|
|
  |
Vind, torka och salt, ...vad kan klara detta |
|
|
|
10-06-2003, 10:34
|

Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35

|
Hej hopp Helgen tillbringade jag hos goda vänner i en sommarstuga utanför Halmstad. Lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle försöka hitta några buskar som kunde växa där. Det enda som hittils växer är tall och vresros, till och med kaprifolen surar. Jorden består av nästan ren sand och höststormarna stoppas bara av nämnda tallar. Till historien hör att familjen bara är här på sommaren och vägrar ägna sig åt kompostering eller andra långsitiga åtgärder. Jag tror dom kan tänka sig en planteringsgrop med köpt jord men det är nog allt. Har ni några säkra kort???
--------------------
Lev väl, Louise
|
|
|
|
|
10-06-2003, 10:50
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Buskar/träd à la Taube Växterna i Evert Taubes visor går att odla i blåsiga naturtomter:
"...och lummig lövlund står med björk och pilar och ask och ek vid ladugård och stall" Björk – passar inte på små tomter Pil – silverpil tålig mot svampsjukdomar. Ask – det fornnordiska världsträdet Yggdrasil kan ha varit ask.
"I vildrosbuskarna och björnbärssåren har finkarna och mesarna tittut" Vildrosbuskar – blanda vanliga nyponrosor med kaprifol och björnbär vid ett staket. skära rosor – kryprosen Max Graf passar västkusten. Buskrosen Rosa pimpinellafolia Stanwell Perpertual är tålig. Björnbär – nyp av alla skott som burit frukt.
"Kom ut till stränderna, de ödsligt sköna, med slån och hagtorn, böjt djupt av storm" Slån – exempelvis sorten Prunus spinosa Västeråker E Hagtorn – Grataegus intricata, kan klippas till häck eller bollar. Rönnar – Carmencta och Rosmari fått namnen efter Taubes omsjungna kvinnor. Kaprifol – den vilda Lonicera periclymenum blommar länge med oförglömlig doft.
"Här under ek och oxelträn, som än mot stormar strida, min vildrosmö i Bohuslän har blommat vid min sida" Ek – vanligen bergek, växer naturligt långt ut på havet i Bohuslän. Oxel – testa små oxelträd som kan klippas som bollar i häcken. Oxel trivs där det är blåsigt! "Rönnedal sitter på berget och målar ås bortom hägg och syren…" Hägg – blodhäggen Prunus padus Colorata trivs nära kusten. Syren – de vanliga vita eller lila bondsyrenerna är härdigast. Vitsippor som undervegetation. Jasmin – förmodlogen menas schersmin, typisk skärgårdsväxt. Philadelphus coronarius Finn E är gammeldags sort. Några fler torktåliga buskar: Robinia – Canadensis "multiplex", rosavita doftande blommor. Hängande silverpäron – Pyrus salicfolia "pendula". Maackia amurensis är torktålig. En bra bok:
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
10-06-2003, 10:54
|

Medlem

|
Man kan plantera nästan vad som helst, vilka buskar som helst - om man planterar SMÅ, ca 10 cm, plantor och vattnar och sköter om den första sommaren. Då kan de växa nästan rakt på berget! Jag har rosor på 10 cm jord… Vresrosor är väldigt tåliga. Ölandstok finns i olika färger. Jag har rhodorendron, bärbuskar. Små tallar är vintergröna. Klematis blir fint hängandes, liggandes.
Jag vårdar ömt det som finns; jag formklipper aspar och salix och stammar upp vildnypon.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
10-06-2003, 16:36
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Saltbusken klarar av att växa på sandstränder och den tål salt mycket bra som namnet säger. Saltbuske = Halimodendron halodendron härdig till zon 3.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
11-06-2003, 00:31
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Titta i Vegtechs artlista över växter som planteras vid vägar mm www.vegtech.se. De mest salttåliga växterna finns här http://www.grontak.se/SL/ORTPL/i_refug.htm. När jag bodde ombord på båt och seglade flera månader per år hade jag balkonglådor fastsurrade på däck. De mest salt-, vind- och torktåliga växter jag odlade var lavendel, isop, backtimjan, busktomat, jordgubbar och tagetes. När seglingen gick i lugnare vatten kunde jag också ha persilja, pelargoner och till och med margeritter. Men det här är ju inte buskar förstås...
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2003, 08:20
|

Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35

|
Åsa!
Saltbusken verkar intressant, jag sökte på nätet och fick en massa intressanta fakta. Dock ingen bild. Vet du var denna kan köpas? Har aldrig snubblat över den i vanliga plantskolar......har inte letat heller.
Cilla! Lavendel (och curryplanta) hade jag med mig som värdinnepresent. Det var så mitt problem startade. Det mesta på Vegtechs lista växer på stranden intill och kan avnjutas utan odlings-ansträngning. Det man är ute efter är lite större saker med blommor. Björksly är lummigt och grönt men lite enformigt.
Hannele! Frösådd skogsklematis? Om jag ger dom några plantor (har detta i överflöd) skulle man kunna plantera dessa i anslutning till björkslyet och få en klematishäck??? Små, små kaprifol- och bondsyrenplantor har surat i åratal och växer aldrig till sig.
--------------------
Lev väl, Louise
|
|
|
|
|
12-06-2003, 20:36
|
Medlem
Antal inlägg: 305
Medlem nr: 15

|
CITAT (Louise i Göteborg @ 12-06-2003, 09:20) Små, små kaprifol- och bondsyrenplantor har surat i åratal och växer aldrig till sig. Säkert näringsbrist i sanden! De får pröva att gödsla ett par gånger per säsong så kommer nog ett och annat som redan finns där igång också!
|
|
|
|
|
12-06-2003, 23:19
|

Medlem

|
Jag besöker ett ställe på kusten utanför Halmstad varje år. De med sommarstugor där som inte jobbar med kompost, lövräfsning etc samlar tång - lite varje gång efter badet. Lägger direkt på den sandiga jorden och har på så sätt lyckats fixa en ganska bra sammansatt sandjord som håller vatten någorlunda efter några år.
--------------------
|
|
|
|
|
18-06-2003, 07:42
|

Medlem

|
"Hannele! Frösådd skogsklematis? Om jag ger dom några plantor (har detta i överflöd) skulle man kunna plantera dessa i anslutning till björkslyet och få en klematishäck??? Små, små kaprifol- och bondsyrenplantor har surat i åratal och växer aldrig till sig."
Jag tror inte det är någon fara med dina små plantor, Louise. Både syren och kaprifol behöver ett par år på sej för att etablera sej; de står stilla i växten innan de kommer i gång. Har man tuffa förhållanden, får man ha lite tålamod, det går inte på en sommar. Själv är jag förvånad över frodigheten på mitt torra berg.
Spännande idé att få stöd av björkslyet för klematis. Själv har jag använt asp. Men björk blir större, du måste hålla efter den. Fast inte på våren, då förblöder björken, klipp på eftersommaren.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
27-06-2003, 14:13
|

Medlem

|
Hej Louise,
Hittade denna lista på vind- och salttåliga växter:
Acer campestre naverlönn Amelanchier i sorter, häggmispel Berberis thunbergii häckberberis Caragana arborescens sibirisk ärtbuske Chaenomeles japonica rosenkvitten Crataegus intricata amerikansk havtorn Eleagnus commutata silverbuske Halimodendron halodendron saltbuske Hippophae rhamnoides havtorn Genista tictoia 'Royal Gold' färgginst Ribes alpinum måbär Rosa rugosa vresros - spinosissima pimpinellros
--------------------
|
|
|
|
|
29-06-2003, 08:41
|
Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 399

|
Fläder lär tåla salt, men om den klarar mager jord vet jag inte
--------------------
Nin zon 2
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|