Har någon tips och ideér hur vi ska påbörja vårt tänkande kring planering av tomten, som vi vill ska gå åt "naturtomthållet"?
Naturtomt är lite svårt att definiera. Det jag ser framför mig är ett hus, på en orörd tomt. Med träd.
Tyvärr har vi fått kapa ned alla befintliga träd, då det var väldigt gänliga och höga och fula. Det blev inget kvar. Så nu håller det på att växa upp sly.
På nått sätt känns det som att man måste ta hand om tomten på något sätt också. Vi kommer att behöva en gräsmatta för barnlek. Vi behöver gångar och väg upp till huset. Vi behöver dumpa lite schakt eventuellt.
De övriga tomterna i området, eller de flesta med åretruntboende i alla fall, är väldigt påkostade med perfekta stenmurar. Så vill vi inte ha det. Inte så stelt. Men jag undrar hur man ens skulle få igenom bygglovet om vi inte planerar tomten...knappast, det ska väl passa in i omgivningen?
Hur löser vi detta på snyggt sätt? Ska vi lägga krutet på tex två ställen. Tex mur och någon enklare plantering längst ned vi vägen och kanske något uppe vid huset? Jag menar, antingen måste man ju planera tomten rakt igenom känns det som, eller så inte alls. Finns det något bra mellanting?
Tomten är ca 29 meter bred och 45 djup. Och har en höjdskillnad på 8 meter (på 29meter).
Tacksam för alla möjliga tips. Kan vara länktips, inspiration, råd, "tänk på" osv...