Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Upprop till ex.vis Wargen, Digitalkameror och pixlar
          Posse
          Inlägg 11-06-2003, 13:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Man behöver ju inte köpa en bil som kan gå i 250, eller en kamera som ger perfekta kopior i affischstorlek bara för att det finns... rolleyes.gif

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-06-2003, 13:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Exakt! Låt behovet och användningsområdet styra!

Sen finns det ju teknikfreak som bara måste ha det bästa, häftigaste och dyraste...men det är en annan femma det... tongue.gif

Citera
          yla
          Inlägg 11-06-2003, 13:57
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

jag brukar alltid spara originalbilden som den kommer ut ur kameran
          har köpt en cdbrännare,, en bärbar,, för jag har lyckats samla på mej en hel del bilder sen jag köpte min digitala kamera rolleyes.gif

så kan jag ta fram bilden när jag vill o den är i originalformat det tycker jag är bra för det tar ju en del plats med bilder o photoshopsformatet är ju mycket tyngre så har man inte så mycket minne i datorn så e de ju suveränt med en cdskiva,,

nu vill jag ha en dator med massor med allt minne o ram o precis som när man beställer hamburgare o dom frågar så svarar jag ALLT tack
          det vill jag ha,, smile.gif en liten dröm som kan uppfyllas ifall jag sparar o käkar massor me havregrynsgröt wub.gif unsure.gif

ja o en superduperskrivare som skriver på fotopapper ujuj ,,,,,va jag vill mycke rolleyes.gif wub.gif men det jag har sålänge duger gött sleep.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-06-2003, 20:36
          Länk hit: #24

Medlem

Hm...man borde nog ta sig i kragen och lära sig mer om Photoshop. Nån som vet nån gratiskurs nånstans? wink.gif rolleyes.gif

Citera
          yla
          Inlägg 11-06-2003, 22:11
          Länk hit: #25

Medlem

bästa sättet i photoschop är att testa sej fram klicka o se vad som händer de är jättekul man kan göra vad som helst rolleyes.gif
          jobba med kopior så behöver du inte va rädd att förstöra bilden
          lycka till

--------------------
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-06-2003, 22:55
          Länk hit: #26

Medlem

Jodå, det har jag gjort. Problemet är om man lyckas fixa till en sjysst bild, hur sjutton kommer man ihåg hur man gjorde? Jag menar, det kan ju vara kul att kunna återupprepa sina talanger... tongue.gif biggrin.gif
          Jag vill alltid veta hur och varför saker blir som de blir...en yrkesskada antar jag... ohmy.gif unsure.gif

Citera
          yla
          Inlägg 11-06-2003, 23:09
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Hasse_h @ 11-06-2003, 23:55)
          Jodå, det har jag gjort. Problemet är om man lyckas fixa till en sjysst bild, hur sjutton kommer man ihåg hur man gjorde? Jag menar, det kan ju vara kul att kunna återupprepa sina talanger... tongue.gif biggrin.gif
          Jag vill alltid veta hur och varför saker blir som de blir...en yrkesskada antar jag... ohmy.gif unsure.gif

jamen du får ju göra det ofta så du kommer ihåg,,, vissa grejer fastnar direkt o en del tar längre tid att fatta vad det va som hände rolleyes.gif
          jag frågar sonen då jag kör fast det är bra med support laugh.gif
          jag vill också begripa varför o det kan ju ha sina sidor ibland smile.gif
          men om du gör nåt bra som du gillar effecten av skriv ner det direkt o gör det fler ggr det fastnar så småningom o sen kommer du ihåg ungefär var du ska leta thihi jag tror att ja har lyckats få in en bråkdel i min hjärna men skoj e de smile.gif

--------------------
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-06-2003, 23:28
          Länk hit: #28

Medlem

Jo, håller med om att det är skoj. Får väl skärpa till mig med att notera det jag gör i Photoshop. Annars får jag väl be åtta-åriga dottern ta en titt på det. Hon är snabb på att lära sig hur programmen funkar... rolleyes.gif

Citera
          Ewa L
          Inlägg 12-06-2003, 06:17
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Hasse!
          Om du verkligen menar att du vill lära dig programmet så kan jag rekommendera en självstudiekurs från Grafém Förlag, (www.grafem.se). Kostade om jag inte missminner mig under 700,-. Där finns allt för nybörjare--expert! Jag har gått vanliga kurser, men när jag skall kolla efter hur... Då är det oftast till denna jag går tillbaka. Innehåller även Image Ready.

Om du nu ändå har kostat på dig ett så pass dyrt program tycker jag att du skall utnyttja det bättre. Jag utgår från att det inte är en piratkopia!! mad.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 12-06-2003, 07:41
          Länk hit: #30

Medlem

Tack för det tipset. Kostnaden är nog inget större bekymmer om jag lyckas motivera min arbetsgivare att betala en sådan självstudiekurs. Min licens för Photoshop är naturligtvis helt laglig, har jag sagt eller antytt något annat? Arga smilies och fet kursiv text hade jag tagit som en förolämpning om jag varit lagd åt det hållet, men inser att du dragit förhastade slutsatser pga orsaker jag inte känner till.

Kan ju passa på att tipsa om ett par andra programvaror som jag testat.

Gimp: ett helt gratis program som kan laddas hem från The Gimp Homepage. För att vara helt gratis är detta ett fantastiskt bra program! Finns mycket man kan göra, även om det inte kan konkurrera med Photoshop. Men gratis är gott.

Paintshop: inte gratis, men relativt billigt ($99 USD). Finns att hämta för nerladdning hos Jasc Software. Ganska jämförbart med Photoshop, men går att prova i 30 dagar innan man köper. Klart prisvärt.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 12-06-2003, 08:06
          Länk hit: #31

Medlem

Självklart var den sura minen inte till dig! biggrin.gif wub.gif
          Mer menat som en generell pekpinne. Det är nog fler än du som läser inlägget. Jag vet att många tycker att programvaror är dyrt, men de är ju inte gratis att framställa heller.
          Tack för tipset om gratis-programmet, skall kolla asap.

Ang motivera chefen... Jag köpte programmet på eget bevåg, och meddelade min chef att han redan hade köpt årets julklapp. (Han brukar inte ge någon.) Dessutom sade jag att jag tänkte sitta hemma och testa det över jul, vilket jag också gjorde. Svårt att hinna få tid på jobbet tycker jag. Jag bjussade alltså i princip på några timmar av min tid mot programmet. Jag hade nämligen ganska nyligen gått en 2-dagars kurs som inte hade gett så där väldigt mycket, men som förstås hade kostat åtskilliga lusentappar.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!

Elton, 10 veckor

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 12-06-2003, 08:34
          Länk hit: #32

Medlem

Det är lugnt! tongue.gif

Ang. svårövertalade chefer så fick jag faktiskt en gång en tidigare chef att betala en ny hårddisk till min hemmadator med motiveringen att jag kunde testköra en del saker hemma. Idag är det lite svårare, och speciellt med saker som inte är direkt kopplade till jobbet. Jag arbetar med teknisk produktutveckling och det är då inte självklart att investera i utbildning på grafiska programvaror. Fast jag tänkte testa ändå, när man dokumenterar så händer det ju att man behöver fixa lite bilder och grafik...och kör man utbildningen hemma så kostar det ingen tid...

Citera
          Wargen
          Inlägg 13-06-2003, 11:07
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

Vilken tur Ewa, att det finns så många med tekniska kunskaper som kunde svara dig. Ditt upprop var ett riktigt skrämskott! laugh.gif Jag har precis lyckats lära mig hur man får igång kameran och basfunktionerna... wink.gif
          Det mesta jag kan om bildskapande är inlärt genom Trial and Error-metoden. wacko.gif
          En gång i tiden var jag t.o.m fotolärare ohmy.gif Det enda som återstår av den kunskapen är väl lite basic och kompositionen av bilderna. unsure.gif
          Jag får väl rycka upp mig, till vintern, och lära lite mer... smile.gif

Citera
          Ewa L
          Inlägg 13-06-2003, 13:00
          Länk hit: #34

Medlem

Du ser, jag hade inte helt fel när jag ställde uppropet främst adresserat till dig. Hade för mig att du var fotograf el. dyl. Tillräckligt många antog utmaningen och jag är helt nöjd med svaren, så jag har nu beställt en kamera. wub.gif Du kanske också lärde dig något nytt?

Kommer springa omkring som en galning och plåta allt!!!! När den väl kommer alltså. blink.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!

Elton, 10 veckor

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-10-2025, 01:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon