

Oj oj, är min reaktion när jag hör att svensk sjukvård håller på med sånt humbug. blink.gif sad.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 10-03-2007, 06:20
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (faith @ 10-03-2007, 00:05) *
          Oj oj, är min reaktion när jag hör att svensk sjukvård håller på med sånt humbug. blink.gif sad.gif

[color="#4B0082"]Naturligtvis har det endast skett i ett mycket kritiskt/allvarligt läge När alla vetenskapliga kunskaper är uttömda och man annars måste "ge upp" och bara kan stå på sidan om och se på när patienten blöder i hjäl. Visst är det då ändå värt att pröva med någon som kan "ställa blod" och på så vis rädda ett liv..........Jag själv har inte varit med när någon "ställt blod" men jag är övertygad om att det finns och att det har räddat många liv. Men det är i dag mycket få personer som har "kunskapen" och det är inte något de vill syssla med igentligen.......för det tar något enormt på deras krafter[/color]

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Airamya
          Inlägg 10-03-2007, 09:46
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (stina @ 09-03-2007, 20:01) *

Japp, precis som Ruda skriver så är detta ett känt fenomen. Han kallar det sömnförlamning men ifall du vill söka info om det kan du även söka under sömnparalys som det också kallas.
          smile.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-03-2007, 10:58
          Länk hit: #99

Medlem

Två olika översättningar av engelskans sleep/sleeping paralysis bara. Använde förlamningsvarianten för att det stod så i den länkade artikeln, och skall jag vara ärlig så låter paralys farligare än förlamning på svenska. En smaksak kanske. sleep.gif

--------------------

Citera
          malin72
          Inlägg 10-03-2007, 12:12
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

ja och som ni som läst förrut så tror jag inte på "spöken" utan annat smile.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 07:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon