Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammalt äppleträd, Barken spricker
          Jordfräsen
          Inlägg 11-03-2007, 12:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 4 765

Jag har ett familjeäppleträd med fyra sortes äpplen. det är ca 20 år gammalt. I fjol började det bra med att trädet bildade frukt tidigt. Det kom en liten köldknäpp under blommningen och vissa blommor skrumpnade men det blev kart i mängder. Efter ett tag skrumpnade vissa kart bort (kölden?) medan andra fortsatte att växa, skörden blev hyfsad.
          Nu i mars kollade jag trädet och på många grenar, både unga klena och gamla grova, har barken spruckit, precis som om man kokat potatis med skal på för länge. Det verkar som om barken inte varit töjbar tillräckligt. På ett ställe syns en massa små röda prickar i såret. Ett par så savar sig och andra har torkat in med döda grena som följd. Längst ner på trädet har ett stort område med oragne bark bildats. Området sträcker sig nästan runt om trädet och är ca 2 dm högt.
          Jag kapade av en gren för att den var död och snittytan är idag, en dag efter sågningen, orange, inte ljus träfärgad som vanligt.
          Är det någon som kan ge mig en ledtråd om vad et kan vara. Skall jag såga ner trädet eller kan det finnas hopp?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 02:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon