Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Häck av höga perenner?, Hagornshäcken ryker, nu funderar jag på riddarsporrar mm
          tin@w
          Inlägg 05-03-2007, 22:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 8 947

Jag har en helt vild idé som jag funderar på, kom med ris o ros är ni snälla!

Vi har en häck av amerikanskt hagtorn. Törnena är 5-10 cm långa, och det är ett elände att hålla på med den. Ett par gånger varje sommar får vi punka på skottkärra, gräsklippare mm. Den måste klippas minst en gång varje säsong, för växtkraften är det inget fel på (två meter om året sisådär...), och i ärlighetens namn är häcken ganska vacker som välskött, men vi vill inte ha den längre. Lekdelen av gården är redan inhägnad av staket, så häcken vi har fyller ingen praktisk funktion vad våra mindre barn beträffar. Häcken ska bort.

I stället funderar jag på en "blomsterhäck". Jag ser framför mig riddarsporrar, violrutor, kanske några solrosor, allt uppburet av en sorts hallonstöd. Eller, ännu bättre, luktärter och rosenbönor som klänger på höga stöd av engelsk modell. Det blåser en del här, men inte så mycket på just den här sidan huset. Vi bor i zon 4, jorden är gammal leråker och häcken vetter åt sydväst, väst och nordväst. Läget är öppet, så brist på sol är inget problem.

Vad tror ni? Blir det outhärdligt att sköta? Eller så totalt vackert att det är en ren fröjd, kanske?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 22:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon