Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kattbajs
          Ammoura
          Inlägg 04-05-2007, 14:33
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Har upptäckt gamla sorkhål i trädgården men inte en enda sork. Och utan några katter lösa så skulle det krylla med möss överallt.
          Sen så vill inte jag heller ha kattbajs överallt. Ett tips, om det nu inte går att prata med ägarna, kan ju vara att faktiskt ge katterna ett ställe att bajsa på i trädgården. Ett öppen land med mycket jord och med kattmynta.

Själv klarar jag inte ens att klaga på sniglarna just nu. Sambons bror har fått in 2 flockar med hjortar på tomten. Rör sig om upp emot 30 djur. Trots att dom har hundar i hundgård så går hjortarna som dom vill. Dom tog bort nätet runt deras ena rhododendron en dag bara för att kunna klippa gräsmatten där också och dom åt upp ALLA knopparna. Dom gnagde också i sig det mesta av deras nyinköpta rosor. Snart blir det hjort till middag...

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 04-05-2007, 15:48
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Ann_Nica @ 21-04-2007, 08:55) *
          Varför inte gräva ner det i rabatterna. GRATIS gödsel !!! Det gör jag. Jag har 10 egna katter i huset. Sork har jag däremot INTE och dom gnager på rötterna så det är jag innerligt tacksam för.

Bra om det fungerar för dig.
          Men man ska tänka på att kattbajs kan innehålla parasiten toxoplasmos som är farlig för gravida och personer med nedsatt immunförsvar. Kattbajs är därför direkt olämpligt i trädgårdsland för att grönsaker som mat äter okokta, tex sallad och rädisor mm kan ha parasiten på sig.

Om toxoplasmos

/Ewa

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-05-2007, 21:15
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har också kattoalettinnehåll ibland i rabatterna, mest från mina egna katter och jag tycker inte om det eftersom jag jobbar utan handskar. Men det är endast öppen jord de gillar, de gräver inte i rabatter som är täckta med marktäckare eller är fulla av växter på annat vis. Inte gör de toalett i äng eller gräsmatta heller.

För att lura katterna att gå till bättre ställen lägger jag löv, gräsklipp och annat på jorden innan marktäckarna gjort sitt, och har jag ett par bra öppna sandjordshögar bakom ett skjul dit de går oftast.

Att göra en liten snygg sandlåda i ett osynligt hörn hos grannen skulle jag erbjuda direkt om mina katter toa-störde dem.

--------------------

Citera
          kira
          Inlägg 06-05-2007, 18:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 199
          Medlem nr: 9 159

Kaffesump lär hålla katter från rabatterna.Hälsn.Kira rose.gif

Citera
          Ciczi
          Inlägg 07-05-2007, 21:07
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Kunde ett år inte begripa varför det inte blev några plantor i den ena delen av rabatten. Tills jag såg grannens kattskrälle stå och gräva ner sitt skit i MIN rabatt. Jag for ut och fick fram hönsnät och lade det över jorden, säkrade med stenar och vips ville kattskrället inte gräva i den rabatten mer... devil.gif

Katter är vackra djur men inte i mina rabatter...

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Kat
          Inlägg 07-05-2007, 21:51
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Lite extra gödsel är väl inget att gråta över?

Citera
          Airamya
          Inlägg 08-05-2007, 09:12
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Mja, det är säkert skillnad mellan olika växter men en sak är säker - vissa växter dör av kattskit. Så det kan kanske vara bra gödsel för vissa men en katastrof (katta-strof? wink.gif ) för andra.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Ramoth
          Inlägg 09-05-2007, 09:19
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

CITAT (Kat @ 07-05-2007, 22:51) *
          Lite extra gödsel är väl inget att gråta över?

Om de bara lade lortarna på ytan och sedan försiktigt gick därifrån vore det väl en smal sak att bara lyfta bort lämningarna - om man vill - när de torkat lite. Ser man det som gratis gödesel, så håll till godo.
          Men - om nu någon missat detta fenomen - katter GRÄVER när de ska gå på toa.
          Då bryr de sig inte om vad som råkar stå i vägen.
          Frön och nyplanterade plantor far all världens väg och vårens lökväxter lever farligt osv.

Citera
          znazit
          Inlägg 09-05-2007, 09:59
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 10 128

Du har fått massor med svar. Vet inte om någon berättat om dunderkryddan som alla katter hatar och undviker om dom kan. De vill säga. Kan dom skita någon annan stans än i dina rabatter så gör dom det, tex kattlådan.

Denna underbara krydda heter inget mindre än vitpeppar. Finns att köpa i alla matvaruaffärer och kostar inte många kroner.

Lycka till med katterna

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag

Citera
          ÅsaH
          Inlägg 09-05-2007, 16:13
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 9 282

CITAT (znazit @ 09-05-2007, 10:59) *
          Du har fått massor med svar. Vet inte om någon berättat om dunderkryddan som alla katter hatar och undviker om dom kan. De vill säga. Kan dom skita någon annan stans än i dina rabatter så gör dom det, tex kattlådan.

Denna underbara krydda heter inget mindre än vitpeppar. Finns att köpa i alla matvaruaffärer och kostar inte många kroner.

Lycka till med katterna

Men det låter ju fantastiskt. Menar du hela korn? Av hela denna debatts längd kan jag bara dra slutsatsen att löas katter i andras rabatter är en het potatis. Jag tycker det är konstigt att katter får springa runt som de vill men hundar skall alltid hållas kopplade och deras bajs skall plockas upp.

Citera
          znazit
          Inlägg 09-05-2007, 16:20
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 10 128

CITAT (ÅsaH @ 09-05-2007, 17:13) *
          Men det låter ju fantastiskt. Menar du hela korn? Av hela denna debatts längd kan jag bara dra slutsatsen att löas katter i andras rabatter är en het potatis. Jag tycker det är konstigt att katter får springa runt som de vill men hundar skall alltid hållas kopplade och deras bajs skall plockas upp.

Nej Malen vitpeppar som du kan köpa i påse eller på burk. Påse är ju kanske smidiare om du ska spri det utomhus

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 12:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon