Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nybörjare!, Hur länge får man lov att vara det?
          Gillan
          Inlägg 07-03-2007, 18:15
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Hej igen på er! Det verkar som om vi är ganska överens om att man är hjärtligt välkommen som nybörjare och att vi alla är barn i början. Det måste vara väldigt skönt för den som är ny att läsa tror jag. Får man ett vänligt svar på sin fråga så stärks självförtroendet och man vågar sig på nya projekt..........och nya frågor......och så blir det en positiv kedjereaktion bravo.gif

kompiskram.gif på er alla!

Redigerat av Gillan: 07-03-2007, 18:15

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          faith
          Inlägg 07-03-2007, 18:17
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

Vänlighet sprids som ringar på vattnet. yes.gif tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Irene_L
          Inlägg 07-03-2007, 18:23
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 17:48) *
          "
          Däremot är det en del som inte har förstått det där med netikett utan klampar rakt in i ett forum och frågar något grundläggande (för 125:e gången i forumets historia ska det visa sig) utan att först ha använt sökfunktionen för att ta reda på om frågan och svaret redan finns. Eftersom det ofta är nybörjare, både när det gäller forum och eventuellt även frågeområdet, blir det lätt att man irriterar sig på nybörjare inte så mycket för att de frågar utan för att de vältrar sig in utan att "kolla läget" först"

?

1. Vet man alltid VAD man ska söka ?Hur vet man att söksvaret är det enda "rätta"

2. Om man hittar en tråd via sök -vill man kanske följa upp svaret och få fler synpunkter ?

3. Ett forum lever på sina trådar -de som en gång var" nya "på just det området ,överför ju senare sin kunskap till andra nya ?Ingen kan allt -men många kan desto mer tillsammans

4. Det föreligger inga tvång i att vare sig öppna eller svara på trådar

Det finns väl inga dumma frågor ?? , att som ny hänvisas till faq kan upplevas som avspisande ...även om vissa grundläggande saker vore bra att finna i varje avdelning .Har dock inga förslag på hur dessa ev ska utformas

bravo.gif Håller med dig, Kerstin!!!

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Fenja
          Inlägg 07-03-2007, 18:36
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 17:48) *
          "
          Däremot är det en del som inte har förstått det där med netikett utan klampar rakt in i ett forum och frågar något grundläggande (för 125:e gången i forumets historia ska det visa sig) utan att först ha använt sökfunktionen för att ta reda på om frågan och svaret redan finns. Eftersom det ofta är nybörjare, både när det gäller forum och eventuellt även frågeområdet, blir det lätt att man irriterar sig på nybörjare inte så mycket för att de frågar utan för att de vältrar sig in utan att "kolla läget" först"

?

1. Vet man alltid VAD man ska söka ?Hur vet man att söksvaret är det enda "rätta"

2. Om man hittar en tråd via sök -vill man kanske följa upp svaret och få fler synpunkter ?

3. Ett forum lever på sina trådar -de som en gång var" nya "på just det området ,överför ju senare sin kunskap till andra nya ?Ingen kan allt -men många kan desto mer tillsammans

4. Det föreligger inga tvång i att vare sig öppna eller svara på trådar

Det finns väl inga dumma frågor ?? , att som ny hänvisas till faq kan upplevas som avspisande ...även om vissa grundläggande saker vore bra att finna i varje avdelning .Har dock inga förslag på hur dessa ev ska utformas

1. Om man undrar något om tulpaner så är det ju en bra början att starta med att söka på det, många frågor är besvarade säkert 20-tals gånger. Finns inte svaret där eller förstår man inte, så ska man givetvis fråga!!

2. Ja, då är det väl lämpligt att ställa de frågorna så klart!

3. På vilket sätt skulle det faktum du beskriver påverkas av att man använder sökfunktionen?

4. Nej, det gör det inte, men är man intresserad så öppnar man gärna nya trådar för att ta del av det som står i dem! Ibland ligger exakt samma fråga ett par trådar ner och då känns det lite märkligt att den som ställer frågan inte ens kollat första sidan på den avdelning de frågar i tycker jag...

Jag förstår inte hur det kan uppfattas som ovänligt, avvisande eller opersonligt att man hänvisas till en länk där svaret på ens fråga finns? Det primära borde ju vara att man får svar och inte uppmärksamhet, i alla fall är det så för mig.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          malin72
          Inlägg 07-03-2007, 18:37
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

håller med er.....som anders så har jag trädgårdsmästare i familjen.....
          min morfar som gick bort för ca 2 år sedan blev 91 år och har varit mästare i hela sitt arbetsliv....tog efter sin far....sen tog min morbror över och självklart så lär man sig alltid nytt.....
          morfar "jobbade in i det sista och älskade att prata trädgård och se hur det utvecklade sig yes.gif
          så även med diplom och otroliga lärdomar så finns det alltid mer att lära ,ett tips här och där mm

ja man lär så länge man lever tummenupp.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Gillan
          Inlägg 07-03-2007, 18:49
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Snälla Fenja! Nog tror jag att du besitter lite mer ödmjukhet än så?

På 1: säger jag så här..........Den som är ny, kanske inte förstår sig på sökfunktionen! Alla är inte födda bakom en dator tongue.gif

På 2: säger jag.............självklart

På 3: säger jag...............genom att man inte utbyter tankar och erfarenheter kanske?

På 4: säger jag...............varför alls slösa energi på att störa sig på det?

på det sista du säger, säger jag så här:..........Det är inte fel att bli hänvisad till en länk, men .....det beror väldigt mycket på hur hänvisningen ser ut. du kan ge ett svar och samtidigt hänvisa till länken genom att på ett snällt och vänligt sätt tala om att här finns mer info...........svårare än så är det inte yes.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Alba
          Inlägg 07-03-2007, 18:54
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Just det här med "sök" är inte så lätt när man är ny och inte van vid forum.
          Jag ställde en fråga när jag var ny och fick ett ganska snäsigt svar att läsa i FAQ. Ännu mer förvirrad blev jag - vad är FAQ ?
          Nu vet jag ju det - men som Gillan säger kan man svara på olika sätt.
          Även detta lilla "sök" tog en tid innan jag upptäckte.

Citera
          Fenja
          Inlägg 07-03-2007, 19:02
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Gillan @ 07-03-2007, 18:49) *
          Snälla Fenja! Nog tror jag att du besitter lite mer ödmjukhet än så?

På 1: säger jag så här..........Den som är ny, kanske inte förstår sig på sökfunktionen! Alla är inte födda bakom en dator tongue.gif

På 2: säger jag.............självklart

På 3: säger jag...............genom att man inte utbyter tankar och erfarenheter kanske?

På 4: säger jag...............varför alls slösa energi på att störa sig på det?

på det sista du säger, säger jag så här:..........Det är inte fel att bli hänvisad till en länk, men .....det beror väldigt mycket på hur hänvisningen ser ut. du kan ge ett svar och samtidigt hänvisa till länken genom att på ett snällt och vänligt sätt tala om att här finns mer info...........svårare än så är det inte yes.gif

Jag vet inte om det handlar om ödmjukhet...? Om den tråd som ligger i låst överst i Träd, buskar och häckar läggs i alla avdelningar med en utförlig beskrivning om hur du söker så är det kanske inte så svårt?
          Jag säger inte att man inte ska fråga, givetvis ska man det och jag tycker inte heller att det finns några dumma frågor! Men om man använder sökfunktionen i de fall man kan och ställer de frågåor som man inte hittar svar på, följdfrågor eller bollar idéer på avdelningen så blir det intressantare för alla att läsa än 5 trådar med x antal svar som alla handlar om hur man planterar tulpaner till exempel, tycker jag.
          Mvh
          Fenja

Redigerat av Fenja: 07-03-2007, 19:03

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 07-03-2007, 19:52
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Oj då, vågar man yttra sig här? sweatingbullets.gif

Det var inte meningen att någon skulle ta illa upp, det var ett ganska dåligt genomtänkt inlägg. Men jag vill jag faktiskt försvara min åsikt lite. Dessutom, citera gärna med hela stycken för jag tycker inte helheten i mitt inlägg kom med.

Det jag menar är, som Markus_H skriver, att många som är t.ex. matlagningsintresserade, båtintresserade skriver och slänger mellan med en trädgårdsfråga. Det i sig gör inget om några gör så, men om det blir fler och fler. De som är nybörjare men har ett genuint trädgårdsintresse välkomnar med öppen famn. De kommer snart lära sig så pass att de tillför forumet en hel del. Jag är nybörjare på många områden också, och fullärd blir man aldrig.

Sedan håller jag faktiskt med Fenja till fullo. Ser man flera trådar i samma avdelning med till och med samma rubrik så tappar man också lusten att svara på frågor. Man kan kräva att även en nybörjare kan läsa rubrikerna på första sidan i avdelningen innan man postar. Söka kan jag förstå om vissa som inte är så datavana inte klarar direkt. Då borde det bli tydligare hur man ska gå tillväga. Då är som tidigare skrevs, en klistrad READ BEFORE POST tråd högst upp. Eller i ett automatiserat PM utskick när man registrerar ett konto? Då kan man inte skylla på att man inte kan.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Netha
          Inlägg 07-03-2007, 21:15
          Länk hit: #50

Gäster

Hörru e_sedell... vill du att detta ska vara ett elitforum... eller vad är det du vill säga.
          Varför öht läsa inlägg om du redan i rubriken ser att frågan varit uppe tidigare och du blir irriterad?
          Tycker inte att du eller någon annan har rätt att kräva någonting av nybörjare... och för den delen, inte heller av oss som varit med ett tag.

Alla är vi barn i början... då ska man inte hötta med näven åt nybörjare när man själv blivit varm i rocken. thumbdown.gif

Säger som jag såg att någon/några sagt i tidigare inlägg... nya frågor och trådar gör ett ett levande forum. thumbsup.gif

Redigerat av Netha: 07-03-2007, 21:16

Citera
          aanderss
          Inlägg 07-03-2007, 21:45
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

CITAT (Netha @ 07-03-2007, 21:15) *
          Hörru e_sedell... vill du att detta ska vara ett elitforum... eller vad är det du vill säga.
          Varför öht läsa inlägg om du redan i rubriken ser att frågan varit uppe tidigare och du blir irriterad?
          Tycker inte att du eller någon annan har rätt att kräva någonting av nybörjare... och för den delen, inte heller av oss som varit med ett tag.

Alla är vi barn i början... då ska man inte hötta med näven åt nybörjare när man själv blivit varm i rocken. thumbdown.gif

Säger som jag såg att någon/några sagt i tidigare inlägg... nya frågor och trådar gör ett ett levande forum. thumbsup.gif

ett levande forum vill vi ha

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 07-03-2007, 21:48
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Som sagt jag har nyligen upptäckt sökfunktionen och jag har varit här ganska länge blushing.gif
          Innan jag blev ständig besökare på odla ansåg jag att jag var en hejare på växter och hur man sköter en trädgård men efter att ha vistats här har jag blivit betydligt ödmjukare och säger numera endast att jag har ett knoppande intresse och gärna vill lära mig mer och inser att upp till vissas nivå lär jag aldrig komma, men jag är lika lycklig för det smile.gif

ingrid

Citera
          pejori
          Inlägg 07-03-2007, 21:57
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (ingrid fuxwall @ 07-03-2007, 21:48) *
          Som sagt jag har nyligen upptäckt sökfunktionen och jag har varit här ganska länge blushing.gif
          Innan jag blev ständig besökare på odla ansåg jag att jag var en hejare på växter och hur man sköter en trädgård men efter att ha vistats här har jag blivit betydligt ödmjukare och säger numera endast att jag har ett knoppande intresse och gärna vill lära mig mer och inser att upp till vissas nivå lär jag aldrig komma, men jag är lika lycklig för det smile.gif

ingrid

och jag tror att du är lika välkommen du som alla andra här Ingrid kompiskram.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 07-03-2007, 22:06
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT
          Om den tråd som ligger i låst överst i Träd, buskar och häckar läggs i alla avdelningar med en utförlig beskrivning om hur du söker så är det kanske inte så svårt
          ?

hoppas verkligen inte det kommer i alla avdelningar. nono.gif
          den tråden får vem som helst att avstå från att fråga nått alls nono.gif
          den tråden samt alla svar att använda sök, gör att man drar sig för att fråga alls mad.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Pia L
          Inlägg 07-03-2007, 22:11
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Jag har redan bestämt mig för hur jag kommer att göra här.
          Vill jag veta något så söker jag och hittar jag ingenting så får jag bläddra i alla böckerna jag har här hemma. och hittar jag inget där heller så får jag helt enkelt hoppa över det jag tänkte från början, svårare än så är det inte.
          Är det något jag själv mot all förmodan skulle kunna svara på så gör jag gärna det, men frågorna behåller jag helst för mig själv.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          e_sedell
          Inlägg 07-03-2007, 22:18
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Pia L, varför ska du inte fråga? Självklart ska du fråga om du inte hittar svaret.

Läs mitt svar, mitt inlägg är lyft från sitt ursprung. Det handlade om vad som SKULLE KUNNA HÄNDA med för många avdelningar innom ett brett spektrum även utanför trädgårdsområdet.

Redigerat av e_sedell: 07-03-2007, 22:19

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Netha
          Inlägg 07-03-2007, 22:19
          Länk hit: #57

Gäster

CITAT (Pia L @ 07-03-2007, 22:11) *
          Jag har redan bestämt mig för hur jag kommer att göra här.
          Vill jag veta något så söker jag och hittar jag ingenting så får jag bläddra i alla böckerna jag har här hemma. och hittar jag inget där heller så får jag helt enkelt hoppa över det jag tänkte från början, svårare än så är det inte.
          Är det något jag själv mot all förmodan skulle kunna svara på så gör jag gärna det, men frågorna behåller jag helst för mig själv.

Nämen så ska du absolut inte göra! Låt inte elaka j...ar tysta dina frågor.
          Tror faktiskt inte att vare sig Ingemar eller Göran vill att nybörjare eller "gamla" undrande ska snäppas av och hänvisas till Sökfunktionen
          och inte få svar på sina frågor.

Citera
          aanderss
          Inlägg 07-03-2007, 22:21
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

CITAT (e_sedell @ 07-03-2007, 22:18) *
          Pia L, varför ska du inte fråga? Självklart ska du fråga om du inte hittar svaret.

Läs mitt svar, mitt inlägg är lyft från sitt ursprung. Det handlade om vad som SKULLE KUNNA HÄNDA med för många avdelningar innom ett brett spektrum även utanför trädgårdsområdet.

varför måla fan på väggen redan?

Citera
          Fenja
          Inlägg 07-03-2007, 22:22
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Netha @ 07-03-2007, 22:19) *
          Nämen så ska du absolut inte göra! Låt inte elaka j...ar tysta dina frågor.
          Tror faktiskt inte att vare sig Ingemar eller Göran vill att nybörjare eller "gamla" undrande ska snäppas av och hänvisas till Sökfunktionen
          och inte få svar på sina frågor.

Du har verkligen en förmåga att läsa det som skrivs här som fan läser bibeln. VEM har sagt något sådant överhuvudtaget?!! Det är din tolkning och den har ingenting att göra med det som verkligen har skrivits.
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Netha
          Inlägg 07-03-2007, 22:24
          Länk hit: #60

Gäster

CITAT (aanderss @ 07-03-2007, 22:21) *
          varför måla fan på väggen redan?

Kan ju bara skratta åt hans (e_sedell) inlägg. crazy.gif laugh.gif w00t.gif

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-02-2026, 02:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon